Interaktivní osnova - Sociální práce

Sociální práce se skupinou

Sociální práce se skupinou

Rozdíl mezi sociální prací se skupinou a s jednotlivcem
- vývoj SP se skupinou trošku odlišný - využívá sociální a psychologické skupinové dynamiky
- vychází z vývoje skupin orientovaných na cílovou činnost (sportovní skupiny, atp.) (Mašát, 2012).

 K zamyšlení: Existuje čistá sociální práce s jednotlivcem? 

Klasifikace skupin
- Sociální skupina (Mašát, 2012):
  • skupina složená z lidí, která je navzájem vnitřně propojena
  • má následující znaky: interakce, komunikace a organizace
  • vztahy jsou strukturované a jsou hierarchicky uspořádané
  • je zde skupinová dynamika
Dělení skupin (Mašát, 2012):
  • Velikost (malá, střední, velká)
  • Struktura vztahů (formální, neformální)
  • Potřeby, které uspokojuje (primární, sekundární)
  • typy vztahů (členské, referenční)
  • doba existence (trvalé, dočasné)
  • zařazení jedince do skupiny (MY, ONI)
Dělení skupin z pohledu sociální práce: 
  • homogenní
  • úkolově zaměřené
  • psychoterapeutické
  • svépomocné
  • pro výcvik lidských vztahů
  • zaměřené na dosažení sociálních cílů 
Úkol: dostudujte si výše uvedené skupiny. Popis naleznete v knize od Matouška, 2003. 
 K zamyšlení: Jaký je rozdíl mezi sociální skupinou a agregátem? Zkuste najít příklady sociálních skupin a příklady tzv. agregátů?


TVORBA SOCIÁLNÍ SKUPINY
Vývoj skupiny
  1. Formální ustanovení skupiny(předcházejí úvahy o  jejím sestavení)
  2. Formování skupiny (vytváří se  normy fungování, vnitřní vazby, role,  hierarchie, vůdcové)
  3. Udržovací fáze (vnitřní vztahy jsou vytvořeny, moc a kontrola rozděleny, , skupina má vlastní identitu – „my“,  podmínky pro optimální fungování  a naplňování cílů
  4. Reorganizační, diferenciační  fáze ( konfliktní  přezkoumávání zaběhnutých  norem, zvyklostí, rolí, konflikty,  soupeření, výsledkem může být vybroušení skupinových norem  i  rozpad skupiny)
  5. Rozpuštění, rozpad, ukončení činnosti skupiny
Bezpečné prostředí
(normy skupiny a pravidla členství)
 
Tady a teď
Skupina musí vnímat, zkoumat a rozumět  aktuálnímu skupinovému dění
Skupina věnuje čas a prostor aktuálním prožitkům  a citům členů skupiny – poskytuje zpětnou vazbu, odkrývá a ozřejmuje  způsoby komunikací, umožňuje  zkoušet a osvojovat si nové způsoby.
Dění ve skupině musí  být spojeno s reflexí a sebereflexí.
 

Sociální práce se skupinou
- většinu života žijeme ve formálních a neformálních sociálních skupinách
- skupina pomáhá člověku uspokojovat jeho potřeby a poznávat ostatní jedince, ale i sebe sama
- velmi tenká hranice mezi sociální prací a terapií 
- v sociální práci často hovoříme o tzv. podpůrných skupinách
Výhody SP se skupinou:
- ekonomické hledisko využití času a peněz
- monitoruje interpersonální charakter mnohých problémů

Smysl skupinové sociální práce
 
  • podpora úsilí jedince o změnu v jeho sociální situaci a   sociálním fungování
  • rozvoj  vzájemných pozitivních vztahů mezi členy skupiny a zlepšení sociálního fungování skupiny
  • účinný a efektivní   způsob pomoci lidem, které spojuje  obdobný problém
Význam skupiny
 
 K zamyšlení: Co přináší možnost  sdílení  zkušeností s dalšími lidmi, kteří  mají podobné zájmy, podobné problémy  a podobné cíle ?
 
  • jedinec není ve své situaci sám, jsou tam lidé se stejným problémem/trápením
  • může mluvit o svých starostech s někým, kdo jim rozumí, má s nimi zkušenost
  • dozvídá se nové informace
  • Zisky pro členy členy skupiny v rámci sociální práce: 
  1. mohu  porovnat a využít zkušenosti druhých
  2. mohu nabídnout svoje zkušenosti
  3. otvírají se mi nové pohledy na řešení problémů
  4. úspěchy ostatních jsou pro mne povzbuzením
  5. můj úspěch povzbuzuje ostatní
  6. získávám odvahu i  dovednost  otevřeně komunikovat, vyjadřovat  a prosazovat  svoje názory
  7. učím se respektovat názory druhých
  8. rozumím  lépe sobě
  9. rozumím lépe druhým
  10. získávám nové zkušenosti
  11. získávám podporu a odvahu vyzkoušet jak se chovat jinak
  

Úloha sociálního pracovníka v rámci skupiny
Pracovník povzbuzuje a podporuje atmosféru sdílení, emoční angažovanost a řešené problémů. 
Ovlivňuje skupinu tak,  aby  podporoval, její vnitřní síly, aby se rozvíjely vzájemné vztahy uvnitř skupiny, aby skupinové procesy a interakce formovaly sociální chování skupiny  i jednotlivců

Co musí znát a umět ?
Skupinový pracovník musí znát  teorii skupinových procesů , principy a techniky  skupinové práce si musí osvojit  ve skupinovém sebezkušenostním výcviku.

Jak probíhá práce se skupinou
Sociální pracovník (formální vedoucí)  stanoví  základní předpoklady  pro vytvoření a existenci skupiny  Promyslí a zná odpovědi na otázky:
Co je účel a cíl skupiny?
Jakými způsoby a prostředky bude dosaženo cíle?
Kdo  budou členové skupiny?
Kolik členů bude  ve skupině ?
Kde se bude skupiny scházet ?
Jaký bude program a aktivity  skupiny?
 
První setkání skupiny :
Vzájemné představení všech členů skupiny
Uvolňující a sbližující způsob zahájení
Nekonfliktní atmosféra
Přímá a upřímná komunikace
Čas na shrnutí probraných témat
Čas na vyjádření každého k tomu,  co se dělo.
 
Svépomocné skupiny
 K zamyšlení: Z jakého důvodu vznikají svépomocné skupiny? (Jmenujte, alespoň pět důvodů). A kdo je vytváří?





Zdroje:
MAŠÁT, V.. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. ISBN 978-80-86057-80-4.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.