2. seminář k předmětu teorie a praxe výuky – distanční forma VIRTUÁLNÍ HOSPITACE – ROZBOR VYUČOVACÍ HODINY Pokyny 1. Absolvujte „virtuální hospitaci“ na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/10133/VIRTUALNI-HOSPITACE---OBCANSKY-A-SPOLECENSKOVEDNI-ZAKLAD-FEMI NISMUS.html/ 2. Odpovězte na otázky, vypracujte úkoly (viz níže). 3. Zpracovaný úkol vložte do příslušné odevzdávárny do 14. 3. do 20:00. Otázky a úkoly k rozboru vyučovací hodiny 1. V popisu hodiny vyhledejte cíl, jak jej formuloval sám vyučující. Zhodnoťte, zda je to cíl správně formulovaný. Své tvrzení zdůvodněte. Pokuste se formulovat cíl afektivní či psychomotorický, který se v hodině podařilo naplnit (případně se mohlo podařit naplnit). 2. Komentujte kognitivní náročnost úkolů a otázek (viz Bloomova taxonomie výukových cílů), které žáci měli v hodině řešit. 3. Charakterizujte stručně činnost učitele ve výuce. S využitím publikace Pedagogika pro učitele[1] (Vališová & Kasíková, 2011) popište, jaké učitel využil výukové formy (s. 173 a dále) a metody (s. 191 a dále). 4. Stručně popište činnosti žáků, jak se zapojovali do práce? Jakým způsobem byli aktivizováni? Pokud jste na tuto otázku odpověděli již v rámci úkolu 3, můžete odpověď vynechat. 5. Jak souvisí původní formulace cíle vyučovací hodiny s vašimi zjištěními formulovanými v bodu 3 a 4? 6. Co byste na této vyučovací hodině hodnotili nejlépe? Proč? 7. Jakou alteraci[2] (nové, vhodnější řešení vztahující se ke kterékoliv části vyučovací hodiny) byste navrhli? 8. Jak se stavíte k názoru, který učitel vyjádřil v níže uvedené citaci z autoevaluace vyučovací hodiny? Na druhou stranu je dobré vědět, že žáci naší školy jsou aktivitami a podporou pro vyslovování vlastních názorů někdy doslova zahlceni a sami vyžadují výkladové hodiny, které jsou pro ně mnohem bezpečnější a přehlednější: a) vyžadují od nich menší aktivitu nebo b) poskytují lepší soukromí pro vlastní názory, které třeba nechtějí prezentovat. (Sociální tlak na konformitu je především ve společenských vědách patrný.) Představa kvalitní hodiny je u nich někdy založena na odbornosti (kvalitě) poskytovaných informací (tomu se snažím přizpůsobovat i používaný jazyk – správné používání cizích slov, česká synonyma, obecně rozvíjení slovní zásoby) a také jejich kvantitě. Přestože jsem zastáncem co nejrozmanitějších aktivizujících metod, zážitkového učení apod., z didaktického hlediska je tady nutné neustále volit jakýsi kompromis mezi kognitivními a praktickými výstupy. ________________________________ [1] Dostupné z https://books.google.cz/books?id=rhC9ki4EEg8C&pg=PA288&lpg=PA288&dq=kas%C3%ADkov%C3%A1+vali%C5%A1ov %C3%A1+pedagogika+pro+u%C4%8Ditele+online&source=bl&ots=7OXS9BT_hS&sig=nC3YHTdNR2wHdM70WnwdiWVuRq4& hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwjahpme08HSAhVBsBQKHSu1BkMQ6AEIUDAJ#v=onepage&q=kas%C3%ADkov%C3%A1%20vali%C5%A 1ov%C3%A1%20pedagogika%20pro%20u%C4%8Ditele%20online&f=false [2] Podrobněji k metodice 3A (anotace – analýza – alterace) viz http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/kvalita_kap_8.pdf