Teorie a praxe kurikula: úvod Petr Knecht Je učitelství umění nebo věda? Školní pedagogika jako… • … teorie a praxe kurikula (cílů a obsahů vzdělávání). • … teorie a praxe školy. • … teorie a praxe výuky. Profilující disciplína učitelského vzdělávání. K dispozici existuje nepřeberné množství literatury. Časový harmonogram 27.2. 1. Základní prameny a pojmy při studiu kurikula Text č. 1: Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9-36. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2010/2010_3_01.pdf 2. Od oborových obsahů ke kurikulárním obsahům aneb ontodidaktická transformace Text č. 2: Janík, T., & Slavík, J. (2007). Vztah obor–vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2(1), 54-66. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_1_04.pdf 13.3. 3. Vyučovací předměty – jejich historie, současnost a budoucnost Text č. 3: Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obory ve škole a jejich enkulturační funkce. Pedagogická orientace, 19(2), 5–21. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1220/929 27.3. 4. Kurikulární reformy aneb implementace kurikula Text č. 4: Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/830 10.4. 5. Plánování a tvorba školního kurikula, kvalita kurikula, práce učitele s kurikulem Text č. 5: Stará, J., & Krčmářová, T. (2014). Užívání nových učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace, 24(1), 77–110. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/830 24.4. 6. Skryté kurikulum Text č. 6: Lojdová, K. (2015). Skryté kurikulum, žité příběhy. Narativy studentů učitelství o škole. Pedagogická orientace, 25(5), 649– 670. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/4380 Požadavky k ukončení semináře • Studijní zátěž studenta je soustředěna do období semestrální výuky. Požadavky předmětu jsou plněny průběžně v době výuky stanované rozvrhem. • Odevzdání portfoliových úkolů a jejich schválení vyučujícím předmětu. • V souladu s čl. 16 SZŘ jsou pro ukončení předmětu předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení • 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Požadavky k ukončení semináře • Portfoliový úkol č. 1: o Záznamy kritického posouzení 6 doporučených odborných textů vyplněním odpovědníku v Interaktivní osnově. Texty k reflexi viz slide „časový harmonogram“. Prostudujte si, prosím, zadaný text a připravte si reakci na níže uvedené otázky/instrukce. 1) Proč vyučující podle vašeho názoru tento text použil, resp. co tím sleduje? 2) Která myšlenka z textu Vás nejvíce pozitivně oslovila? Zdůvodněte, proč. 3) Která myšlenka z textu Vám radost neudělala? Zdůvodněte, proč. Požadavky k ukončení semináře • Portfoliový úkol č. 2: o Vědecky zdůvodněná příprava na jednu vyučovací hodinu v odevzdávárně předmětu (a její schválení vyučujícím předmětu). Studující vysvětlí, v čem spočívá transformace oborových obsahů do obsahů kurikula a jak se z kurikulárních obsahů stávají obsahy mysli. Na příkladu vybraných oborových znalostí či dovedností zdůvodní kritéria jejich výběru a uspořádání v kurikulu. Podkapitola Příprava 1 O jaké téma se jedná a proč je důležité a) pro obor (proč se tímto učivem příslušný obor zabývá?), b) pro společnost (k čemu je toto učivo dobré/využitelné z hlediska dospělého jedince?), c) pro žáka? (k čemu je toto učivo dobré/využitelné z hlediska žáka 2. stupně ZŠ?) POZOR! Neargumentujte, prosím, tvrzením, že příslušné učivo člověk zkrátka musí znát, protože tato znalost je základem všeobecného vzdělání. Studium vědecké literatury 2 Jak je téma zastoupeno v RVP ZV a v ŠVP školy, na níž realizujete výukovou praxi? Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (k dispozici na http://nuv.cz/file/433) 3 Jaké jsou konkrétní cíle výuky? Pasch a kol. kap. 3 4 Jaké výukové činnosti budou probíhat? Pasch a kol. kap. 4, 5, 6 Studium vědecké literatury 5 Jaké budou způsoby hodnocení (zcela konkrétní postupy)? Pasch a kol. kap. 3 6 Literatura Struktura přípravy Součástí hodnocení přípravy bude používání odborného pedagogického jazyka = ustálené pedagogické terminologie. (Pasch et al., 1998, s. 193) Seminární práce: tipy Kde budu shánět relevantní odbornou literaturu? 1) Produkce ČR a SR: http://npmk.cz/ 2) Zahraniční produkce: http://ezdroje.muni.cz/ Veškeré myšlenky je třeba citovat, a to tak, aby byly jednoduše dohledatelné (vč. čísel stran). Příklad … jak uvádí Žák (2008, s. 68 ), učitelé málo probouzí u žáků zájem o fyziku jako obor. Žák (2008, s. 68) na základě výzkumu výuky 10 učitelů uvádí: „… ve více než polovině vyučovacích hodin učitel neprobouzel zájem studentů o fyziku jako obor lidského zkoumání.“ Kde získat důkazy, že metody skutečně fungují? Metalib http://metalib.muni.cz Summa summarum 1) Účast na seminářích vč. předchozího samostatného studia (1 absence je OK) 2) 6 reflexí literatury 3) Prezentace/odevzdání vědecky zdůvodněné přípravy na vyučovací hodinu (a její schválení vyučujícím předmětu). Literatura Povinná: Pasch, M., et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Portál. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. + zadané texty k reflexi (viz slide „časový harmonogram“) Pro fajnšmekry – milovníky kurikula: Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Portál. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU. Kniha je k dispozici na Munispace. Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. 1. Základní prameny a pojmy při studiu kurikula, kurikulární politika, kurikulární dokumenty 2. Od oborových obsahů ke kurikulárním obsahům aneb ontodidaktická transformace Roviny existence obsahu a obsahové transformace Precizně vysvětleno v publikaci: Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Je to také téma přednášky doc. Janíka.