Portfolio žáka, studenta učitelství a učitele PORTFOLIO ŽÁKA •je nástroj pro dlouhodobé shromažďování informací o výsledcích, postupu učení a dalších charakteristikách souvisejících se vzděláváním konkrétního žáka/žákyně. •Portfoliové hodnocení •je zjišťování charakteristik, výsledků a postupu učení konkrétního žáka/žákyně v dlouhém časovém období, ve snaze o maximální komplexnost. Výhody • •umožňuje posuzovat žákovské dovednosti a znalosti komplexně a dlouhodobě •spojuje formativní a sumativní aspekt hodnocení •pomáhá vyučujícím, studujícím i rodičům vytvořit si podrobný obrázek o tom, jaké jsou silné a slabé stránky žáka/žákyně •podporuje zapojení žáků/žákyň do plánování a hodnocení svého učení, čímž přebírají větší zodpovědnost za vlastní vzdělávání a zvyšují svojí motivaci pro učení •zvyšuje zapojení všech aktérů školního vzdělávání – žáků/žákyní, vyučujících, rodičů Úskalí •časová náročnost •přílišný rozsah materiálů •riziko formálnosti hodnocení •nebezpečí zneužití informací o žácích/žákyních • Typy portfolií •pracovní neboli dokumentační portfolio •ukázkové neboli reprezentační portfolio •diagnostické a hodnoticí portfolio • Funkce žákovských portfolií •autoevaluace žáků, podpora motivace k učení •plánování další výuky a její realizace •informace pro rodiče žáků •autoevaluace učitelů a škol •výběr žáků při přestupu na další vzdělávací instituce •informace o žácích, kteří nastoupili do nové vzdělávací instituce •zdroj pro agregované údaje o kvalitě škol pro zřizovatele škol, případně pro MŠMT • Obsah žákovských portfolií •žákovské práce vzniklé ve vyučování (písemné práce, desetiminutovky, úkoly, výkresy atd.) •materiály ukazující proces učení (koncepty, náčrty, připomínky atd.) •reflektivní deníky popisující podmínky a pocity při učení •výsledky externích testů, vysvědčení •mimoškolní aktivity •sebehodnocení žáka •hodnocení žákovských výkonů učitelem •záznamy učitele z průběžného pozorování žáka •záznamy spolužáků z pozorování a spolupráce se žákem •záznamy rodičů • Profesní portfolio učitele •strukturovaný profesní životopis •osobní vzdělávací platforma/v této části učitel formuluje osobní východiska, filozofii své pedagogické činnosti, názory a postoje vůči profesi/ •plán profesního rozvoje/vycházející z hodnocení a sebehodnocení •dokumenty dokládající naplňování rámce profesních kvalit učitele •(plánování výuky, prostředí pro učení, procesy učení, hodnocení práce žáků, reflexe výuky, rozvoj školy a spolupráce s kolegy, spolupráce s rodiči, profesní rozvoj učitele) Co byste zařadili do svého profesního portfolia? Pedagogické portfolio studenta učitelství •zaznamenává vývoj jeho profesního sebepojetí (já v roli učitele) •dokládá jeho pedagogický vývoj, růst •zahrnuje materiály vznikající v rámci výuky na fakultě •významně je obohacováno v období pedagogické praxe ve škole •slouží k prezentaci studenta učitelství při státních závěrečných zkouškách Pedagogický deník studenta učitelství •je součástí pedagogického portfolia studenta učitelství •vede studenta k reflexi a sebereflexi pedagogických činností •umožňuje mu vracet se k situacím, které na praxi prožil; vyhodnocovat je, hledat různé varianty řešení •může mít i psychoterapeutický efekt • Portfoliové úkoly studentů učitelství na praxi •mají dlouhodobý ráz (jsou vypracovávány po dobu 10 týdnů) •jsou koncipovány od jednodušších k náročnějším •směřují studenta učitelství k cílenému pozorování a reflexi (chování žáka, třídy, učitele apod.) Odkazy http://www.esf-kvalita1.cz/osobni_portfolio-koncepce.php http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/09_Profesni_portfolio_ucitele.pdf