Studentské portfolio (součást magisterské státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie, doporučeně od roku 2017, povinně od JS 2018) 1. Smysl studentského portfolia Studentské portfolio je souborem produktů studenta. Dává studentovi možnost ukázat, které kompetence si osvojil, shrnout své úspěchy a případné neúspěchy, reflektovat různé aktivity, proběhnuvší během bakalářského i magisterského studia. Student své portfolio doplňuje a vyhodnocuje průběžně, což mu (i jeho vyučujícím) umožňuje sledovat vývoj sebe sama jakožto budoucího učitele a reflektovat pokroky v pedagogických a psychologických vědomostech a dovednostech. Důležitý je také samotný proces, v němž student na základě různorodých zkušeností zobecňuje pedagogicko-psychologické poznatky a vytváří si tak vlastní koncept pedagogického myšlení. Takto pojímané portfolio chápeme jako individualizovaný portrét studenta, založený na uváženém výběru materiálů, dokumentů a výtvorů (artefaktů) mapujících vývoj studenta učitelství. Materiály obsažené v portfoliu jsou jedním ze zdrojů a důležitým podnětem k diskusím studenta s vyučujícím při dílčích zkouškách i státní závěrečné zkoušce z pedagogiky a psychologie. 2. Požadavky na studentské portfolio 2.1 Obsah Obsah portfolia vychází ze záměru jednak vést studenty učitelství k průběžné reflexi teoretické přípravy na profesi, jednak k sebereflexi a reflexi pedagogické praxe a podpořit je v pravidelném dokládání vlastního profesního vývoje. Předměty společného pedagogicko-psychologického základu v bakalářském a navazujícím magisterském studiu obsahují tzv. portfoliové úkoly, které tvoří hlavní součást studentského portfolia a které mimo jiné vedou k propojování teoretických znalostí s jejich aplikací do pedagogické reality ve škole (srov. Lukášová, Svatoš, & Majerčíková, 2014; Syslová & Chaloupková, 2015; Tomková, 2004; Trunda, 2012). Povinná část: · základní údaje o studentovi, · portfoliové úkoly zadávané v předmětech společného pedagogicko-psychologického základu (viz níže), · doklady pedagogické praxe: např. vybrané příklady příprav na výuku, foto a video dokumentace, reflektivní záznamy od spolužáků nebo cvičných učitelů, zpětná vazba od cvičných učitelů, hodnocení studentovy výuky ze strany žáků (evaluační dotazníky), · přehled prostudovaných odborných zdrojů. Volitelná část (závisí na vlastním výběru studenta): · autobiografický popis vývoje studenta jako budoucího učitele, · motivy k volbě učitelského povolání, · výsledky diagnostických a autodiagnostických metod realizovaných v průběhu výuky pedagogických a psychologických disciplín, · další vybrané práce z pedagogicko-psychologických disciplín, oborových didaktik (seminární práce, projekty, plakáty), · anotace pedagogických a psychologických publikací (nad rámec povinné literatury z jednotlivých předmětů), · citace z odborné literatury a jiné myšlenky, které student považuje za hodnotné ve vztahu k učitelské profesi, · ukázky učebních pomůcek, · záznamy o mimoškolních aktivitách, vztahujících se k procesu stávání se učitelem, · certifikáty dalšího vzdělávání. 2.2 Portfoliové úkoly předmětů pedagogicko-psychologického modulu a praxí v bakalářském studiu Úvod do pedagogiky a psychologie · Esej na téma „Jak si představuji dobrého učitele/učitelku“. · Dokumenty s tezemi z kritického posouzení doporučených odborných textů. Vývojová psychologie · Skupinový (případně individuální) prakticky či výzkumně zaměřený seminární úkol, např. analýza rozhovoru, pozorování či analýza produktu činnosti spojená s pokusem o interpretaci ve vztahu k probíraným teoriím a dalším odborným zdrojům. Teorie a metodika výchovy · Úkol dle volby povinně volitelného semináře. Speciální a inkluzivní pedagogika · Týmový zápočtový projekt dle zadání vyučujícího Sociální psychologie · Odborná esej na rámcové téma: Jak se projevuje konkrétní jev popisovaný sociální psychologií (dle výběru na semináři) v procesu vzdělávání? Student uvede základní výzkumy a jejich výsledky týkající se vybraného sociálního jevu a pokusí se je aplikovat do oblasti vzdělávání. Výzkum ve školní praxi · Ukázka kódování interview nebo pozorování nebo určení a zdůvodnění vhodných a nevhodných parametrů zvoleného dotazníku Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky · Doložení diagnostiky vybraného žáka nebo třídy dle stanoveného cíle a volby vhodného diagnostického postupu: student zvolí vhodné diagnostické metody a nástroje (max. tři), kterými získá potřebná data, a dle diagnostického procesu data analyzuje, interpretuje a nastavuje vhodná doporučení. Promyslí způsob jejich komunikace a prezentace. Pedagogická komunikace · Písemná sebereflexe komunikačního výstupu, případně videozáznam. Asistentská praxe · Záznamové archy o průběhu vyučované hodiny. · Reflexe průběhu doučování. · V případě předmětu Asistentská praxe – Asistent pedagoga: písemná zpětná vazba učitele zaměřená na činnosti očekávané od asistenta pedagoga. Sebezkušenostní příprava na profesi · Písemná forma reflexe v podobě zpracování pracovních listů nebo v podobě reflektivního deníku. 2.3 Portfoliové úkoly předmětů pedagogicko-psychologického modulu a praxí v magisterském studiu Pedagogická psychologie · Poster (plakát) na vyučujícím schválené téma z pedagogické psychologie (individuální či skupinová práce na zpracování tématu a prezentování posteru na seminářích). Školní pedagogika · Seznam přečtené odborné literatury. · Teorie a praxe školy: úkol dle zadání v semináři. Teorie a praxe kurikula: Vysvětlete, v čem spočívá transformace oborových obsahů do obsahů kurikula a jak se z kurikulárních obsahů stávají obsahy mysli? Na příkladu vybraných oborových znalostí či dovedností zdůvodněte kritéria jejich výběru a uspořádání v kurikulu. · Teorie a praxe výuky: 1) Popište metody a strategie výuky, které využíváte v praxi. Na konkrétním příkladu ilustrujte způsob jejich využití při dosahování vybraných cílů. 2) Na příkladu didaktické kazuistiky z vašeho aprobačního předmětu objasněte souvztažnost mezi výukovými obsahy, cíli, činnostmi žáků a jejich možnostmi. Kriticky přezkoumejte navrhované alternativy (alterace) řešení výukové situace a předložte alternativy další. Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele · Seznam přečtené odborné literatury. · Znalostní test pro žáky vlastní konstrukce, na němž student demonstruje jeho konstrukci, zpracování, analýzu a interpretaci dat. Inkluzivní vzdělávání · Seznam přečtené odborné literatury. · Týmový zápočtový projekt. Školský a školní management · Případové studie řízení školy, nebo školského zařízení se zaměřením na řízení procesů v organizaci. Deskripce jednotlivých článků řízení, rozpoznání specifik školského managementu a jejich srovnání s vybranými přístupy z obecného managementu, výběr jedné oblasti pro zpracování SWOT analýzy. Portfoliové úkoly k praxím jsou podrobně popsány v dokumentu Koncepce portfoliových úkolů praxí pro navazující magisterské studium učitelství (dostupném na webu Katedry pedagogiky). Student si v Učitelské praxi 1 a 2 volí jeden ze dvou nabídnutých úkolů. Učitelská praxe 1 (student si volí jeden ze dvou · Plastický popis profilu žáka v jeho jedinečnosti - napříč různými situacemi, do nichž se žák v průběhu času, který tráví ve škole, dostává. · „Databáze“ nejrůznějších způsobů motivace, kterou učitel využívá ve výuce. Učitelská praxe 2 · Záznam práce s vybranou metodou či strategií výuky od původního plánu až po návrh alterace. · Analýza nedokončených vět s komparací standardu učitele a charakteristika vlastního pojetí výuky. Učitelská praxe 3 · Komparace ŠVP (vize, zaměření, strategie) s realitou výukového procesu a popis uplatňovaných strategií studenta v souladu se strategiemi ŠVP. Semináře k učitelské praxi · Aktualizace představ z prvního semestru bakalářského studia o dobrém učiteli( reflektivní deník): ukažte na vybraném záznamu ve Vašem reflektivním deníku znaky reflektivního psaní. Vysvětlete, v čem vybraný záznam ne/přispěl k Vašemu profesnímu učení. 2.4 Organizační pokyny pro práci s portfoliem * Student vytváří své portfolio průběžně. * Desky portfolia a veškeré jeho složky obsahují osobní údaje studenta (jméno studenta, kombinace studia, ročník studia, datum zpracování položky). Součástí portfolia je i přehledný obsah všech dokumentů. * V rámci výuky pedagogických a psychologických předmětů získává student od vyučujících dílčí informace k tvorbě svého portfolia, náměty k vyhodnocování výsledků vlastní práce. * Student přináší své portfolio ke každé dílčí zkoušce z pedagogických a psychologických disciplín, je-li o to vyučujícím požádán. * Ke státní závěrečné zkoušce z pedagogiky a psychologie v NMgr. studiu přináší student své kompletní portfolio zahrnující materiály dokumentující studentův dosavadní vývoj. Odkazy Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Nezvalová, D. (2012). Portfolio a jeho hodnocení. Olomouc: Univerzita Palackého. Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita. Tomková, A. (2004). Portfolio v pregraduální přípravě učitelů primární školy. In V. Spilková, a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido. Trunda, J. (2012). Profesní portfolio učitele. Praha: NÚV. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty3_sebereflektivnidenik