Paralingvistické charakteristiky řeči (volně podle J. Křivohlavého) 1. Hlasitost řeči (intenzita hlasového projevu)  velmi tichá – šepot 5-15 dB  v mezích normálu 40-50 dB  hlasitá – hlučná (až 60 dB křik) 2. Výška tónu řeči (tónová výška hlasu)  hlubší hlas - bas, alt  v mezích normálu  vyšší hlas - tenor, soprán 3. Rychlost řeči  mluví pomalu - až příliš pomalu  mluví středně rychle  mluví velmi rychle 4. Objem řeči  řekne toho málo  hovoří přiměřeně  sdělí toho mimořádně mnoho 5. Plynulost řeči  není plynulá - se zámlkami a pomlkami  přirozená plynulost  mimořádná plynulost („mluví jako kniha“) 6. Intonace - melodie řeči  stále stejná, monotónní  přirozená  přehnaná intonace („téměř zpívá“) 7. Chyby v řeči (přesnost projevu)  mnoho chyb a přeřeknutí v řeči, nedokončené věty apod.  chyby jsou v mezích normálu  řeč je téměř dokonalá, bez chyb 8. Správnost výslovnosti  nepečlivá, ledabylá výslovnost, vede k nesrozumitelnosti  normální výslovnost  přehnaná výslovnost („rádoby“ co nejsprávnější) 9. Kvalita řeči - věcnost hovoru  velmi strohý projev (téměř jen „ano“ a „ne“)  tématu přiměřený projev  rozvláčný projev - upovídaný 10.Členění řeči - frázování  bez výraznějších přestávek a pauz (mluví „jako stroj“, chybí např. přestávky mezi větami)  normální  přehnané členění - roztrhání řeči 11.Způsob předávání slova  v souladu s komunikačními pravidly  skákání do řeči  Jak se mění v průběhu projevu?  Na čem to závisí?  Bylo měnění účelné?  Byla přizpůsobena akustice místnosti?  Ukazuje tichý hlas na nedůvěru ve vlastní síly, strach, trému?  Jaká je intonace řeči?  Jak se mění v průběhu sdělení?  Na čem to závisí? Je měnění účelné? v průběhu projevu? Slovní důraz – kdy se přikládá síla na výslovnost slova?  Byla jím regulována pozornost žáků?  Kolik slov padlo za minutu?  Jak se rychlost mění během sdělení?  Co bylo řečeno rychle? Co pomalu?  Kdy byly v řeči pauzy?  Jak byly realizovány?  Jak byla řeč členěna?  Byly delší chvíle ticha? Byly účelné?  Objevily se krátké přestávky na rozhraní slov, která spolu významově souvisejí?  Čím byly akusticky přestávky naplněny? Bylo úplné ticho? Šlo slyšet nesrozumitelné zvuky?  Vyskytovalo se zakoktávání?  Bylo něco vynecháváno?  Opakovala se část sdělení?  Vyskytly se logické chyby?  Chyby v syntaxi?  Jaká je barva hlasu? Délka projevu  Jak dlouho mluví ten, kdo se chopil slova?  Kdo ve skupinovém rozhovoru mluvil nejdéle? Kdo