Metodika respektující výchovy ÚVOD Jan Nehyba Organizace a ukončení semináře Závěrečná práce – ukončení semináře •Tři základní možnosti: •Na 3 až 5 stran rozhovor s učitelem na téma: 1. část: Jak učitel může ovlivňovat výchovu dětí ve škole? S vaší reflexí odpovědí, jak jeho myšlenky vnímáte. •Self report: Vyzkoušet si nějakou výchovnou techniku o které bude řeč a napsat o této zkušenosti (techniky viz seznam literatury). Návod: 1. Popsat situaci: jak to probíhalo 2. Analýza situace, kde je vidět předkládaný přístup 3. Co si z toho odnáším. 3 až 5 stran. •Přečíst si jednu knihu se seznamu literatury a napsat recenzi na ni – Co mi kniha osobně přinesla? (3 až 5 stran). Do konce semestru 20.5. do 24:00 odevzdat do odevzdávárny. • Seznam literatury pro závěrečnou práci •ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010. 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3. •DREIKURS, Rudolf a Loren GREY. Logické dôsledky: praktická príručka ako učiť deti a dospievajúcu mládež zodpovednému správaniu. 1. vyd. Nové Zámky: Psychprof, spol. s.r.o., 1997, 171 s. ISBN 80-967148-7-2. •GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2012. 307 s. ISBN 978-80-87580-06-6. •GORDON, Thomas. Škola bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern, 2015. ISBN: 978-80-7530-006-5. •DUCKWORTHOVÁ, Angela. Houževnatost: Síla vytrvalosti a vášně. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017. ISBN 9788075550224. •GUEGUEN, Catherine. Cesta ke šťastnému dětství: empatická výchova ve světle nejnovějších poznatků o mozku a emocionálním vývoji dítěte. V Praze: Rybka, 2014. ISBN 978-80-87950-03-6. •CHUA, Amy. Bojová pieseň tigrej matky. Bratislava: Premedia, 2013. ISBN: 9788089594528 •KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0. •ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Překlad Alžběta Sirovátková. Vyd. 5. Praha: Portál, 2013. 131 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0451-0. •ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace: řeč života. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 978-80-7367-447-2. •SIEGEL, Daniel J. a BRYSON, Tina Payne. Klidná výchova k disciplíně. Překlad Eva Klimentová. 1. vyd. V Praze: Triton, 2015. 269 s. ISBN 978-80-7387-848-1. Co nás čeká? 1 Úvodní hodina 2 Škola bez poražených (T. Gordon) 3 Respektovat a být respektován (P. Kopřiva) 4 Nenásilná komunikace ve výchově (M. Rosenberg) 5 Bojová pieseň tigrej matky (A. Chua) 6 Houževnatost ve výchově (GRIT) (A. Duckworthová) 7 Logické důsledky vs. umělé důsledky (R. Dreikurs) 8 Klidná výchova (D. Siegel) 9 Summer hill school (A. S. Neill) 10 Psychoterapeutická inspirace pro výchovu (Nevýchova – K. Králová) •Sebezkušenost •Trochu čtení •Diskuze