UCELENÁ REHABILITACE DOSPĚLÝCH Helena Vaďurová, vadurova@ped.muni.cz 20. 11. 2015 Rehabilitace ■ dětský vs. dospělý věk ■ Původně doména lékařství ■ Nyní důraz na celostní pojetí mezioborovou spolupráci Ucelená rehabilitace ■ Z angl. “comprehensive rehabilitation” ■ Dle WHO: “včasné, plynulé a koordinované úsilí o co nejrychlejší a co nejširší zapojení občanů se zdravotním postižením do všech obvyklých aktivit života společnosti s využitím léčebných, sociálních, pedagogických a pracovních prostředků.“ (1969) ■ Pokud nemůže být dosaženo odstranění nemoci nebo postižení…. Cíle u OZP: ■ Začlenění do společnosti ■ Dosažení optimální kvality života (objektivní / subjektivní) ■ Autonomie ■ Vyrovnávání příležitostí s osobami bez ZP ■ Týmová práce ■ zejména lékařů, sester, fyzioterapeutů, ergoterapeutů, psychologů, logopedů, speciálních pedagogů, sociálních pracovníků, dalších odborníků Zásady pro účinnou a hospodárnou rehabilitaci: ■ včasnost ■ komplexnost, návaznost, koordinovanost ■ dostupnost ■ individuální ■ multidisciplinární ■ součinnost (Návrh věcného záměru zákona o rehabilitaci osob se zdravotním postižením a o změně a doplnění některých dalších zákonů) Autonomie Autonomie svébytnost, nezávislost, funkční samostatnost (Hartl, Hartlová, 2010) soukromí, důstojnost, integrita osobnosti, individuální odpověbnost (Sýkorová, 2007) protiklad k závislosti (Schmidbauer, 1994) nezávislost na pomoci okolí, svoboda volby, možnost rozhodovat za sebe (Hueber, 2005) schopnost odolávat sociálním tlakům v myšlení a jednání, odpoutat se od konvencí, kolektivních obav a přesvědčení (Sýkorová, 2007) (Krhutová, 2013) Autonomie osob se zdravotním postižením ■ “normální” tělo = autonomní tělo ■ soběstačnost vs. autonomie - osoby s postižením vs. profesionálové – předjímání nesoběstačnosti, neschopnosti se rozhodnout nebo nést za rozhodnutí odpovědnost oslabování autonomie, posilování paternalismu ■ pohled na autonomii - Krhutová, “Autonomie je o rozhodování se o sobě, je to hodně o sosobnosti. S věk Kvalita života •WHO definuje kvalitu života jako jedincovu percepci jeho pozice v životě v kontextu své kultury a hodnotového systému a ve vztahu k jeho cílům, očekáváním, normám a obavám. •Objektivní vs. Subjektivní •Důležitost vs. Spokojenost •„Jaká kvalita života a pro koho?“ Složky ucelené rehabilitace ■ Léčebná ■ Sociální ■ Pracovní ■ Pedagogická ■ V právním řádu ČR dosud není zakotvena – Návrh věcného záměru zákona o rehabilitci osob se zdravotním postižením ■ Novosad: – Zdravotní – psychologická, – Sociální – Pedagogická – Rodinná – Pracovní – Volnočasová ■ Kábele: → 4 složky základní: a) léčebnou, b) pedagogickou, c) sociální, d) pracovní → 4 složky podpůrné: e) psychologickou, f) právní, g) technickou, h) ekonomickou Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví Domény Kvalifikátory - Kapacita - Výkon d1 ) Učení a aplikace vědomostí d2) Obecné úkoly a požadavky d3) Komunikace d4) Pohyblivost d5) Péče o sebe d6) Život v domácnosti d7) Interpersonální vztahy d8) Hlavní oblasti života d9) Komunita, sociální a občanský život file:///C:/Users/Vadurova/Downloads/mkf_cz.pdf Léčebná rehabilitace ■ Součástí zdravotní péče ---- opatření směřující k maximální funkční zdatnosti jedince ■ Neprávem zužováno pouze na fyzikální procedury ■ Formy: ambulantní vs. lůžková (nemocnice, odborné léčebné ústavy) ■ Prosředky: – diagnostické – terapeutické Léčebná rehabilitace Psychoterapie Psycholog Ergoterapie Fyzikální terapie LTV Logopedie animoterapie další specifické terapie Votava, 2003 Jankovský, 2006 Léčebná rehabilitace - fyzikální ■ Vertikální a horizontální (Gogstadt) ■ Vyjmenujte vybrané metody: ■ Bobath koncept ■ Kabatova metoda ■ Vojtova metoda ■ Synergická reflexní terapie – zejm. Pro následky MO ■ Metoda dle Mojžíšové ■ atd. Léčebná rehabilitace - ergoterapie ■ V angl. Occupational therapy ■ Cíl: dosažení maximální soběstačnosti a nezávislosti klientů v domácím, pracovním a sociálním prostředí --- zvýšení QOL ■ Nutná spolupráce s fyzioterapeuty, lékaři, popř. speciálním pedagogem, soc. pracovníkem, zamšstnavatelem, atd. ■ Prostředky: – Diagnostické – Preventivní – Terapeutické Rozdělení ergoterapie: Z hlediska typu používaných činností: ■ Trénink ADL – Personální ADL – osobní hygiena, jedení, mobilita, atd. – Instrumentální ADL – příprava jídla, praní, použití dopravy, manipulace s penězi, atd. ■ Ergoterapie cílená na postiženou oblast – Zvětšení svalové síly – Zlepšení koordinace – Zlepšení kognitivních funkcí ■ Kondiční ergoterapie – Cílem je udržení duševné pohody ■ Ergoterapie zam. na předpracovní a pracovní trénink – Posouzení předpokladů pro zvládnutí urč. profese – Dovednosti pro zvládnutí urč. profese Léčebná rehabilitace - logopedie ■ Cíl: terapie řečových funkcí ■ Nejčastější DG v rehabilitaci (Votava, 2003): – Dysartrie, řečová apraxie, balbuties, tumultus, afázie, dysfagie – Příčiny: ▪ Porucha řečových mechanismů ▪ Poruchy kognitivní a fatické (dorozumívací) ■ Dechová cvičení ■ Fonační cvičení ■ Rezonanční cvičení ■ Artikulační cvičení ■ Rytmizační cvičení ■ Cvičení hybnosti mluvidel ■ Cvičení prozódie a větné intonce ■ Kompenzační postupy ■ Technické pomůcky Léčebná rehabilitace - LTV ■ Individuální ■ Podobné jako fyzikální terapie ■ Skupinová – Cvičení na míčích – Jóga – Relaxační cvičení – Pilates Léčebná rehabilitacereminiscenční terapie ■ Aktivizační metoda ■ Dlouhodobá paměť zůstává dlouho zachována https://www.youtube.com/watch?v=-8E2CEd9UPw Léčebná rehabilitace – trénink paměti ■ Trénování paměti slouží k procvičení krátkodobé i dlouhodobé paměti. Rozvíjí či udržuje také schopnost soustředění a vyjadřovací schopnosti. ■ Individuální nebo skupinová forma Sociální rehabilitace ▪ Soubor činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, a to rozvojem jejich specifických schopností a dovedností, posilováním návyků a nácvikem výkonu běžných, pro samostatný život nezbytných činností alternativním způsobem využívajícím zachovaných schopností, potenciálu a kompetencí. (par. 70) ▪ Zakotvena v Zákoně o sociálních službách 108/2006 Sb. ▪ Z části se překrývá se sociálními službami MPSV a ostatními složkami UR ■ Terénní a ambulantní služby nebo pobytové služby ■ Služba zahrnuje: ■ Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti, atd. vedoucí k sociálnímu začlenění ■ Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím ■ Výchovné, vzdělávací, aktivizační činnosti, ■ Pomoc při uplatňování práv, obstarávání záležitostí – Nabídka služeb: – http://www.fokusopava.cz/hradecka_socialni_rehabilitace.php – http://www.bona-ops.cz/rehabilitace ■ Důležitou součástí je poradenství ■ V případě potřeby osobní asistence ▪ Cíl: ▪ Dosažení maximálního stupně sociální integrace ▪ Omezení sociálního vyloučení ▪ Kvalita života ▪ Ekonomická soběstačnost ▪ Samostatné bydlení ▪ Zájmové činnosti ▪ Přístup k informacím Pracovní rehabilitace ■ Souvislá činnost zaměřená na získání a udržení vhodného zaměstnání osoby se zdravotním postižením (dle zákona o zaměstanosti OZP) ■ Zabezpečuje ÚP ve spolupráci s jinými subjekty ■ Upravuje ji zákon 435/2004 Sb. o zaměstnansti (par. 69) ■ Navazuje na léčebnou a sociální rehabilitaci ■ Cíl: ■ Rozvoj specifických vědomostí, schopností, dovedností a návyků potřebných ve zvolené profesi (pro uplatnění na trhu práce) Poradenská činnost: ■ Volba povolání nebo zaměstnání /jiné výdělečné činnosti Teoretická a praktická příprava pro zaměstnání : ■ přípravu na budoucí povolání, ■ přípravu k práci, ■ specializované rekvalifikační kurz Zprostředkování nebo udržení /změnu zaměstnání Vytváření vhodných podmínek pro výkon zaměstnání neb jiné výdělečné činnosti Příprava k práci probíhá: ■ na pracovištích, kde má po pracovní rehabilitaci OZP pracovat, ■ ve vzdělávacích zařízeních Sociální/pracovní rehabilitace Celzus: https://www.youtube.com/watch?v=kFrO3abnVrg Bistro U dvou přátel - sociální podnik https://www.youtube.com/watch?v=9q9CpNN68-4 Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina https://www.youtube.com/watch?v=cGN4rdAB0c0 Pedagogická rehabilitace ■ cílem je dosáhnout u OZP co nejvyššího vzdělání a optimální kvalifikace a podpořit tak jejich aktviní zapojení do společenského života ■ Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním….vzdělávání - právo každého vzdělávat se po dobu celého života s cílem rozvoje osobnosti jedince ■ celoživotní vzdělávání ■ v případě rehabilitace - také socializace, enkulturace a pracovní zařazení ■ Najděte a krátce představte organizace, které poradenství a asistencí nabízí: ■ Léčebná ■ Sociální ■ Pracovní ■ Pedagogická složka ■ …myšlenková mapa