3. Vyučovací předměty – jejich historie, současnost a budoucnost Struktura semináře • Opakování • Teorie – vyučovací předměty • Praxe – tvorba kurikula Opakování • Text č. 1: Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9-36. • Text č. 2: Janík, T., & Slavík, J. (2007). Vztah obor– vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2(1), 54-66. • Text č. 3: Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obory ve škole a jejich enkulturační funkce. Pedagogická orientace, 19(2), 5–21. Vyučovací předměty Dominantní přístupy k tvorbě a realizaci kurikula. • 1. oborově systematický • 2. situačně aplikační Který přístup je vám bližší a proč? Potřeba změny pramení z obavy, že škole nedobře připravuje žáky na život (budoucnost). Potřeba změny pramení z obavy, že současná generace žáků je generací kulturních analfabetů či barbarů. kulturní dědictví (obory vědy…) klíčové problémy světa a života vzdělávací program Vyučovací předměty: historie Praxe kurikula Diskusní otázky: 1) Na základě studia RVP ZV sami za sebe rozhodněte, které vyučovací předměty je třeba v kurikulu posílit. Zdůvodněte své rozhodnutí. 2) Na základě studia RVP ZV sami za sebe rozhodněte, které předměty by bylo možné v kurikulu omezit. Zdůvodněte své rozhodnutí. 3) Je něco, co v RVP ZV dle vašeho názoru vyloženě chybí? http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf Praxe kurikula Vytvořte dle svého názoru ideální kurikulum (na příkladu týdenního rozvrhu 9. ročníku ZŠ) Počet povinných vyučovacích jednotek: 30 Literatura Povinná: Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. (s. 83-98) + zadané texty k reflexi (viz slide „časový harmonogram“) Pro fajnšmekry – milovníky kurikula: Benavot, A. & C. Braslavsky, C. (Eds.). (2007). School knowledge in comparative and historical perspective: Changing curricula in primary and secondary education. Dordrecht: Springer. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. Goodson, I., & Marsh, C. J. (1996). Studying school subjects. London: Routledge. Kniha je k dispozici v knihovnách MU.