2. Vzdelávacia kurikulárnípolitika, kurikulární dokumenty 2. Vzdelávacia kurikulárnípolitika, kurikulární dokumenty ■ Pro učitele je kLíčo vy RVP 2V - jeh ■ znalost (struktura, klíčové pojmy, vyžadována u zkoušky Co je vzdělávací politika? Jak vzdělávací politika funguje? Co vzdělávací politiku ovlivňuje? Proč je vzdělávací politika důležitá? Co je kurikulum? Co je kurikulární politika? Jaké kurikulární dokumenty jsou klíčové? Jak funguje vzdělávací politika v reálné praxi? Vzdělávací politika (educational poLicy) ... principy, priority a metody vztahující se k uplatňování společenského vlivu na vzděLávání Vzdělávací politika a) jako praktická činnost - rozhodování ministerstva, vyjednávání o způsobu financování, tvorba kurikuLárních dokumentů b) jako vědní obor-vědecké zkoumání, analýza a zdůvodňování toho, jak praktická vzdělávací poLitika probíhá a jak by ji šlo vyLepšit Úrovně vzdělávací politiky globální nadnárodní národní regionální (krajská) lokální (obecní) Základní typy výstupů procesu tvorby vzdelávací politiky Základní typ Subtypy Příklady Problémy acfle (co a proč) Formulace cílů Konzistence formulace cflů Relevance formulace cílů ve vztahu k realitě Formulace problému Konzistence formulace problémů Relevance formulace problémů ve vztahu k realitě Nástroje (Jak) Regulační nástroje Zákony, vyhlášky a dalSí právní normy Rozhodnutí Kvazi-legislativa Finanční a materiálni nástroje {podrobně víz tabulka 2} Finanční příspěvky Granty Učební pomůcky Daně Poplatky Vili! hen, Informační, přesvědčovací a edukační nástroje Informační kampaně Zebřičky školy (ranking) Skolení a semináře Strategické a koncepční dokumenty Monitoring a evaluace Testování Kurikulum Standardizace Inštitucionálni nastavení (kdoakde) Organizační uspořádání vzdělávací soustavy Míra stratifikace, standardizace a oborové specifičnosti Způsob řízení vzdělávací soustavy a stanovení odpovědností a pravomocí Míra decentralizace a centralizace Autonomie učitelů Zdroj: Veselý, 2011,s. 33. Konceptuálni rámec pro analýzu vlivu vzdělávací politiky Formulace cílu a problémů i Formulace nástroju VP I I Ji il h If a ředitelé Inštitucionálni nastavení I Rodiče T í ,'.41 i. V/delávaeiprocesy Výstupy (Žáci5) Efekty (Žáci,) i Škola j Třída i Záď; j Politický, sociální, ekonomicky a kultúrni kontext Zdroj: Veselý (2011, s. 28) KurikuLární politika stanovuje: • strategie tvorby, implementace a evaluace kurikulárních dokumentů • rozděLení kompetencí subjektů, které se na tvorbě, impLementaci a evaLuaci kurikuLa podílejí • závaznost kurikulárních dokumentů aj. Kurikulum Komplex problému vztahujících se k řešení otázek proč, koho, v čem, jak, kdy, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty vzdělávat Kurikulární dokumenty národní program vzdělávání státní úroveň rámcové vzdělávací programy RVP PV : .' Z, RVP GV ostatní rvp* RVP SOV školní úroveň školní vzdělávací programy ! Pro učitele je klíčový RVP ZV-jeho podrobná znalost (struktura, klíčové pojmy...) bude vyžadována u zkoušky Mezinárodní ku ri ku Lá m í dokumenty dokumenty EU, OECD, UNESCO apod. Školská legislativa ŠKOLSTVÍ Listina základních lidských práva svobod Úmluva o právech dítěte Zákon o předškolním,základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (561/2004 a 562/2004 Sbírky zákonů) Zákon Zákon o pedagogických pracovnících (563/2004 Sbírky zákonů) Učebnice Schvalovací doložka by v souladu s § 27 školského zákona měla být zárukou, že učebnice je v souladu s cíli vzdělávání stanovenými školským zákonem, vzdelávacími programy a právními předpisy. DaLší kurikula m í dokumenty • Tematické plány • Třídní knihy • Školní sešity Shrnutí VľDÉLAVACl SOUSTAVA 1. Struktura vzdělávacího systému 2. Cíle a posláni 3. Obsah vid&lánl 4. Interní uspořádáni, struktura uvnitř Skot, Školní klima 5. Procesy: učeni, socializace, rozhodování, inovace VSTUPY Studenti - Demografická struktura - Sociální, kultrurní a ekonomický kapitál Učitelé a daliI íaméstnanci - Vzdělání a zkušenosti - Hodnoty a motivace NÁSTROJE VÝSTUPY 1. Absolventi -Znalosti, vědomosti - Dovednosti, kompetence - Hodnoty, motivace 2. Vedení 3. < J tura d společenské vazc-y Plánováni, strategie, koncepce Legislativa, regulace a organizační usoorádári Financování Kuríkulární politika a učebnice EvalLace a monitorování PROSTREDÍ Aktéři Stát: vláda, obce, kraje Rodiče Zarnčstnavat efé Rady skol Experti Potreby a požadavky společnosti a ekonomika Trh práce a ekonomický vývoj Demografické změny Technologie Hodncty kultura, ideologie a veřeiné mlnéní Zdroj: Veselý in Kalous & Veselý, 2006, s. 21. Efektivní ovlivňování vzdělávacích procesů je možné jen za předpokladu dobré znalosti reality. Literatura k tématu Kalous, J., Veselý A. (Eds). (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. Veselý, A. (2011). Konceptuálni rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis scholae, 5(1), 23-52. ÚZ - úplná znění předpisů - Školství. (2013). Ostrava: Sagit. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupný na http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv Pro fajnšmekry: • Veselý, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a impLikace. Pedagogická orientace, 23(5), 279-297. • Pelikán, J. (2012). Státní vzdělávací politika jako významný problém českého školství. Pedagogická orientace, 22(4), 581-595. 2. Vzdelávacia kurikulární politika, kurikulární dokumenty