Interaktivní osnova - Sociální práce

Sociální práce s jednotlivcem

Sociální práce s jednotlivcem
  • Vyvíjí se od 20. let 20. století
  • Současnou podobu nejvíce ovlivnila Florence Hollisová, která tyto metody označuje jako casework (případová práce)
  • Hlavním přístupem, ze kterého F. Hollisová vychází je pohled na člověka jako „člověka v situaci“ (interakce mezi sociálním prostředím a jedincem)
Pro SP s jednotlivcem je důležité:
  • Vztah sociálního pracovníka a klienta
  • Respektuje klientovo právo na sebeurčení, nehodnotí ho, respektuje klientovu jedinečnost
V rámci práce s jednotlivcem je možné využívat mnoho postupů
  • Většinou si pracovníci vybírají to, co jim funguje z více směrů
  • Práce s klientem může mít tuto obecnou strukturu:
  1. Posouzení životní situace klienta
  2. Stanovení cíle spolupráce
  3. Plán intervence
  4. Realizace plánu
  5. Hodnocení výsledků intervence
 
(Srov. Navrátil, 2001; Matoušek, 2003; Novotná a Schimmerlingová, 1992, Strieženec, 2005).
 
Fáze práce s klientem
  1. Posouzení životní situace
  1. Příprava na setkání s klientem
  • Co už vím o klientovi? Jak bych mohl/a postupovat? Jaké techniky?
  • Neexistuje univerzální model na všechny klienty – KAŽDÝ KLIENT JE JEDINEČNÝ!
  • Příprava technik
  • Rozhovor
  • Dotazník
    • ADL (acitivity daily living) podle Barhelové (hodnocení a dokumentování soběstačnosti)
    • Úkol: Zkuste vyhledat další dotazníky, které mohou pomoci ke zmapování situace klienta.
  • Pozorování
  • Analýza dokumentů
    • Např. klient je k nám přeposlán od jiného pracovníka, soudní nařízení atp., vrací se k nám
  1. Setkání s klientem  K zamyšlení: Co je podle Vás cílem setkání s klientem?
  • Vytváření vztahu a snaha dosáhnout cíle z přípravy na setkání
  • Důležité je zjistit tolik informací, abychom mohli zhodnotit, zdali je v našich kompetencí s tímto klientem pracovat, či mu nabídneme jinou službu
  • Možnost zapojit další důležité osoby (pokud klient souhlasí)
  1. Reflexe a analýza získaných informací k určení vhodné intervence
  • Společně s klientem dochází k analýze zjištěných informací, aby byl vytvořen celkový obraz o klientovi a jeho situaci a tím bylo možné vést vhodnou intervenci
  1. Vlastní provedení činnosti
  • Tato fáze již není součástí posouzení
  • Provádějí se zde činnosti, které se o posouzení opírají
  1. Stanovení cílů spolupráce
  • Ptáme se čeho má být v rámci spolupráce dosaženo?
  • Volba cíle a metody intervence by měla reflektovat životní situaci klienta a má přispět ke změně klientovi situace
  • K zamyšlení: Zkuste přemýšlet o tom, co může bránit v dosažení životní situace klienta.
  • Cíl by měl formulovat klient svým jazykem
    • Cíl
      • Konkrétní
      • Měřitelný
      • Dosažitelný
      • Časově ohraničený (Maceček, 2008)
    • Formulace postupných cílů umožňuje klientovi uvědomovat si vývoj jeho situace
  • K zamyšlení: Jak můžeme stanovit jednotlivé cíle? Zkuste se také zamyslet nad jednotlivými rozdíly dle věkových charakteristik klientů.
 
  1. Realizace plánu
 
  • Většinou je potřeba zapojit více aktérů
  • Důležité je předávání informací
  • Týmová spolupráce může mít různý charakter:
    • Multidisciplinární
    • Interdisciplinární
    • Transdisciplinární
  • Sestavený plán je důležité v průběhu aktualizovat a měnit v závislosti na změnách v osobních cílech uživatele
  1. Hodnocení výsledků intervence
  • Zjištění, do jaké míry byl cíl naplněn
  • Posouzení dalších možností
 
(Srov. Maceček, 2008; Matoušek, 2003a; Matoušek, 2003b; Havardová, 1999)
 
Úkol: Nastudujte si možné přístupy k různým typům klienta. (Gábura, Pružinská: Poradenský proces. Praha: Slon, 1995, s. 80-97. ; Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 200. s.  80-93.)

Techniky v rámci rozhovoru
V rozhovoru si dávejte pozor na KOST (KOMUNIKAČNÍ STOPKY):
  • PŘIKAZOVÁNÍ (Musíš se zamyslet....)
  • POUČOVÁNÍ (Ty nevíš, že je normální, abys...?)
  • NAPOMÍNÁNÍ (Přece nemůžeš...)
  • MORALIZOVÁNÍ (Tvojí povinností je ..., všichni slušní lidé...)
  • POSKYTOVÁNÍ RAD (Nejlépe bys udělal...)
  • HODNOCENÍ A POSUZOVÁNÍ (Když jsi tak líný, těžko můžeš řešit...)
  • VYVRÁCENÍ, ODMÍTÁNÍ, RELATIVIZACE POCITŮ (To ti nemůže být líto...)
  • INTERPRETOVÁNÍ, ANALYZOVÁNÍ (Není to zas tak hrozné..)
  • UNIKÁNÍ OD TÉMATU, NEMÍSTNÉ VTIPKOVÁNÍ
  • SLIBOVÁNÍ TOHO, CO NEJDE SPLNIT (Gilernová in Komárková, Slaměník, Výrost a kol., s. 51)

Co využívat v rámci rozhovoru? 
a) Parafráze

b) práce s emocemi, empatická vyjádření
  •  zrcadlení/reflektování emocí
  • legitimizace emocí
c) vysvětlování​
  • mluvit stručně a jasně
  • opakovat klíčové informace, ověřování zda klient chápe
  • rekapitulace již proběhlé části rozhovoru
  • dotazování ze strany klienta
  • využívat příběhu, obrázků - dle schopností a dovedností klienta
d) vracení rozhovoru k tématu a udržování struktury rozhovoru
e) komentování procesu
f) kladení vhodných otázek
  • ​ uzavřené x otevřené otázky
  • alternativní otázky
g) "Já výrok" sebevyjádření
h) Oceňování

 Projděte si přiložený dokument s užitečnými otázkami. 

Zdroje:
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, 1999.
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada Publishing, 2001.
MACEČEK, R. Proces individuálního plánování průběhu poskytování sociálních služeb. In Janoušková, K., Nedělníková, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003a.
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003b.
NOVOTNÁ, V., SCHIMMERLINGOVÁ, V. Sociální práce: její vývoj a metodické postupy. Praha: Univerzita Karlova, 1992.