Teorie a praxe výuky 1. podmínky pro ukončení předmětu (zápočet) · účast v semináři · četba odborné literatury (vždy bude k dispozici online) jako příprava pro aktivní práci v semináři · úkoly budou odevzdávány do odevzdávárny v IS vždy do týdne, tedy například úterní seminář odevzdává nejpozději následující úterý do 20:00 hodin; kritéria pro hodnocení úkolů viz níže 2. zkouška z předmětu školní pedagogika · písemný „připouštěcí“ test tvořený přednášejícími předmětu · ústní část zkoušky - zkouší vyučující ze semináře - vychází z písemných úkolů zadaných v semináři, tzv. pracovní portfolio 3. základní studijní literatura (dostupná online) · Vališová, A. & Kasíková, H. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Portál. · Čábalová, D. (2011). Pedagogika pro učitele základních a středních škol. · online kurz Školní pedagogika v Moodlince dostupný z: https://moodlinka.ics.muni.cz/support (heslo: comenius) · Cangelosi, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál. 4. Písemné úkoly na semináře z teorie a praxe výuky a ke zkoušce ze školní pedagogiky Úkol 1 – POJETÍ ŽÁKA Ve volné výpovědi (=nestrukturovaný text, rozsah není vymezen) napište vše, co vás napadá jako odpověď na níže položené otázky. Jaké je moje pojetí žáka? Jak přemýšlím o žákovi? Jaká je moje představa o úspěšném žákovi? Jak vidím svůj vztah a přístup k žákovi? Úkol 2 – CÍLE Přemýšlejte o kognitivních, afektivních a psychomotorických cílech vyučovací hodiny (vašeho aprobačního předmětu), kterou budete učit samostatně. Následně je zformulujte a pokuste se naplnit je ve výuce. Po vyučované hodině se věnujte její reflexi, v níž shrnete, zda se vám stanovené cíle podařilo či nepodařilo naplnit. Svá tvrzení opřete o konkrétní důkazy (například reakce či výsledky žáků apod.). V případě, že se vám cíle naplnit nepodařilo, pokuste se odhalit a popsat možné příčiny. Navrhněte alternativní řešení. Úkol 3 – ANALÝZA VÝUKOVÝCH FOREM A METOD Domluvte se s provázejícím učitelem na tom, že budete v některé z jeho vyučovacích hodin pozorovat, jaké využívá výukové formy a metody. K pozorování využijte hospitační arch (viz odkaz níže). Při vypracovávání úkolu prostudujte i manuál evaluačního nástroje a především charakteristiku organizačních forem a metod výuky. Potřebné materiály najdete online na http://www.nuov.cz/ae/jakymi-formami-a-metodami-vyucujeme Kritéria pro hodnocení úkolu 1 Kritérium 1 – včasné odevzdání do odevzdávárny v IS – 1 bod Kritérium 2 – obsahová správnost (úkol svým obsahem odpovídá zadání) – 4 body Kritérium 3 – otevřenost, přemýšlení o tématu (nikoli úkol vystavěný z klišé) – 5 bodů Kritéria pro hodnocení úkolu 2 a 3 Kritérium 1 – včasné odevzdání do odevzdávárny v IS – 1 bod Kritérium 2 – obsahová správnost (úkol svým obsahem odpovídá zadání, nabízí požadovaná řešení) – 4 body Kritérium 3 – odborná správnost (úkol je vztahován k pedagogickým teoriím, využívá odbornou terminologii) – 4 body Kritérium 4 – formální úprava (jazyková a stylová správnost, úprava, čitelnost, přehlednost, srozumitelnost) – 1 bod Pravidlo pro hodnocení všech úkolů: je-li hodnocení u 2. kritéria 0 bodů, je úkol vrácen k přepracování. Jméno kritérium 1 2 3 4 celkem 1. Pojetí žáka x 2. Cíle 3. Formy a metody Celkové hodnocení a doporučení ke zkoušce