Case management Etapy: Mapování Plán podpory Realizace plánu Měření výsledků Konec podpory Pohled uživatele Pohled klíčového pracovníka Zpracování osobního profilu uživatele Cíle Kritéria naplnění Vhodné metody práce Analýza rizikových situací vzhledem k cílům Stanovení plánu a odpovědných osob Realizace dohodnutých cílů Dosažený stav x vytýčené cíle Co je case management? • Metoda práce s klientem s hlavními prvky: • Dlouhodobá kontinuální a intenzivní podpora klienta • Schopnost řešit komplexní problémy klienta • Multidisciplinární spolupráce • Koordinace poskytované péče Case manager je klientův společník a průvodce, který mu pomáhá najít cestu v systému služeb Case management = případové provázení „…způsob, jak věnovat soustředěnou pozornost člověku, jenž sociální službu potřebuje“ (Matoušek, 2003). Case management je koordinovaná činnost směřující k podpoře klienta, a to za účasti všech dostupných zdrojů (rodina, odborníci, sociální a zdravotní služby apod.) - koordinace různých služeb a provázení klienta při jejich užívání - zaměřeno na osoby potřebující podporu ve více oblastech života - práce s klientem, jeho rodinou, třetími stranami - v ČR nejvíce v práci s ohroženými dětmi a jejich rodinami a psychiatrickými pacienty „víc hlav víc ví“ Jak nová metoda ? • Vznik v 60. letech 20. století • Důvody vzniku: • Nízká koordinace péče • Caton(1981): jen 17% pacientů plní rok po propuštění rehabilitační plán • Osoby se závažným duševním onemocněním nečerpají služby, které jsou pro ně určeny • Lůžková péče a krizové služby jsou velmi nákladné 3 základní úkoly: • Posouzení stavu klienta • Spárovat nabízené služby s potřebami klienta, definovat cílový stav – individuální plán péče • Realizace individuálního plánu • Matoušek (2003) Dělení CM - Individuální CM – jeden pracovník sám vede klientův případ - Týmový CM – spolupráce v týmu (uvnitř organizace/s vnějšími subjekty) - pasivní týmy - aktivní týmy - Vždy je stanoven klíčový pracovník Asertivní komunitní léčba (Assertive Community Treatment – ACT) • Podobný model jako intenzivní CM • Dostupnost 7 dnů v týdnu, 24 hodin denně • Klienti sdílení multidisciplinárním týmem • Poměr pracovník : klient 1:8 – 1:10 • Tým může zajišťovat většinu služeb Srovnání intensivního case managementu (ICM) a asertivní komunitní léčby (ACT) • Výzkum založený na expertním hodnocení ACT ICM Týmový přístup, všichni klienti jsou sdíleni týmem Část klientů je v individuální péči jednoho case managera Větší důraz na asertivní vyhledávání a kontaktování klientů Menší důraz na asertivní vyhledávání a kontaktování klientů Služba se prakticky neukončuje Službu je možno ukončit (klient je stabilizovaný, odmítá spolupráci, je dlouhodobě hospitalizován) Důraz na medicínskou orientaci (klíčová role psychiatra a psychiatrické sestry) Důraz na práci se silnými stránkami klienta Tým by měl pokrýt potřeby klienta nemusí zprostředkovávat další služby Důraz je na zprostředkování dalších služeb Zásady case managementu Rapp, Wintersteen • Podpora je šitá individuálně na míru • Zaměření na zdravé stránky klienta více než na psychopatologii • Flexibilita: dlouhodobost, práce v terénu, intenzita dle potřeb klienta • Intervence jsou založeny na klientově rozhodnutí a souhlasu • Asertivita: součástí metody je kontaktovat i „obtížné“ klienty • Zapojování sociálního okolí klienta, hledání vhodných zdrojů, automaticky nepreferuje standardní služby pro duševně nemocné Silné stránky CM: • Přirozené podpůrné prostředí • Podpora samostatnosti a zaměření na silné stránky klienta • Respekt a partnerství • Spolupráce, týmový přístup • Koordinace a kontinuita péče síťování Case manager – koordinátor případu Case manager je profesionál – nejčastěji sociální pracovník, psycholog, který spolupracuje s klientem, má jeho dů- věru a má (nebo o ni usiluje) důvěru dalších odborníků a osob, které jsou v kontaktu s klientem a jeho situaci ovlivňují. navázání vztahu s klientem (klient je/není sdílen s týmem, dle modelu CM) - pomáhá klientovi vyhledávat a využívat vhodné specializované služby - Koordinace péče - Intenzivní, dlouhodobé doprovázení a podpora klienta v celém systému léčby - Pravidelné udržování kontaktu – vztahu (reparativního vztahu) - Práce v přirozeném prostředí - Asistence při jednání s institucemi - Podpora v konkrétních krocích – v reálných situacích - Práce s rodinným prostředím Case manager vs. klíčový pracovník Úkoly case managera Počáteční fáze Budování vztahu Vyšetření Plánování Intervence zaměřené na prostředí klienta Vytvoření vazeb Zprostředkování Práce s rodinou Monitorování a rozšiřování soc. zázemí Intervence zaměřené na klienta Trénink dovedností Individuální terapie Farmakoterapie Intervence zaměřené na klienta a prostředí Krizová intervence Rodinná terapie Monitorování Případová konference • Případová konference je plánované a koordinované společné setkání klienta, jeho rodiny a všech, kteří pro ně představují nebo mohou představovat podpůrnou síť. • Nástroj aktivního týmového CM - Schůzka nejméně tří stran - Řízena nezávislým facilitátorem - Všechny strany dopředu seznámeny s kauzou klienta, obsahem plánovaného setkání Cíle případové konference: • vyhodnocení situace klienta a jeho rodiny s cílem nalézt optimální řešení • vytvářet podpůrnou síť klientovi a jeho rodině • aktivizovat klienta a jeho rodinu • koordinovat péči a služby poskytované klientovi • rychle reagovat na vzniklou nepříznivou situaci klienta První setkání Opakované setkání Cíle Specifičnost Měřitelnost Akceptovatelnost Reálnost Termínovanost Přínos PK pro všechny účastníky: • zaktivizování klienta a jeho blízkých • získání širšího pohledu na situaci klienta • vyjasnění očekávání jednotlivých účastníků • zabránění subjektivnímu hodnocení situace jednoho odborníka • sdílení • otevřený systém pomoci a podpory • kreativní hledání nových řešení • vyřešení více problémů naráz • možnost ověření správnosti předchozích rozhodnutí • sladění jednotlivých intervencí Facilitátor: • Nezávislá, nestranná a neangažovaná osoba • Navrhuje program a časový harmonogram setkání • Zajišťuje hladkou komunikaci, všem prostor pro vyjádření • Navrhuje pravidla a dbá na jejich dodržování • Hlídá, aby byl zřetelný cíl setkání • Garantuje konstruktivní průběh a vznik jednoznačných výstupů • Dobře ovládá komunikační techniky Příprava PK: • zajistit účast klienta (příp. zákonného zástupce), rodiny • společně s klientem stanovit cíl setkání • motivovat všechny účastníky PK • zmapovat okolí klienta a jeho přirozené zdroje pomoci • vybrat a oslovit účastníky PK s ohledem na jejich vhodnost pro řešení situace klienta • zajistit vyváženost setkání z hlediska účastníků, aby jejich účast klienta neohrozila a abychom získali různé úhly pohledu • zajistit písemná vyjádření od osob, které se PK nemohou zúčastnit • zajistit kvalitního facilitátora pro vedení setkání Průběh případové konference: - úvodní slovo k cíli konference, čas, - představení, role jednotlivých subjektů, - představení cílů setkání, - mapování aktuálních potřeb klienta, - mapování aktuálního stavu z pohledu jednotlivých subjektů, - návrhy řešení, - tvorba konkrétního plánu, - termín dalšího setkání - zhodnocení setkání Individuální plán • základní informace a kontakty na klienta • seznam zainteresovaných osob včetně kontaktů • stručný popis situace klienta • stanovení cíle (případně cílů) • přehled konkrétních kroků s jasnou formulací, osobami odpovědnými za provedení kroku, termínu plnění (co, kdy, kdo) • přehled rizik a alternativních kroků • popis způsobu informování a předávání zpětné vazby o plnění plánu (kdo, kdy a komu dává zpětnou vazbu) • stanovení termínu a způsobu vyhodnocení plánu • informace o tom, kdo a jakým způsobem bude informovat nepřítomné o obsahu plánu • případně termín další PK, pokud byl stanoven Mapování přirozených zdrojů klienta: • Genogram Ekomapa Rodinná konference • model sociální práce s ohroženou rodinou • cílem je aktivizovat přirozenou podpůrnou síť okolo dítěte. • Rodiče, prarodiče, ostatní příbuzní a přátelé, všichni, kteří jsou propojeni se životem dítěte, vytvářejí plán řešení složité situace ohroženého dítěte. • Průvodcem celého procesu je nezávislý koordinátor. Rodinný vs. případová • Odborníci ustupují do pozadí a je to rodina, kdo se stává expertem na řešení své situace. • Z partnerské úrovně je rodina povýšena do role výlučného odborníka na svůj život. • Příprava: • 4-6 týdnů • Koordinátor navštěvuje členy rodiny, vysvětluje princip a motivuje k účasti • Průběh: • Úvod s koordinátorem, popř. odborníky (OSPOD, atd.) • Soukromá rodinná porada, tvorba plánu • Konzultace plánu s odborníkem (OSPOD) • Po setkání: • K úkolům byly připsány odpovědné osoby a termíny www.amalthea.cz • HRDNINOVÁ, Andrea; KRUPIČKOVÁ, Petra; HANUŠOVÁ, Ludmila; ŠTĚTKOVÁ, Petra; PETRANOVÁ, Jana. Na jedné lodi aneb jak uspořádat případovou konferenci v oblasti péče o ohrožené děti. Rozum a cit o.s. [online], © 2012 • MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. První vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. • MATOUŠEK, Oldřich a kol. Základy sociální práce. Praha: První vydání. Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. • Metodické doporučení MPSV č. 2/2010 pro postup orgánů sociálněprávní ochrany dětí při případové konferenci. Praha: MPSV, [online], © 2012 Odkazy: www.apzp.cz www.mpsv.cz www.nrzp.cz www.iporadna.cz www.neziskovky.cz