Žáci základních škol speciálních jsou: Žáci se středně těžkým mentálním postižením Žáci s těžkým mentálním postižením Žáci s hlubokým mentálním postižením Žáci se souběžným postižením více vadami a žáci s poruchou autistického spektra Cílem ZŠ speciální je: Rozvíjení přiměřených poznatků a pracovních dovedností. Vybavit žáky triviem (čtení, psaní, počty). Rozvíjení komunikačních a motorických schopností. Vypěstování návyků a dovedností samostatnosti a sebeobsluhy. Připravovat žáky k dalšímu vzdělávání. Získat kvalifikaci k vykonávání jednoduchých pracovních činností. Vybavit žáky takovými vědomostmi, dovednostmi a návyky, které jim umožní, aby se v maximální možné míře zapojili do společnosti. Vést žáky k přátelskému a kladnému vztahu k lidem. Vést žáky ke kultivovanému společenskému chování. Specifika ZŠ speciální: Odborné speciálně pedagogické vzdělání učitelů a pracovníků školy. Školní třídy přizpůsobené potřebám žáků s těžším MP. Přizpůsobený rozvrh i pracovní tempo. Klidné, nehlučné, nestresující, bezpečné prostředí. Pomoc poradenských zařízení (SPC, psychologové, další odborníci). Ze strany pedagoga je nutná vnitřní motivace zaměřená emocionálně, trpělivost, tvořivost, vysoce individuální přístup, úzký vztah mezi pedagogem a žákem (rodiči). Mimořádný význam má estetické cítění. Prolínání předmětů, osnov. Přizpůsobovat se individuálním možnostem žáků. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Základní škola speciální - RVP ZŠS ! Od 1.9.2010 v 1. a 7. ročníku ! Alternativní a augmentativní komunikace (piktogramy, sociální čtení, globální čtení, VOKS). Polohování. Facilitační techniky (Vojtova metoda, Bobathova metoda, Orofaciální regulační terapie Castilla Moralese). Masáže (doteková terapie, míčková facilitace). TEACCH program (individuální přístup, strukturované prostředí a vizuální podpora). Terapie (muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, terapie hrou, ergoterapie, psychomotorika, zooterapie, aromaterapie). Bazální stimulace (stimulace pomocí somatických, vibračních, vestibulárních, čichových a chuťových, sluchových a zrakových, komunikativních a sociálně-emocionálních podnětů). Snoezelen (Bílý pokoj, relaxační místnost). Povinná školní docházka 10 let. 2. stupně: 1. stupeň (1. – 6. ročník) 2. stupeň (7. – 10. ročník) Očekávané výstupy v podmiňovacím způsobu. Hodnocení: slovní hodnocení. DÍL I – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MP 3. Pojetí a cíle. 4. Klíčové kompetence (6). 5. Vzdělávací oblasti (9). 6. Průřezová témata (6). DÍL II – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU S TĚŽKÝM MP A SOUBĚŽNÝM POSTIŽENÍM VÍCE VADAMI 8. Pojetí a cíle. 9. Klíčové kompetence (5): chybí kompetence občanské. 10. Vzdělávací oblasti (5). 11. Rámcový učební plán. Chybí průřezová témata. DÍL I – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM MP: Vzdělávací oblasti (9) a vzdělávací obory: Jazyková komunikace (Čtení, Psaní, Řečová výchova). Matematika a její aplikace (Matematika). Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie). Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět). Člověk a společnost (Člověk a společnost). Člověk a příroda (Člověk a příroda). Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova). Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova). Člověk a svět práce (Člověk a svět práce). DÍL II – VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU S TĚŽKÝM MP A SOUBĚŽNÝM POSTIŽENÍM VÍCE VADAMI. Vzdělávací oblasti (5) a vzdělávací obory: Člověk a komunikace (Rozumová výchova, Řečová výchova). Člověk a jeho svět (Smyslová výchova). Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova). Člověk a zdraví (Pohybová výchova, Zdravotní tělesná výchova, Rehabilitační výchova). Člověk a svět práce (Pracovní výchova).