21.2.2017 1 Psychologie duševního vývoje PedF MU, jaro 2017 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. kohoutekt@ped.muni.cz Úvodem: otázky vývojové psychologie „CO“, „PROČ“ a „JAK“ CO – vymezení, hlavní témata Chápání vývoje v psychologii a příbuzných disciplínách Ontogenetická psychologie – cíle, teorie, periodizace, různé důrazy JAK Specifické metody vývojové psychologie Organizace výuky PROČ 21.2.2017 2 Co = hlavní témata Přednášky – program viz sylabus, sleduje se především vývoj v normě (plus vybrané problémy) jeho různá stádia (od prenatálního po dospělost) a aspekty („bio-psycho-sociální“: vývoj tělesný, kognitivní + učení, emoční, morální, sociální…) významné teoretické příspěvky – „výklad“ vývoje Semináře mají umožnit zařazení dalších, specifičtějších témat na základě Vašeho zájmu a samostatnou či skupinovou práci s autentickým materiálem Co má hlas… … a ráno chodí po čtyřech, v poledne po dvou a večer po třech? 21.2.2017 3 Proč tím zatěžovat budoucí učitele? Vývojový aspekt jako zvláštní a užitečný otázka „jak se k něčemu došlo“ může být klíčová poznatky o psychickém vývoji jako klíčové pro porozumění psychologii učení, osobnosti, psychopatologii…; specifické pojetí učení jako „přidaná hodnota“ vývojové psychologie k pedagogice Vědět, s kým máme tu čest porozumět specifikům vývojových období („dítě není malý dospělý“) rozumět specifickým projevů, potřebám, znát vývojové možnosti a typické problémy… nebo naopak nepodléhat obavám, nepatologizovat, co je normální využívat možnosti, pracovat s vývojovými podmínkami, principy a devizami Mít přiměřený přístup Orientovat se v paletě názorů na vývoj, výchovu, vzdělávání nejen akademické názory, ale i dobové zažité či progresívní Vývoj jako něco, co je nám blízkého všichni se vyvíjíme a máme i své vlastní „teorie“ a představy, které můžeme rovněž kultivovat a rozvíjet vývoji zpravidla rozumíme lépe, než např. obecné psychologii Obecně kulturní/kultivující důvod: povědomí o okolnostech vývoje, porozumění principům vývoje člověka jako součást profesní i lidské vybavenosti Jak: k organizaci - kolokvium Bude formou písemného testu (zadání jednotné pro všechny seminární skupiny, „skenovací test“) Podmínky podobné jako u Úvodu do pedagogiky a psychologie (skenovací testy, 20 otázek s volbou, 70% správných odpovědí) Větší váha seminární aktivity 21.2.2017 4 Jak: k organizaci – semináře (1) Forma práce: projektová mikroprojekt výzkumného charakteru – rozhovory, pozorování, analýza výtvorů… skupinová nebo individuální práce; (Pozor! Nelze nahrazovat semináře s jinou skupinou – pracuje na něčem jiném než Vy) Téma: odpovídající zaměření předmětu si přednostně volíte sami s ohledem na své zájmy, obor studia… je ale možné si zadání i vybrat po dohodě s vyučujícím z nabídky Jak: k organizaci – semináře (2) Cílem je umožnit v seminářích společnou práci s autentickým materiálem, „propojovat teorii s realitou“, nabídnout rozšiřující témata Prezentujete „pracovní verzi“, v semináři proběhne diskuse a konzultace Odevzdávat budete až definitivní podobu práce s úvodem, popisem metod, výsledky a závěrem/diskusí Výsledek je současně porfoliový úkol Podrobnosti k formě a obsahu najdete v Učebních materiálech Vyučující může udělit až 3 „bonusové“ body, které se budou připočítávat k bodům za výsledky testu. 21.2.2017 5 Jak lze chápat vývoj… Fylogeneze Antropogeneze Kulturní geneze Ontogeneze – typicky těžiště zájmu vývojové psychologie (předchozí lze však těžko pominout Aktuální geneze Fylogeneze, antropogeneze 21.2.2017 6 Antropogeneze – změny kontextu života člověka 1 milion let žil člověk jako lovec a sběrač 400 tisíc let umí rozdělat a udržovat oheň 100 tisíc let vyrábí a používá nástroje 10 tisíc let se věnuje zemědělství 1 tisíc let žije ve městech a asi 25 let běžně používá na PdF počítače Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi (evoluční biologie) Počátek tohoto směru uvažování Ch. Darwin (1859) : evoluční vývoj je organizován podle dvou základních kritérií: - Přežití - Reprodukce Důraz se klade na adaptaci Obecně: Obnovila se „stará“ tradice uvažování o vývoji (do této doby obecně převažovalo pojetí vědy jako normativní/taxonomické) 21.2.2017 7 ale… Vývojový aspekt braly v potaz už novověké pedagogické přístupy: J. A. Komenský – periodizace vývoje jako „škol“ (zrození, dětství, chlapectví, jinošství, mladosti, mužnosti a stáří) Uvažování o vývoji jako o podstatné otázce sahá do starověku… ale… Vývojový aspekt braly v potaz už novověké pedagogické přístupy: J. A. Komenský – periodizace vývoje jako „škol“ (zrození, dětství, chlapectví, jinošství, mladosti, mužnosti a stáří) Uvažování o vývoji jako o podstatné otázce sahá do starověku… 21.2.2017 8 Co má hlas… … a ráno chodí po čtyřech, v poledne po dvou a večer po třech? Předmět a hlavní témata ontogenetické vývojové ps. Zkoumání souvislostí a pravidel vývojových změn i jejich dynamiky v jednotlivých oblastech psychiky i celku osobnosti Změny kvantitativní i kvalitativní plynulé i prostřednictvím skoků nárůst, úbytek i změna (vše je vývoj!) vznik, rozvoj a proměny psychických procesů i vlastností 21.2.2017 9 Ontogenetická psychologie: základní cíle oboru (dle Langmeiera a Krejčířové, 1998) Popsat vývojové změny (už popis ale bývá organizovaný, ovlivněný teorií) Odvodit určité obecné zákonitosti (vývoj každého jedince ale může být natolik individuální, že nomotetický přístup nemusí postačovat) Vytvořit co možno jednotnou teorii, umožnit posuzování a předvídání; žádná současná teorie nevysvětluje vývoj v úplnosti – často se zaměřují buď na některý aspekt vývoje (kognitivní, emoční,sociální) nebo na vývojová období (popř. jejich periodizaci) Teorie vývoje tedy vysvětlují: Faktory podmiňující vývoj a určující jeho průběh Znaky jednotlivých etap vývoje Individuální rozdíly v duševním vývoji a jejich podmíněnost Jak: Význam vývojových teorií vývojové teorie poskytují „nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu ontogeneze (vývoj schopností, emocí, morálních postojů).“ využití v mnoha humanitních disciplínách – nejen v psychologii (vedení terapie, popř. poradenského rozhovoru se zřetelem k etapě vývoje, ve které se klient nachází, specifika psychodiagnostiky dětí), ale i v profesích nepsychologických (lékaři, učitelé, výchovní poradci, sociální pracovníci) 21.2.2017 10 Jak: Metody vývojové psychologie Přirozeně: pozorování, rozhovor; vývojové škály, testy schopností; analýza produktů; experimentální metody Anamnestický a katamnestický přístup; kazuistický přístup (případové studie) Výzkum: longitudinální, průřezové a smíšené studie; dále Srovnávací studie jednovaječných dvojčat (s ohledem na vliv dědičnosti a prostředí) Osoby v extrémních vývojových podmínkách (tzv. „vlčí děti“) Longitudinální (dlouhodobý) a průřezový (příčný - cross sectional) výzkum Zachycení proměny psychických procesů a vlastností průřezové studie – pozor na vliv odlišné „kohortové zkušenosti“! srovnání více věkových skupin (kohort) SAHA http://bit.ly/1eOMFhQ longitudinální studie – všestranně náročné dlouhodobé sledování jedné skupiny (kohorty) ELSPAC (http://www.elspac.cz/) – psychologická část na FSS http://ivdmr.fss.muni.cz Pražská skupina školní etnografie http://bit.ly/1eOQ28z Z. Matějček a kol.: výzkum „nechtěných dětí“ 21.2.2017 11 Jak – různá hlediska, oblasti vývoje Biosociální vývoj tělesný vývoj a jeho podmínky Kognitivní vývoj všechny poznávací procesy (zpracování informací, myšlení, rozhodování, učení) Psychosociální vývoj způsoby prožívání osobnostních a sociálních charakteristik, rolí, vztahů a sociálních pozic Jak: různé důrazy ontogenetických teorií Důraz na periodizaci, celoživotní vývoj v nejširším pojetí x důraz na některé aspekty vývoje (kognitivní, emoční, psychosociální…) Důraz na popis stádií vs. důraz na „logiku“ vývoje a změn „genotyp“ vs. „fenotyp“, „nature“ x „nurture“, vrozené a získané, zrání a učení…, nomotetický vs. idiografický přístup Zvláštní význam: sociální aspekt, „intersubjektivní“ aspekty vývoje … v kontextu pedagogiky: vývojově specifické formy učení Různé teorie se mohou doplňovat a mohou být i konkurenční 21.2.2017 12 Jak je vývoj podmíněn - činitelé vývoje Dědičnost: nemusí se v průběhu vývoje pojevovat konstantně (větší vliv v počátečních a konečných fázích vývoje) Genotyp, fenotyp (genotyp + prostředí) Prostředí : ovlivňuje povahu interakcí s okolím, člověk musí projevit nějakou aktivitu v procesu učení (např. Piaget) Fyzické prostředí, sociokulturní prostředí socializační činitelé společnost, kultura aktuální sociální kontext sociální vrstva primární (malá) sociální skupina = rodina Základní literatura Učebnice Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie – dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2000): Vývojová psychologie. Dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998, 2006): Vývojová psychologie. Praha: Grada. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ...a další (monografie) Matějček, Z., Langmeier, J. (1986): Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama. Macek, P. (1999, 2003): Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. (...atd.) 21.2.2017 13 Další zdroje informací Odborné časopisy Psychológia a patopsychologia dieťaťa, Pedagogika, Studia paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace… Populární zdroje ...od Učitelských novin po denní tisk Elektronické zdroje dostupné prostřednictvím knihovny PedF MU http://www.ped.muni.cz/wlib/ (důležitá např. EBRARY Education); portál theses.cz (kvalifikační práce podle klíčových slov) Další odkazy viz Informační služby na webu PedF Studijní materiály předmětu Děkuji za pozornost!