VÝCHOVA V PRÁCI UČITELE – SEMINÁŘ 4 – 2017 Reflexe úkolů k dokumentu Třída 8. A 1. Jak byste charakterizovali žáky 8. A? Co se dozvídáte o jejich každodenním životě? O jejich vztahu ke škole? · jednotlivci x třída · líní, nedochvilní, bez zájmu x neznají své možnosti, nevědí, co se jim nabízí · vliv rodinné výchovy 2. Jaká atmosféra panuje (v ukázkách z výuky) ve třídě 8. A? Jak na vás – jako budoucího učitele – tato atmosféra působí? · nepříjemná x myslel(a) jsem, že to bude horší · chaos x pro žáky příjemná 3. Napište, jak učitelé (ti, kteří byli zapojeni do experimentu) postupovali, aby žáky motivovali k učení. · Proč motivace fungovala velmi málo? · Co říká o žácích mentorka (paní učitelka Floriánová)? · Jaké další metody motivace k učení byste navrhovali využít? 4. Co vás v dokumentu – z hlediska výchovného – nejvíce překvapilo? · že nechodí pravidelně do školy · že si Sam nemůže zlepšit známku o dva stupně · reakce na Kristýnino těhotenství 5. S kterými názory jste (ne)souhlasili? · že si Sam nemůže zlepšit známku o dva stupně · psaní písemek bezprostředně po probrání látky (krátkodobá paměť žáků) 6. Jak reagovali učitelé a spolužáci na zjištění, že je Kristýna těhotná? Jak byste – v roli učitele – reagovali vy? · Neumím si představit svoji reakci. · Reagoval(a) bych podobně. · Hovořil (a) bych s rodiči i s Kristýnou o tom, jaký bude další plán, jak budeme postupovat. POZOROVÁNÍ · směřujeme od subjektivity k objektivitě · popis pozorovaného jevu, nikoli jeho hodnocení · konkrétní důkazy o pozorovaném jevu Rodinná výchova a její vliv na žáka 1. Jmenujte základní funkce rodiny. Je podle vašeho názoru některá z těchto funkcí ohrožena? Pokud ano, svůj názor zdůvodněte. 2. Vraťte se ke svým poznámkám z filmu Precious (2009) a odpovězte na otázku, co hlavní hrdince dala její rodina. Jak ovlivnila její život? Jak ovlivnila její výsledky ve škole? 3. Kdy má učitel (resp. třídní učitel) možnost setkat se s rodiči svých žáků? Vyjmenujte co nejširší škálu těchto příležitostí. 4. Které informace by – podle vašeho názoru – (ne)měl učitel o rodině svého žáka vědět? Čtyři pásma funkčnosti rodiny Pro zjištění úrovně funkčnosti rodiny vypracoval prof. Dunovský (1999, s. 106–109) Dotazník funkčnosti rodiny. V dotazníku se hodnotí osm diagnostických kritérií: složení rodiny, stabilita rodiny, sociálně – ekonomická situace rodiny, osobnost rodičů, osobnost sourozenců, osobnost dítěte, zájem o dítě a péče o dítě. Na základě této metody Dunovský stanovil čtyři pásma funkčnosti rodinného systému: funkční, problémová, dysfunkční a afunkční rodina. Funkční rodina zajišťuje dítěti dobrý vývoj a jsou v ní naplňovány všechny funkce rodiny. Těchto rodin je v populaci okolo 85 procent. Problémová rodina je chápána jako rodina, u které se vyskytly závažnější poruchy některých nebo všech funkcí, avšak tyto poruchy neohrožují závažným způsobem vývoj dítěte. Rodina je schopna řešit své problémy vlastními silami či s krátkodobou pomocí zvenčí. Sociální pracovníci by měli těmto rodinám věnovat zvýšenou pozornost. Problémových rodin je okolo 12 – 13 procent v populaci. Dysfunkční rodina je rodina, u které se vyskytují vážné poruchy některých nebo všech funkcí a tyto poruchy ohrožují vývoj dítěte a rodinu jako celek. Rodina není schopna své problémy řešit sama a potřebuje zásah zvenčí. Dilematem zůstává, jak dlouho rodinu podporovat a od kdy se postavit v zájmu dítěte proti ní. Dysfunkční rodiny tvoří v populaci dvě procenta. Afunkční rodina se potýká s natolik závažnými poruchami, že selhává ve svém poslání a ohrožuje život dítěte. Na práci s rodinou není čas a je potřeba urychleně jednat v zájmu dítěte – odebrat ho z rodiny a hledat mu náhradní rodinu. Tyto rodiny tvoří asi 0,5 procenta v populaci. Zdroj: Dunovský, J. (1999). Sociální pediatrie. Praha: Grada.