Interaktivní osnova - Sociální práce
Sociální práce se skupinou
Sociální práce se skupinou
Rozdíl mezi sociální prací se skupinou a s jednotlivcem
- vývoj SP se skupinou trošku odlišný - využívá sociální a psychologické skupinové dynamiky
- vychází z vývoje skupin orientovaných na cílovou činnost (sportovní skupiny, atp.) (Mašát, 2012).
K zamyšlení: Existuje čistá sociální práce s jednotlivcem?
Klasifikace skupin
- Sociální skupina (Mašát, 2012):
K zamyšlení: Jaký je rozdíl mezi sociální skupinou a agregátem? Zkuste najít příklady sociálních skupin a příklady tzv. agregátů?
TVORBA SOCIÁLNÍ SKUPINY
Vývoj skupiny
(normy skupiny a pravidla členství)
Tady a teď
Skupina musí vnímat, zkoumat a rozumět aktuálnímu skupinovému dění
Skupina věnuje čas a prostor aktuálním prožitkům a citům členů skupiny – poskytuje zpětnou vazbu, odkrývá a ozřejmuje způsoby komunikací, umožňuje zkoušet a osvojovat si nové způsoby.
Dění ve skupině musí být spojeno s reflexí a sebereflexí.
Sociální práce se skupinou
- většinu života žijeme ve formálních a neformálních sociálních skupinách
- skupina pomáhá člověku uspokojovat jeho potřeby a poznávat ostatní jedince, ale i sebe sama
- velmi tenká hranice mezi sociální prací a terapií
- v sociální práci často hovoříme o tzv. podpůrných skupinách
Výhody SP se skupinou:
- ekonomické hledisko využití času a peněz
- monitoruje interpersonální charakter mnohých problémů
Smysl skupinové sociální práce
K zamyšlení: Co přináší možnost sdílení zkušeností s dalšími lidmi, kteří mají podobné zájmy, podobné problémy a podobné cíle ?
Úloha sociálního pracovníka v rámci skupiny
Pracovník povzbuzuje a podporuje atmosféru sdílení, emoční angažovanost a řešené problémů.
Ovlivňuje skupinu tak, aby podporoval, její vnitřní síly, aby se rozvíjely vzájemné vztahy uvnitř skupiny, aby skupinové procesy a interakce formovaly sociální chování skupiny i jednotlivců
Co musí znát a umět ?
Skupinový pracovník musí znát teorii skupinových procesů , principy a techniky skupinové práce si musí osvojit ve skupinovém sebezkušenostním výcviku.
Jak probíhá práce se skupinou
Sociální pracovník (formální vedoucí) stanoví základní předpoklady pro vytvoření a existenci skupiny Promyslí a zná odpovědi na otázky:
Co je účel a cíl skupiny?
Jakými způsoby a prostředky bude dosaženo cíle?
Kdo budou členové skupiny?
Kolik členů bude ve skupině ?
Kde se bude skupiny scházet ?
Jaký bude program a aktivity skupiny?
První setkání skupiny :
Vzájemné představení všech členů skupiny
Uvolňující a sbližující způsob zahájení
Nekonfliktní atmosféra
Přímá a upřímná komunikace
Čas na shrnutí probraných témat
Čas na vyjádření každého k tomu, co se dělo.
Svépomocné skupiny
K zamyšlení: Z jakého důvodu vznikají svépomocné skupiny? (Jmenujte, alespoň pět důvodů). A kdo je vytváří?
Zdroje:
MAŠÁT, V.. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. ISBN 978-80-86057-80-4.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
Rozdíl mezi sociální prací se skupinou a s jednotlivcem
- vývoj SP se skupinou trošku odlišný - využívá sociální a psychologické skupinové dynamiky
- vychází z vývoje skupin orientovaných na cílovou činnost (sportovní skupiny, atp.) (Mašát, 2012).
K zamyšlení: Existuje čistá sociální práce s jednotlivcem?
Klasifikace skupin
- Sociální skupina (Mašát, 2012):
- skupina složená z lidí, která je navzájem vnitřně propojena
- má následující znaky: interakce, komunikace a organizace
- vztahy jsou strukturované a jsou hierarchicky uspořádané
- je zde skupinová dynamika
- Velikost (malá, střední, velká)
- Struktura vztahů (formální, neformální)
- Potřeby, které uspokojuje (primární, sekundární)
- typy vztahů (členské, referenční)
- doba existence (trvalé, dočasné)
- zařazení jedince do skupiny (MY, ONI)
- homogenní
- úkolově zaměřené
- psychoterapeutické
- svépomocné
- pro výcvik lidských vztahů
- zaměřené na dosažení sociálních cílů
K zamyšlení: Jaký je rozdíl mezi sociální skupinou a agregátem? Zkuste najít příklady sociálních skupin a příklady tzv. agregátů?
TVORBA SOCIÁLNÍ SKUPINY
Vývoj skupiny
- Formální ustanovení skupiny(předcházejí úvahy o jejím sestavení)
- Formování skupiny (vytváří se normy fungování, vnitřní vazby, role, hierarchie, vůdcové)
- Udržovací fáze (vnitřní vztahy jsou vytvořeny, moc a kontrola rozděleny, , skupina má vlastní identitu – „my“, podmínky pro optimální fungování a naplňování cílů
- Reorganizační, diferenciační fáze ( konfliktní přezkoumávání zaběhnutých norem, zvyklostí, rolí, konflikty, soupeření, výsledkem může být vybroušení skupinových norem i rozpad skupiny)
- Rozpuštění, rozpad, ukončení činnosti skupiny
(normy skupiny a pravidla členství)
Tady a teď
Skupina musí vnímat, zkoumat a rozumět aktuálnímu skupinovému dění
Skupina věnuje čas a prostor aktuálním prožitkům a citům členů skupiny – poskytuje zpětnou vazbu, odkrývá a ozřejmuje způsoby komunikací, umožňuje zkoušet a osvojovat si nové způsoby.
Dění ve skupině musí být spojeno s reflexí a sebereflexí.
Sociální práce se skupinou
- většinu života žijeme ve formálních a neformálních sociálních skupinách
- skupina pomáhá člověku uspokojovat jeho potřeby a poznávat ostatní jedince, ale i sebe sama
- velmi tenká hranice mezi sociální prací a terapií
- v sociální práci často hovoříme o tzv. podpůrných skupinách
Výhody SP se skupinou:
- ekonomické hledisko využití času a peněz
- monitoruje interpersonální charakter mnohých problémů
Smysl skupinové sociální práce
- podpora úsilí jedince o změnu v jeho sociální situaci a sociálním fungování
- rozvoj vzájemných pozitivních vztahů mezi členy skupiny a zlepšení sociálního fungování skupiny
- účinný a efektivní způsob pomoci lidem, které spojuje obdobný problém
K zamyšlení: Co přináší možnost sdílení zkušeností s dalšími lidmi, kteří mají podobné zájmy, podobné problémy a podobné cíle ?
- jedinec není ve své situaci sám, jsou tam lidé se stejným problémem/trápením
- může mluvit o svých starostech s někým, kdo jim rozumí, má s nimi zkušenost
- dozvídá se nové informace
- Zisky pro členy členy skupiny v rámci sociální práce:
- mohu porovnat a využít zkušenosti druhých
- mohu nabídnout svoje zkušenosti
- otvírají se mi nové pohledy na řešení problémů
- úspěchy ostatních jsou pro mne povzbuzením
- můj úspěch povzbuzuje ostatní
- získávám odvahu i dovednost otevřeně komunikovat, vyjadřovat a prosazovat svoje názory
- učím se respektovat názory druhých
- rozumím lépe sobě
- rozumím lépe druhým
- získávám nové zkušenosti
- získávám podporu a odvahu vyzkoušet jak se chovat jinak
Úloha sociálního pracovníka v rámci skupiny
Pracovník povzbuzuje a podporuje atmosféru sdílení, emoční angažovanost a řešené problémů.
Ovlivňuje skupinu tak, aby podporoval, její vnitřní síly, aby se rozvíjely vzájemné vztahy uvnitř skupiny, aby skupinové procesy a interakce formovaly sociální chování skupiny i jednotlivců
Co musí znát a umět ?
Skupinový pracovník musí znát teorii skupinových procesů , principy a techniky skupinové práce si musí osvojit ve skupinovém sebezkušenostním výcviku.
Jak probíhá práce se skupinou
Sociální pracovník (formální vedoucí) stanoví základní předpoklady pro vytvoření a existenci skupiny Promyslí a zná odpovědi na otázky:
Co je účel a cíl skupiny?
Jakými způsoby a prostředky bude dosaženo cíle?
Kdo budou členové skupiny?
Kolik členů bude ve skupině ?
Kde se bude skupiny scházet ?
Jaký bude program a aktivity skupiny?
První setkání skupiny :
Vzájemné představení všech členů skupiny
Uvolňující a sbližující způsob zahájení
Nekonfliktní atmosféra
Přímá a upřímná komunikace
Čas na shrnutí probraných témat
Čas na vyjádření každého k tomu, co se dělo.
Svépomocné skupiny
K zamyšlení: Z jakého důvodu vznikají svépomocné skupiny? (Jmenujte, alespoň pět důvodů). A kdo je vytváří?
Zdroje:
MAŠÁT, V.. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. ISBN 978-80-86057-80-4.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.