VÝCHOVA V PRÁCI UČITELE – SEMINÁŘ 5 1. ČÁST – DENÍK ŽÁKYNĚ Ve dvojici diskutujte o tom, co jste zjistili při čtení deníkového záznamu Škola v přírodě o samotné žákyni – pisatelce. Soustřeďte se především na informace týkající se: a) vztahu žákyně k jednotlivým učitelům, b) vztahů mezi žákyní a jejími spolužáky, c) činností, kterým se žákyně věnovala v době pobytu na škole v přírodě, d) rodinného zázemí žákyně, e) jejího věku, f) jejích znalostí a dovedností. Jak tato zjištění interpretujete? Co z těchto zjištění odvozujete – pro sebe jako učitele? 2. ČÁST – PROFIL ABSOLVENTA ZÁKLADNÍ ŠKOLY Na základě diskuse ve skupině formulujte, jakými znalostmi, dovednostmi a postoji by, podle vašeho názoru, měli disponovat žáci v závěru základního vzdělávání, tedy na konci 9. ročníku – vytvořte „profil absolventa“ základní školy. OTÁZKY A ÚKOLY 1. Co jsou to klíčové kompetence? 2. Jaké klíčové kompetence vymezuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání? Úkol na 6. seminář 1. Důkladně si nastudujte v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) strany 14 až 17, část Klíčové kompetence. Text je dostupný z http://www.msmt.cz/file/21592 Text si přineste s sebou do semináře. 2. Zhodnoťte tyto kompetence z hlediska náročnosti a reálnosti jejich dosažení. 3. Navrhněte způsob, jímž je možné hodnotit dosažení klíčových kompetencí žáků.