1/1 © Mgr. Bohumil Zmrzlík, Základní škola Mendelova (Karviná – Hranice) Konstruktivistický a transmisivní přístup k výuce Dva rozdílné přístupy k výuce S konstruktivismem jsme se seznámili díky kurzům Začít spolu, Kooperativního učení a cyklu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (od 1999) Staré a nové paradigma vzdělávání Transmisivní přístup (staré paradigma) Konstruktivistický přístup (nové paradigma) Výuka = přenos hotových poznatků od těch, kteří vědí (z učitelovy mysli či z jiných zdrojů včetně elektronických) k těm, kteří vědí méně, a ne tak dokonale Výuka = konstruování poznatků na základě porovnávání nových informací získaných z různých zdrojů s původními představami (prekoncepty) žáka Učení - pasivní přijímání informací Učení - aktivní zmocňování se informací Struktura (tradiční) hodiny: opakování a (vnější) motivace nové učivo procvičování vyhodnocení Struktura hodiny (EUR): evokace (aktivace dosavadních znalostí) uvědomění (nebo budování) významu procvičování a aplikace nových poznatků reflexe Orientace na fakta a výsledky Orientace na porozumění učivu a jeho „uchopení“ Přispívá k rozvoji paměti Přispívá k rozvoji myšlení a tvořivosti Co z toho vyplývá: Pasivita žáků – důraz na přejímání a předávání Aktivita žáků – dialog mezi tím, jak je svět chápán žákem a jak je mu zprostředkováván Učitel je garantem pravdy Učitel je garantem metody (režisérem výuky) Převládající typ uspořádání výuky = frontální vyučování (pokud se objevuje skupinová práce, tak pouze jako zpestření hodiny) Převládající typ uspořádání výuky = skupinové vyučování (význam interakcí mezi žáky navzájem) a individuální práce Kompetitivní struktura: překonej ostatní žáky, překonej své kolegy Kooperativní struktura: důvěra vrstevnickým vztahům v procesech učení Neosobní vztahy mezi aktéry učebního procesu Učební komunita (učební společenství) Škola roztřiďovací instituce Cílem školy je rozvoj kompetencí a talentu všech žáků