VÝCHOVA V PRÁCI UČITELE - SEMINÁR 6 - JARO 2017 KLICOVE KOMPETENCE ZAKA ZÁKLADNI ŠKOLY k. k učení; k. k řešení problémů; k. komunikativní; k. sociální a personální; k. občanské; k. pracovní Které z klíčových kompetencí uplatnili žáci v příkladu 1 a 2? 1. Žákyni 7. třídy se stále nedaří uspět v písemné práci z matematiky. Obrátí se na spolužačku, která dostává opakovaně dobré známky, a požádá ji o doučování. Domluví se a dvakrát týdně spolu tráví hodinu po vyučování ve škole a připravují se na další písemku. Žáci 9. třídy jdou společně s učitelkou výtvarné výchovy do galerie na výstavu. V průběhu akce se žáci dokáží zklidnit a chovat se přiměřeně tomu, v jakém se ocitli prostředí. Některé prohlížení obrazů a diskuse nad nimi nebaví, ale poctivě procházejí celou výstavu. Někteří žáci kladou kurátorce, která pro ně připravila výklad, zajímavé dotazy, z nichž vyplývá, že je některé obrazy zaujaly. Samostatná práce Vymyslete alespoň tři činnosti (k vybrané klíčové kompetenci), jimiž byste mohli ve svém předmětu/oboru rozvíjet tyto kompetence. > > > Diskuse ve dvojici Pokuste se navrhnout způsob, j ímž učitel může „měřit", zda žák naplnil konkrétní kompetenci. Uveďte konkrétní příklad. 3. Lenka, žákyně 5. třídy si všimla, že její spolužák Mírek, který je učiteli napomínán a postihován za nevhodné chování o přestávkách a před vyučováním, takto reaguje v situacích, kdy ho spolužák Libor provokuje, bere mu věcí, hází mu smetí do pouzdra apod. Libor však své jednání úspěšně skrývá, takže o celé situaci ví pouze Mirek, který se nedokáže ovládnout a vstupuje do otevřených konjliktů, a Lenka, jež byla jednou svědkem takovéto situace. a) Jaký vhodný postup byste žákyni (nezapomeňte, jste v roli učitele!] doporučili? Jak by měla žákyně reagovat? b) V případě, že žákyně zareaguje tak, jak navrhujete, které kompetence jsou u žákyně již rozvinuty? Diskuse ve skupině Které metody a formy výuky napomáhají podle vašeho názoru k rozvoji klíčových kompetencí? Vycházejte ze svých zkušeností v roli žáka či studenta a současně využijte materiál nazvaný Charakteristiky jednotlivých metod a forem výuky. Svůj názor zdůvodněte, podložte argumenty a konkrétními příklady. Závěry vyplývající z diskuse Klíčové kompetence ve výuce na základní škole a gymnáziu. Metodická příručka. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/Klicove kompetence.pdf Úkol na 7. seminář Přemýšlejte o tom, jak může klima školní třídy ovlivňovat rozvoj klíčových kompetencí žáků. Nastudujte si na webu rvp.cz tento článek http://clanky.rvp.ez/clanek/k/z/6051/KL1MA-VE- TRlDE.html/ a připravte si odpověď na otázku, jakým způsobem, může učitel/pedagog ovlivňovat klima školní třídy._