Respektovat a být respektován Výsledek obrázku pro respektovat a být respektován Předpoklady RaBR •Nelze vychovávat autoritativně a pak očekávat, že se děti budou chovat demokraticky. •V průběhu života se naučíme různé návyky, které se týkají našeho myšlení a chování. Změnit je není zdaleka tak snadné, jako zařadit do svého slovníku věty, kterými se hlásíme k myšlence partnerského přístupu k dětem. •Partnerský přístup k dětem je nejen možný ale i nutný, proto, aby z dětí vyrostli kompetentní a zodpovědní lidé, schopní řešit problémy současného světa. •Vymezování hranic považujeme ve výchově za naprosto nezbytné. •Rozdíl mezi autoritativní a demokratickou výchovou není v tom, že v první je vše dovoleno a v druhé převládá omezení, ale v tom jakým způsobem se stanovují pravidla…, zda se vytváří hranice s dětmi nebo pro děti. •Mocenský přístup se může skrývat i za milým chováním. Je chyba v učiteli? Je chyba v žákovi? Jde o problematickou interakci. Symetrie a asymentrie •Vztah základ všeho • •Mluvím „na dítě“ • •Mluvím „s dítětem“ • •„Základní princip komunikace je založený na vzájemném respektování se. Naše děti se pro nás stávají rovnocennými partnery, i když ne ve vyspělosti, schopnostech zkušenostech, ale ve schopnosti a možnosti samostatného rozhodování se namísto podřízení se síle.“ • • Symetrie a asymentrie •Proč jsi to udělal? •Vaše příklady… • • •Co se stalo? Jak se to stalo? •Vaše příklady… • • Vztahov a obsahová symetrie a asymetrie Mluvíme , mluvíme a ono to nefunguje… •Ty zase (vždycky, nikdy, pořád)…! Kdybys aspoň…! •Měla bys sis uvědomit, že… (poučování, vysvětlování, moralizování) •Tohle jsi udělal/a špatně! (kritika, zaměření na chyb) •Já (někdo) kvůli tobě… (lamentace, citové vydírání) •Nedělej to, nebo se ti stane…! (zákazy, varování) •Z tebe jednou vyroste… (negativní scénáře, proroctví,…) •On je takový (nálepkování) •Okamžitě běž a udělej…! (příkazy) •Přestaň…, nebo…! Běda, jestli…! (vyhrožování) •Křik •Podívej se na…, vezmi si příklad z… (srovnávání) Najděte problémová slova •Zase sis neuklidila to školní oblečení! Kdo se má pořád na ty roztahaný ponožky a trička dívat! •Kolikrát jsem ti už říkala, že bez pravidelné přípravy na byučování nemůžeš mít opravdu dobré výsledky… •Tohle cvičení jsi tedy dost zvoral, máš tam jednu chybu vedel druhé •Zase mě z tebe rozbolela hlava… •Nelítej po chodbě, uklouzneš a zlomíš si nohu nebo někoho porazíš •Filip je počítačový maniak, nic jiného jej nezajímá •To je taková hodná a poslušná holčička • •Paní učitelka v 5. třídě říká: Posbírejte ten binec, co máte na zemi. •Rychle... Dáme si na začátek prověrku. To jsem zvědavá, jak se vytáhnete, •posledně to za moc nestálo. •Děti začnou protestovat: Já jsem tam ty papírky nenaházela, paní •učitelko. To je nespravedlivý, abych po někom uklízela. Ať to uklidí ten, kdo ten •nepořádek udělal! •Paní učitelka vidí, jak drahocenný čas plyne, a zesiluje hlas: Neodmlouvejte •a okamžitě začněte sbírat! Jestli budete zdržovat a nestihneme probrat •látku, dostanete domácí úkol navíc. •Některé děti sbírají, jiné se baví a smějí se, dvě děti se snaží učitelku •přesvědčit, aby dnes prověrka nebyla, jeden chlapec sedí zamračeně se založenýma rukama... Mozek a proč je to neefektivní 1.Všechny podněty mozek zpracovává, zda jsou ohrožující nebo ne 2.Pokud je podnět rozpoznaný jako A) bezpečný, tak nasazuje kritérium zda je informace B) smysluplná. •Jak formulovat zprávu tak, aby dodržovala tyto pravidla… Související obrázek •Tradiční: Přestupek ® domluva ® trest •Alternativní: Přestupek ® spoluúčast ® náprava • 1.Věnovat se emocím (svým nebo emocím druhé strany) + popsat situaci 2.Přizvat druhou stranu ke spoluúčasti na řešení situace a vést celý postup směrem k nápravě 3.Provést opatření • • Komunikace a emoce • • • • • • • •Já-mluvím: o sobě … o chování druhého … identitě, osobě druhého Druhý: míra naštvání se, emoce rostou Rozum a emoce • http://nd04.jxs.cz/893/157/8939284dad_74672867_o2.png http://nd04.jxs.cz/893/157/8939284dad_74672867_o2.png