Důkazy o učení žáků K čemu je potřebujeme a jak s nimi pracujeme Co je to důkaz (evidence) o učení? üje něco, co vidím a na co mohu ukázat prstem üdokládá, že to, co o učení říkám, se opravdu stalo nebo nestalo üslouží mi (učiteli) jako východisko pro další práci üslouží žákovi pro stanovení dalších kroků a úkolů v procesu učení üukazuje, kde se dítě nachází na cestě k cíli, nikoli to, zda dítě bylo či nebylo úspěšné Proč je dobré pracovat s důkazy? üučí nás (učitele i žáky), co je dobře odvedená práce üvyužíváme je k formativnímu hodnocení – rozumím tomu, co dítě zvládá, jak se projevu a přizpůsobuji tomu svou výuku üporozumíme lépe tomu, jak asi žáci přemýšlejí a jak se učí ü porozumění tomu, kam jsme se žáky došli • • Kdy má smysl analyzovat důkazy? ü když nám jde o proces, (jak dítě postupuje, když něco řeší, tedy když se učí), ne o výsledek (kdy jsou předem stanovena správná řešení) ü když existuje více než jedno správné řešení (správně položené otázky!) ü když jsou stanovena kvalitativní kritéria •Žák splnil kritérium: že jeho textu bude propojovat text s jinými texty, s jeho zkušenostmi se světem. •Žák splnil kritérium tím, že: ….žák píše, že v dnešní době se často mezinárodní politika uchyluje k blokádám a že si na to vzpomněl při četbě o „bostonském pití čaje“ (to je propojení text a dnešní svět) Jaká je vazba mezi cílem a zdrojem důkazů? •Cíl 1: žák s využitím správných termínů popisuje, co vidí • Zdroj důkazu: žákův popis demonstrovaného pokusu v pracovním listu •Cíl 2: žák neverbálně vyjádří pocit z literárního textu • Zdroj důkazu: ilustrace k přečtenému textu •Cíl 3: žák vlastními slovy formuluje, jak přemýšlí o problematice dětských práv • Zdroj důkazu: doplnění nedokončených vět v pracovním listu nebo v sešitu; příklad: Po zhlédnutí dokumentu Děti ze stanice Leningradská a po práci s Úmluvou o právech dítěte jsem si uvědomil/a… • Cvičení: cíl vyučovací hodiny – cíl slovy žáka – zdroj důkazů •Cíl VH: žák upravuje výrazy a určuje jejich hodnotu •Cíl VH slovy žáka: najdu nejjednodušší způsob pro vypočítání příkladů •Důkaz: •- žák bez zásahu učitele vyvozuje zápis výrazu -žák bez zásahu učitele rozepisuje (do pracovního sešitu, do pracovního listu) složitější výrazy a zjednodušuje je Jak pracovat s důkazy při přípravě na hodinu? ü již při formulaci cíle vyučovací hodiny uvažujeme o tom, jakými důkazy ověříme realizaci cíle üna závěr hodiny zařadíme úkol, jehož vypracování poslouží jako důkaz o učení üžák jeho vypracováním prokáže, že nové informace/učivo pochopil a že jimi obohatil své porozumění tématu üzajímavou ukázku přípravy od dr. Hausenblase naleznete na http://www.ptac.cz/data/Postup_tvorby_lekce.pdf • ü ü Důkazy o učení jinak: aplikace Co umím • ü propojuje formální a neformální učení ü obsahuje portfolio důkazů o tom, co se dítěti podařilo zvládnout ü rozvíjí silné stránky jedince a podporuje jeho zdravé sebevědomí ü důkazy jsou rozděleny do osmi oblastí: 1. komunikace, 2. svět kolem mě, 3. informační a komunikační technologie, 4. umění, 5. já a lidé kolem mě, 6. manuální zručnost, 7. příroda, 8. sport a zdraví ü zahrnuje i metodickou příručku pro učitele a pro rodiče •http://www.coumim.cz/uploads/Metodika_Co_umim_ucitel.pdf • ü •