Interaktivní osnova - Sociální práce

Klient

Klient 

Klient v sociální práci:1
  • Klientem v sociální práci může být:
    • osoba
    • rodina
    • sociální skupina
  • klientem je tedy osoba nebo skupina, na kterou je zaměřena intervence sociální práce
Typologie klientů2:
  • Z hlediska věku
    • děti
    • mládež
    • dospělí
    • senioři
  • z hlediska primárních příznaků a syndromů
    • sociální patologie (delikvence, poruchy chování, prostituce, zneužívání, násilí...)
    • problémy věku (stáří, dětství)
    • sociální skupiny (odlišný životní styl)
    • zdravotní problémy (osoby se somatickými nebo psychickými onemocněními)
    • sociálně-ekonomické aspekty (nezaměstnaní, bezdomovci)
    • zdravotní postižení (osoby se ZP)
  • z hlediska chování
    • spolupracující klient (ví, že má problém => chce jej řešit)
    • nespolupracující klient (nemá motivaci <= většinou přichází na základě nařízení)
    • rizikový klient (ohrožen soc. problémem)
    • mlčenlivý klient (nekomunikující, odpovídající jednotlivě)
    • klient v odporu (odmítá spolupráci se SP)
    • Manipulativní klient (nemá zájem o spolupráci x chce získat výhody)
    • Agresivní klient (agresivní chování vůči SP)
 Úkol k zamyšlení: Zamyslete se nad specifiky v přístupu k jednotlivým typům klientů. (Odpovězte si na otázky: Jaký styl komunikace bych uplatňoval/a? Co může být důvodem klientova chování? Jaké jsou jeho potřeby? Co je pro vztah sociálního pracovníka a takového klienta důležité?) 

Ve  vztahu sociální pracovník jde o porozumění/neporozumění klientovi. Existují různé způsoby, které nám mohou pomoci situaci klienta pochopit či nikoliv. 

 Úkol k zamyšlení: Zkuste si najít pozitivní a negativní způsoby vedoucí k porozumění/neporozumění klientovi. (Teorie rolí, etiketizační teorie, komunikační teorie, atp.)

 Zdroje:
1.MUSIL, L. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích.Brno: Marek Zeman, 2004. 243 s. ISBN 80-903070-1-9.
LEVICKÁ, J. Základy sociálnej práce. 1. vyd. Trnava: Spoločnosť pre podporu vedy a vzdelávania na FZaSP TU, 2004. 170 s. ISBN 80-968952-3- 0.
2.MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 309 s. ISBN 978-80-262-0211-0.
ONDRUŠOVÁ, Zlata. et al. Základy sociálnej práce. 1. vyd. Brno: MSD Brno, 2009. 139 s. ISBN 978-80-7392-109-5.
LEVICKÁ, J. Základy sociálnej práce. 1. vyd. Trnava: Spoločnosť pre podporu vedy a vzdelávania na FZaSP TU, 2004. 170 s. ISBN 80-968952-3- 0.
KLIMENTOVÁ, E. Teorie a metody sociální práce III. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 94 s. ISBN 80-244-0575-X.