14.3.2017 1 Rané fáze ontogeneze Prenatální a perinatální období, novorozenecké a kojenecké období Raný vývoj (vymezení fází dle Vágnerové, 2012) Období Prenatální Novorozenecké (asi do 1 měsíce) Kojenecké (asi do 1 roku) Batolecí (asi do 3 let) Předškolní období Školní věk – mladší, střední, starší Dospívání (adolescence) Dospělost – mladší (20-40), střední (40-50), starší (50-60) Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) 14.3.2017 2 Proč tím zatěžovat budoucí učitele (starších dětí)? Raný vývoj v minulosti podceňován: Částečně „skrytý“, bez přímých sdělení Děti se mohou jevit jako pasivní (příjemci péče, „výchovy“) V běžném jazyce charakterizovány spíše absencí schopností – „nemluvně“ Význam pro porozumění pozdějšímu vývoji: „Rané zkušenosti tvoří základ, který ovlivňuje způsob zpracování nových podnětů“ (Vágnerová, 2012, s. 31) Ve skutečnosti patrně nejintenzivnější období učení v životě Kontinuita vývoje vlastností, schopností (vč. schopnosti učit se), vztahů i rozvoje některých poruch – důležité pro podporu vývoje i pro kompenzaci/nápravu Některé principy a mechanismy přetrvávají a lze s nimi pracovat i v pozdějším věku, v raném věku pouze dominují (např. observační učení, imitace, „zrcadlení“, některé reflexy…); dobrý učitel je chápe a umí využít Obecně kulturní důvod: povědomí o okolnostech vývoje, porozumění počátkům vývoje člověka jako součást profesní i lidské vybavenosti Prenatální vývoj 1) Období od oplození do uhnízdění blastocysty a vytvoření tří zárodečných listů včetně vzniku nervové trubice : první 3 týdny 2) Embryonální období (embryo = zárodek): do 12. týdne (první trimestr; vzhledem k diferenciaci orgánových systémů je vývoj v této době zvláště citlivý na podmínky) 3) Fetální období (fetus = plod): od 12. do 40. týdne (resp. do narození - +/- 2 týdny) 14.3.2017 3 Blastocysta a Carnegie stádia vývoje embrya Vývoj projevů po měsících (orientační: běžně se pro popis vývojové úrovně používá údaj týden + dny) 2. měsíc: první pohyby (7. týden sotva znatelné, 8. týden záškuby, 9. týden samostatné pohyby končetin a hlavy, registrovatelná EEG aktivita) 3. měsíc: pohyby jazyka, zívání, reakce na dotyk v obličeji, sací pohyby; sevření prstů, otáčení kolem osy 4. měsíc: střídavý pohyb rukama nebo nohama, reakce na dotek kdekoli na pokožce, otvírání a zavírání úst, změny výrazu tváře; lokalizované reakce na podráždění, počátek utváření prvních reflexů 5. měsíc: reakce na tlak, na zvuky z matčina těla (tlukot srdce), rozlišování základních chutí; rozdíly v denní a noční aktivitě; pohyby plodu začínají být patrné pro matku 6.měsíc: zvyšování intenzity pohybů, patrný vliv zkušenosti v diferenciaci pohybů jako reakcí na různé podněty (vč. podnětů z vnějšího prostředí) 7. – 9. měsíc: další diferenciace pohybové aktivity i vnímání – čichové, chuťové, akustické percepce (souvisí i se zvyšováním propustnosti placenty); utvářejí se preference např. pro projevy matky; funkční rozvoj (vč. vytváření specifických nervových spojení) je již závislý i na stimulaci (není jen výsledkem zrání nervové soustavy), někteří autoři (např. T. Verny) předpokládají počátky vývoje individuálních psychických kvalit (na základě indiv. rozdílného prožívání) 14.3.2017 4 16., 20. a 32. týden Pasivní nebo aktivní období? (psychologicky relevantní projevy plodu) Prenatální vývoj jako období přípravy na vše, co bude plod potřebovat po narození Je patrné první učení (příklady: rozlišování podnětů, toxicky narušitelná habituace) Jsou patrné preference (např. chuť plodové vody) Aktivita ve smyslu „kontroly“ prostředí (Liley, 1967) Patrně schopnost snít Nevíme, jaké je prožívání plodu; nejde o období pasivní „blažené nevědomosti“ – všechno těžké nezačíná až porodem… Interakce matky a plodu (Verny, 1993): Fyziologická komunikace: cestou krevního oběhu – krevní cukr, hormony atd. Smyslová/behaviorální komunikace: plod reaguje např. na změnu polohy, masírování břicha, hlas matky; o svém stavu (např. přílišné stimulaci) „dává vědět“ prostřednictvím pohybů Emoční a racionální postoj matky k plodu: doba těhotenství jako „aktivní rozhovor“ na řadě úrovní 14.3.2017 5 Porod, perinatální období Význam pro psychický vývoj: škála názorů od představy banální, nevýznamné epizody, popř. pouze negativní a nebezpečné zkušenosti, po pojetí události zásadního a nezastupitelného významu Sociální aspekty porodu (na straně dítěte, matky i dalších vč. otce); „bonding“ – rané vytváření základu emoční vazby dítěte a matky (humánní obdoba imprintingu – vtištění) Jednoznačně se více doceňuje raný kontakt dítěte a matky v prvních chvílích po porodu (posun od standardní separace přes „rooming-in“ po „klokánkování“, zapojení otce, šířící se důraz na familiární prostředí atd. – Klaus a Kennell, Leboyer); argumentem je i nerušený vývoj připraveného emočního pouta Od 70. let kritika medikalizace porodu; v ČR dnes vyostřená veřejná debata, legálně nedostupné alternativy k porodu ve zdravotnickém zařízení Nepochybně období náročné i při normálním průběhu (přechod nezralého organismu z chráněného intrauterinního prostředí do světa plného podnětů) Pro ilustraci: Michel Odent – rozhovor pro ČT http://www.ceskatelevize.cz/porady/10095690193-pred-pulnoci/313281381940033/ Méně obvyklý průběh (předčasné narození dítěte, komplikace během porodu) V gestačním věku 40. týdnů obvyklé rozdíly mezi donošenými novorozenci a předčasně narozenými: nižší srozumitelnost signálů labilita, dráždivost menší reaktivita na sociální signály; častěji „křičící kojenci“ odlišnosti mohou přetrvávat i v pozdějším věku (poruchy koncentrace, úzkosti, SPU, vizuomotorické poruchy, poruchy chování, řeči…) častější i závažnější vývojové poruchy v důsledku komplikací Rozdíl dán patrně i prostředím, resp. rychlým příchodem nepřipraveného organismu dítěte do nepřirozeného prostředí, přerušení kontaktu s organismem matky, i při podpoře kontaktu stres u matky… – Perinatální asfyxie: podobné příznaky se mohou rozvinout i u dětí vystavených během porodu nedostatku kyslíku (hypoxii) – podkladem je narušení některých nervových spojení, popř. i léze v některé oblasti mozku 14.3.2017 6 Možné negativní změny prožívání u matek „Poporodní blues“ – vyčerpanost, rozlada, „slabé nervy“; až 80 % rodiček Poporodní deprese – těžký smutek, pocity beznaděje, neschopnost rozvinout kladný vztah k dítěti nebo naopak úzkostlivá péče a strach, že „nejsem dobrá matka“, nezájem o okolí, těžká vyčerpanost; asi 10 % rodiček Poporodní psychóza – rozrušení – nekontrolovatelná úzkost, extrémní výkyvy nálad, poruchy koncentrace a vnímání času, dezorientace, případně i halucinace, bludy… ; méně než 1 % rodiček, obvykle 2 – 4 týden po porodu, útlum v řádu měsíců Možné nepříznivé faktory v obvyklých podmínkách: způsob vedení porodu – rodička v roli podřízeného pacienta; neosobní přístup personálu; upřednostňování hygienických aspektů péče před psychologickými s dopady pro bonding; separace matky a dítěte; nedostatečné informace o kojení; nerespektování biorytmů dítěte; rutinní péče sester (Mrlinová a Šulcová, 1993, dle Langmeier a Krejčířová, 1998) Novorozenecké období 14.3.2017 7 Novorozenecké období Věkově vymezeno různě: 1. měsíc (Vágnerová, 2012) až první 3 měsíce možné vývojové mezníky: homeostáza organismu, zrání nervové soustavy, sociální úsměv Tělesný vývoj: průměrná hmotnost 3300 – 3400 g, délka 50 cm Apgar skóre: dýchání, srdeční akce, svalový tonus, barva kůže, reakce na podráždění nosní sliznice Motorika: svalový tonus, „procvičování“ (grimasy, nahodilé pohyby, protahování), reflexy Vědomí: odlišení spánku a bdění (spánek 17 – 20 hodin v kratších úsecích) Brazelton (1967) - 6 základních stavů: hluboký spánek, lehký spánek, dřímota, klidný bdělý stav, aktivní bdělý stav, pláč Rané reflexy Hledací Sací Polykací Vyměšovací Obranné Orientační Úchopové Polohové Moroův reflex (udržování rovnováhy)… !! vyhasínání vrozených reflexů mohou rodiče nesprávně vnímat jako regresi, narušení vývoje 14.3.2017 8 Asymetricko-tonický šíjový reflex a „pasení koní“ v různém věku Kognitivní funkce, emoční vývoj Vnímání: Doteky Teplota Změny polohy Zrakové vnímání: zorné pole cca 30 cm vzdálenost, postupně se prodlužuje a zaostřuje Sluchové vnímání Patrně schopnost analýzy signálů z více receptorů současně (multimodální) Schopnost apercepce (lidské tváře) Preference „zajímavých“ podnětů – kontrastní, sociální Emoční vývoj: Výraz emocí Synchronizace pozornosti a afektu Zárodky vztahové vazby Učení Spojené se základními smyslovými vjemy Aktivované ranou sociální interakcí Rozpoznání známých podnětů Rozpoznání matky Čichem Po hlasu Vnímání těla i obličeje matky 14.3.2017 9 Protosociální chování novorozence Dítě od počátku má a postupně rozvíjí schopnost identifikovat, vyhledávat a maximalizovat interakce – novorozenec je „sociálně naivní, nikoli sociálně slepý“ Řadu svých funkcí (uspokojování potřeb, uklidňování…) musí na někoho „delegovat“, což vyžaduje nikoli pasivitu, ale mimořádné schopnosti; k účinnému kontaktu slouží: Sací reflex Reakce na lidský obličej, lidský hlas Mimické výrazy emocí (radost, strach, odpor, smutek, překvapení) Počátky vzájemného „zrcadlení“ výrazu Silnější reflexy, pokud se plazí po nahém těle; úchopový reflex silnější, pokud chytá prst Diferencovaný křik Vývojový mezník: (záměrný) sociální úsměv (cca po 3 měsících) Výrazy tváře – projevy pocitů (zde), reakce v kontaktu – „zrcadlení“ (následující) 14.3.2017 10 Sociální kontext – „předprogramované“ rodičovské / pečovatelské chování Zrcadlení (Rizzolatti, Keyes…) zrcadlové neurony umožňují chápat aktivitu druhého na základě vlastní zkušenosti, „vzájemné vyladění“, patrně souvisejí s přenosem emocí a empatií, možná s učením imitací (vč. osvojování jazyka apod.) Často interakce charakteru „vzorce chování“ D. Stern: přehánění výrazů (výška hlasu, jiný rytmus, výraznější mimika, delší pohledy z očí do očí…), omezení repertoáru na pochopitelné výrazy, opakování sekvencí Brazelton: synchronizovaný cyklus interakce matky a dítěte (trvá několik sekund): zahájení interakce (vzbuzení zájmu) - vyladění vzájemné pozice - pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) – „dialog“– oslabení - odvrácení pozornosti 14.3.2017 11 Hanuš a Mechthild Papouškovi: „Intuitivní rodičovství“ Komplexní vzorce pečujícího chování, které souvisejí s vnímáním aktivit a potřeb dítěte a s jeho přiměřenou stimulací Intuitivní rodičovství Popsané projevy byly ověřovány napříč různými kulturami, jsou patrně z podstatné části univerzální Schopnost synchronní interakce s novorozenci má asi 90 % dospělých Nejsou reflektované - charakteristické bývá, že rodiče většinou nejsou schopni verbálně formulovat, na které signály dítěte se zaměřují a podle kterých jednají např. matky bez ohledu na lateralitu drží děti častěji na levé ruce, což obvykle vysvětlují právě lateralitou; dospělí a starší děti tvrdí, že své chování řídí podle výrazu tváře novorozence, i když ten je neměnný, mění se pouze poloha rukou; apod.) reakční časy jsou kratší, pečující zvládá reagovat přiměřeně a včas, aniž by o tom musel přemýšlet Nejdůležitější charakteristikou dobré interakce je „vyladěnost v čase“ – synchronizace a emoční vyladění Napodobování dítěte rodičem = respekt k jeho ladění i tempu, pozitivní vlivy na vývoj ověřeny výzkumně i ve věku 3-4 let Podpora „kompetence“ dítěte – učí se, že vyvolává předvídatelnou odezvu u druhých Podpora pocitu bezpečí, jistoty, důvěry 14.3.2017 12 Děkuji za pozornost!