Interaktivní osnova - Sociální práce
Sociální práce s jednotlivcem
Sociální práce s jednotlivcem
(Srov. Navrátil, 2001; Matoušek, 2003; Novotná a Schimmerlingová, 1992, Strieženec, 2005).
Fáze práce s klientem
(Srov. Maceček, 2008; Matoušek, 2003a; Matoušek, 2003b; Havardová, 1999)
Úkol: Nastudujte si možné přístupy k různým typům klienta. (Gábura, Pružinská: Poradenský proces. Praha: Slon, 1995, s. 80-97. ; Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 200. s. 80-93.)
Techniky v rámci rozhovoru
V rozhovoru si dávejte pozor na KOST (KOMUNIKAČNÍ STOPKY):
Co využívat v rámci rozhovoru?
a) Parafráze
b) práce s emocemi, empatická vyjádření
e) komentování procesu
f) kladení vhodných otázek
h) Oceňování
Projděte si přiložený dokument s užitečnými otázkami.
Zdroje:
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, 1999.
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada Publishing, 2001.
MACEČEK, R. Proces individuálního plánování průběhu poskytování sociálních služeb. In Janoušková, K., Nedělníková, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003a.
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003b.
NOVOTNÁ, V., SCHIMMERLINGOVÁ, V. Sociální práce: její vývoj a metodické postupy. Praha: Univerzita Karlova, 1992.
- Vyvíjí se od 20. let 20. století
- Současnou podobu nejvíce ovlivnila Florence Hollisová, která tyto metody označuje jako casework (případová práce)
- Hlavním přístupem, ze kterého F. Hollisová vychází je pohled na člověka jako „člověka v situaci“ (interakce mezi sociálním prostředím a jedincem)
- Vztah sociálního pracovníka a klienta
- Respektuje klientovo právo na sebeurčení, nehodnotí ho, respektuje klientovu jedinečnost
- Většinou si pracovníci vybírají to, co jim funguje z více směrů
- Práce s klientem může mít tuto obecnou strukturu:
- Posouzení životní situace klienta
- Stanovení cíle spolupráce
- Plán intervence
- Realizace plánu
- Hodnocení výsledků intervence
(Srov. Navrátil, 2001; Matoušek, 2003; Novotná a Schimmerlingová, 1992, Strieženec, 2005).
Fáze práce s klientem
- Posouzení životní situace
- Příprava na setkání s klientem
- Co už vím o klientovi? Jak bych mohl/a postupovat? Jaké techniky?
- Neexistuje univerzální model na všechny klienty – KAŽDÝ KLIENT JE JEDINEČNÝ!
- Příprava technik
- Rozhovor
- Dotazník
- ADL (acitivity daily living) podle Barhelové (hodnocení a dokumentování soběstačnosti)
- Úkol: Zkuste vyhledat další dotazníky, které mohou pomoci ke zmapování situace klienta.
- Pozorování
- Analýza dokumentů
- Např. klient je k nám přeposlán od jiného pracovníka, soudní nařízení atp., vrací se k nám
- Setkání s klientem K zamyšlení: Co je podle Vás cílem setkání s klientem?
- Vytváření vztahu a snaha dosáhnout cíle z přípravy na setkání
- Důležité je zjistit tolik informací, abychom mohli zhodnotit, zdali je v našich kompetencí s tímto klientem pracovat, či mu nabídneme jinou službu
- Možnost zapojit další důležité osoby (pokud klient souhlasí)
- Reflexe a analýza získaných informací k určení vhodné intervence
- Společně s klientem dochází k analýze zjištěných informací, aby byl vytvořen celkový obraz o klientovi a jeho situaci a tím bylo možné vést vhodnou intervenci
- Vlastní provedení činnosti
- Tato fáze již není součástí posouzení
- Provádějí se zde činnosti, které se o posouzení opírají
- Stanovení cílů spolupráce
- Ptáme se čeho má být v rámci spolupráce dosaženo?
- Volba cíle a metody intervence by měla reflektovat životní situaci klienta a má přispět ke změně klientovi situace
- K zamyšlení: Zkuste přemýšlet o tom, co může bránit v dosažení životní situace klienta.
- Cíl by měl formulovat klient svým jazykem
- Cíl
- Konkrétní
- Měřitelný
- Dosažitelný
- Časově ohraničený (Maceček, 2008)
- Formulace postupných cílů umožňuje klientovi uvědomovat si vývoj jeho situace
- Cíl
- K zamyšlení: Jak můžeme stanovit jednotlivé cíle? Zkuste se také zamyslet nad jednotlivými rozdíly dle věkových charakteristik klientů.
- Realizace plánu
- Většinou je potřeba zapojit více aktérů
- Důležité je předávání informací
- Týmová spolupráce může mít různý charakter:
- Multidisciplinární
- Interdisciplinární
- Transdisciplinární
- Sestavený plán je důležité v průběhu aktualizovat a měnit v závislosti na změnách v osobních cílech uživatele
- Hodnocení výsledků intervence
- Zjištění, do jaké míry byl cíl naplněn
- Posouzení dalších možností
(Srov. Maceček, 2008; Matoušek, 2003a; Matoušek, 2003b; Havardová, 1999)
Úkol: Nastudujte si možné přístupy k různým typům klienta. (Gábura, Pružinská: Poradenský proces. Praha: Slon, 1995, s. 80-97. ; Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 200. s. 80-93.)
Techniky v rámci rozhovoru
V rozhovoru si dávejte pozor na KOST (KOMUNIKAČNÍ STOPKY):
- PŘIKAZOVÁNÍ (Musíš se zamyslet....)
- POUČOVÁNÍ (Ty nevíš, že je normální, abys...?)
- NAPOMÍNÁNÍ (Přece nemůžeš...)
- MORALIZOVÁNÍ (Tvojí povinností je ..., všichni slušní lidé...)
- POSKYTOVÁNÍ RAD (Nejlépe bys udělal...)
- HODNOCENÍ A POSUZOVÁNÍ (Když jsi tak líný, těžko můžeš řešit...)
- VYVRÁCENÍ, ODMÍTÁNÍ, RELATIVIZACE POCITŮ (To ti nemůže být líto...)
- INTERPRETOVÁNÍ, ANALYZOVÁNÍ (Není to zas tak hrozné..)
- UNIKÁNÍ OD TÉMATU, NEMÍSTNÉ VTIPKOVÁNÍ
- SLIBOVÁNÍ TOHO, CO NEJDE SPLNIT (Gilernová in Komárková, Slaměník, Výrost a kol., s. 51)
Co využívat v rámci rozhovoru?
a) Parafráze
b) práce s emocemi, empatická vyjádření
- zrcadlení/reflektování emocí
- legitimizace emocí
- mluvit stručně a jasně
- opakovat klíčové informace, ověřování zda klient chápe
- rekapitulace již proběhlé části rozhovoru
- dotazování ze strany klienta
- využívat příběhu, obrázků - dle schopností a dovedností klienta
e) komentování procesu
f) kladení vhodných otázek
- uzavřené x otevřené otázky
- alternativní otázky
h) Oceňování
Projděte si přiložený dokument s užitečnými otázkami.
Zdroje:
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, 1999.
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada Publishing, 2001.
MACEČEK, R. Proces individuálního plánování průběhu poskytování sociálních služeb. In Janoušková, K., Nedělníková, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003a.
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003b.
NOVOTNÁ, V., SCHIMMERLINGOVÁ, V. Sociální práce: její vývoj a metodické postupy. Praha: Univerzita Karlova, 1992.