Raná péče Zaměřená na děti s mentálním postižením Pojem raná péče vznikl v roce 1993 překladem výrazu používaného v zahraničí (anglicky early intervention, německy Fruhforderung). V České republice se můžeme setkat s různorodým označením rané péče, např. raná podpora či raná intervence (kontext pedagogický). Označení „raná péče“ vychází ze zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (§ 54), kde je definována takto: “Raná péče je terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivé sociální situace. Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby“. Jedná se o bezplatnou službu. Služba (dle odstavce 1) obsahuje tyto základní činnosti: výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Stejné označení používá Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (2005): „Raná péče je soustava služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace. Tyto služby mají být poskytovány od zjištění rizika nebo postižení tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy“ Terminologie a význam rané péče „Termínem včasná intervence (raná podpora, raná péče) se rozumí systém služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho následky a poskytnout rodině i dítěti možnosti sociální integrace“. V legislativě je raná péče vedena jako sociální služba. Její činnost je zajišťována prostřednictvím neziskových organizací a všechna střediska rané péče mají odbornou garanci kvality služeb rané péče, která je poskytována Asociací pracovníků v rané péči (aprp.cz) na základě šetření na pracovišti. Raná péče jako proces Nejpřirozenějším prostředím pro malé dítě je domov. Zde se cítí nejjistěji a právě láskyplná a stimulující interakce mezi rodičem a dítětem s postižením je podle posledních výzkumů podstatným faktorem rozvoje nejen jeho psychických, ale i fyziologických funkcí (www.ranapece.cz). Na základě výše zmíněných poznatků, funguje raná péče především jako terénní služba, která probíhá formou návštěv v rodinném prostředí dítěte, v pravidelných intervalech 1 – 2x za měsíc. Dále mohou klientské rodiny v případě potřeby využít možnost telefonické konzultace nebo osobní návštěvy přímo ve středisku rané péče, tedy formu ambulantních návštěv. Z pedagogického hlediska je zajišťována prostřednictvím speciálně pedagogických center (SPC), jejichž činnost je zakotvena ve školském zákoně a upravuje ji vyhláška MŠMT č.197/2016 Sb. Hlavní zásady rané péče: raná podpora se uskutečňuje převážně v domácím prostředí dítěte, klientem raně poradenského systému je rodina, rodiče jsou partnery týmu, respekt k individualitě dítěte a kulturní, sociální a výchovné jedinečnosti každé rodiny, pomoci rodičům i dětem nacházet jejich vlastní zdroje k vyrovnání se s postižením, podpora sociální integrace osob s postižením. Základní činnosti při poskytování rané péče obsahují: Podpora vývoje dítěte stimulační programy a techniky, terapie pro dítě, poradenství při výběru vhodných metod práce s dítětem, zapůjčování pomůcek a hraček, poradenství při jejich výběru. Podpora rodiny depistáž (včasné vyhledání klienta), výchovné, psychologické, odborné a sociální poradenství, posilování rodičovských kompetencí, upevňování a nácvik dovedností rodičů, které napomáhají přiměřenému vývoji dítěte a soudržnosti rodiny, vzdělávání rodičů, půjčování literatury, podpora výměny zkušeností – pořádání setkání rodičů, pomoc při prosazování práv a zájmů. Působení na společnost mezioborová spolupráce, vzdělávání laické i odborné veřejnosti, komunitní práce www.ranapece.cz Cíle rané péče: omezit negativní důsledky postižení a snížit riziko ohrožení vývoje dítěte a funkce rodiny, podpořit úroveň ve vývoji dítěte v oblastech, ve kterých je dítě ohroženo, nabídnout rodině a dítěti široké spektrum služeb, které zajišťuje tým pracovníků z různých oborů, vytvořit základ pro sociální integraci dítěte a rodiny do společnosti, posílit kompetence rodiny a snížit její závislost na sociálním systému Mezi klienty rané péče patří rodiče s dítětem, jehož vývoj je ohrožen od 0 do 2 let, rodiče s dítětem, které má zdravotní postižení ve věku od 0 do 4 let, případně do nástupu dítěte do předškolního zařízení, rodiče s dítětem, které má kombinované postižení ve věku od 0 do 6-7 let, rodina, která očekává narození dítěte s rizikem prenatálního postižení, rodiče s podezřením na konkrétní postižení, rodina, která v souvislosti s nepříznivým vývojem dítěte hledá další informace, pomoc a podporu. Tým pracovníků je tvořen odborníky – poradci, kteří se specializují nejen na diagnostiku, ale především na stimulaci dítěte a podporu rodiny na všech úrovních“(Opatřilová 2006). Základ poradenského týmu tvoří poradce rané péče a rodiče dítěte. Přičemž právě rodiče nesou největší podíl zodpovědnosti a mají na dítě největší vliv. Aby klientům mohly být zajištěny všechny potřebné služby, měly by být v interdisciplinárním týmu zastoupeny tyto profese: speciální pedagog, sociální pracovník, psycholog, fyzioterapeut, ergoterapeut, lékař/odborný lékař. Terapie a přístupy užívané v rámci rané péče u dětí s mentálním postižením: Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování Step by step (Začít spolu) Orofaciální regulační terapie Vojtova metoda reflexní lokomoce Bobathova metoda Program Portage Metoda pohybového rozvoje Veroniky Sherborne a další.