Základy speciální pedagogiky oftalmopedie

Týden 9 - Žáci a studenti se zrakovým postižením - příprava na budoucí povolání, Prostorová orientace

Vhodné aktivity v jednotlivých fázích vývoje

 

Kojenecký věk

  • Aktivizace dítěte
  • Povzbuzování v pohybu
  • Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu)

Předškolní období

  • Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)
  • Běh s průvodcem (jiný pohyb)
  • Potřeba neustálého popisu okolí
  • Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce

Školní věk

  • Samostatný pohyb po známém prostoru
  • Chůze po schodech
  • Překážky a jejich překonávání
  • Lokalizace směru zvuku

 

Mladší školní věk - vhodná forma vzdělávání

  • speciální škola
    • odlišnost školy, děti s podobným postižením, internát
  • integrace
    • izolace ve skupině, úroveň kompetencí odlišná  od intaktních spolužáků, sebeprosazení

 

Starší školní věk

sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity

ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů

začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání

puberta pro ZP náročnější – nedostatek kompetencí, revolta, trvalost handicapu

vzdělávání v integraci – dobrý prospěch X špatný prospěch

 

Adolescence

Období vlastní identity a fáze přípravy na povolání

Poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu

  •  vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity)
  •  vazba na skupinu intaktních (sociální strategie pro uspokojující vztahy)

Hlediska pro výběr vzdělávání

  • složky školní zralosti
  • osobnostní rysy dítěte
  • vybavení školy (materiální i personální)
  • umístění školy
  • akceptace vady dítětem a rodinou

 

Vzdělávání osob se zrakovým postižením na základní škole (ZŠ)

  • druh a stupeň vady zraku
  • rámcový vzdělávací program pro základní školy
  • klíčové kompetence (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní)
  • specifické kompetence (práce s pomůckami, POSP, atd.)

 

Základní škola pro zrakově postižené

  • Učební plán základní školy pro zrakově postižené – speciální podpora
    • předměty speciální péče
      • zraková stimulace
      • speciální příprava psaní a čtení bodového písma
      • práce s kompenzačními pomůckami
    • předměty psaní na počítači a práce na počítači
    • volitelné předměty
    • nepovinné předměty

 

Integrované vzdělávání

  • podpora speciálně pedagogického centra
  • faktory úspěšné integrace
    • týmová práce učitelů
    • žák s postižením
    • spolužáci
    • rodiče
    • ostatní odborníci

 

Podpora a specifika při výuce žáka se ZP

  • informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka
  • podmínky pro vypracování úkolů
  • správné osvětlení a optimální pracovní místo
  • začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod
  • názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci
  • Specifika výuky předmětů ...

Prostorová orientace

—Specifika výuky předmětů
—Prostorová orientace a samostatný pohyb

1 – 3 ročník (1hod/týden) – nácvik základních dovedností:

  • Chůze v přímém směru (15 metrů)
  • Odhad vzdálenosti chůze (1 m, 5 m, 10 m, 20 m)
  • Odhad úhlů (90° / 180° - VPRAVO / VLEVO)
  • Nácvik orientace ve třídě včetně nejbližšího okolí  => metoda: trailling
  • Nácvik základního pohybu po budově školy
  • Cvičí se prostorová paměť a prostorová představivost
  • Pohybová a smyslová příprava
—
—4 – 5 ročník (1 hodina/týden)
  • Zvládnutí techniky bílé hole
  • Metoda: Kluzná, Kyvadlová, Trojbodová
  • Držení hole: Horní, Boční, Tužkové

 

  • Důraz na správné užívání hole ve vztahu k pohybu
  • Orientace v budově
  • Rozvoj smyslů
  • Dopravní, výtvarná, rozumová a morální výchova

 

—

—6 – 7 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc)
Příprava na zvládnutí orientace na obtížné trase
 

Důraz je kladen na:

Tělesnou výchovu
Zvýšení kondice a tělesného pohybu
Trénink svalové relaxace
Motivaci k samostatnému pohybu

 

Práce s tyflografickými pomůckami
Bezpečnost v silničním provozu
Údržba hole, výběr oblečení
Psychohygiena, ohleduplnost k okolí
 
—
—8 – 9 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc)
Orientace na složité trase
Nácvik až 5 tras různých délek a náročnosti
Nácvik orientace v neznámém terénu za použití speciálních pomůcek, městské hromadné dopravy …
Nácvik pohybu v neznámých budovách
Opakování všeho předešlého z minulých let     
—