PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 1 – JARO 2017 Podmínky pro udělení zápočtu z předmětu pedagogická komunikace 1. pravidelná účast a práce v semináři (minimálně 75 %) 2. výstup před seminární skupinou v rozsahu 5 až 7 minut (ukázka pedagogické komunikace na vybrané téma) 3. sebereflexe (vložená do odevzdávárny v IS) vztahující se k vystoupení před skupinou a vycházející z následujících sebereflektivních otázek: Jak se mi podařilo naplnit zvolené téma? Co se mi – vzhledem k tématu – povedlo? Podle čeho tak soudím? Co oproti mým očekáváním nefungovalo? Proč? Jak bych ohodnotil svůj verbální a neverbální projev? Jaký mám ze svého výstupu celkový dojem? Co bych mohl udělat proto, abych se cítil lépe? Doporučená literatura o Vybrané studie z časopisu Komenský: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky. o Cangelosti, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. o Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. * Mareš, J., Křivohlavý J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita. * Mešková, M. (2012). Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál. * Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi :význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada. * Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Témata pro vystoupení na 2. seminář } Proxemika (druh neverbální komunikace, spočívající ve vyjádření vztahu mezi lidmi prostřednictvím vzdálenosti, kterou k sobě komunikující subjekty zaujímají) } Paralingvistika (zkoumá zvukovou stránku verbální komunikace – tón, hlasitost, intonaci) ZÁKLADNÍ POJMY Sociální interakce = vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí Pedagogická interakce = vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu Sociální komunikace = sdělování, tj. výměna informací Pedagogická komunikace = vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům ??? K čemu pedagogická komunikace slouží? Jaké jsou její funkce? Funkce pedagogické komunikace: } prezentace obsahu vzdělávání } naplňování cílů výchovy a vzdělávání } řízení třídy } utváření vztahů mezi učitelem a žáky či mezi žáky vzájemně } utváření klimatu ve třídě ??? Jakou podobu může mít (z hlediska přípravy) pedagogická komunikace? Tři podoby pedagogické komunikace: a) detailně připravená komunikace – podoba téměř naprogramované komunikace, b) rámcově připravená komunikace – učitel odhadne, jak bude komunikace probíhat, které možnosti připadají v úvahu, c) nepřipravená komunikace – jedinečné a neopakovatelné situace; nelze tyto situace předvídat, ale je třeba je vyřešit; je nutné vcítit se do stavu ostatních účastníků, odhadnout logiku vývoje událostí, možné důsledky a pohotově i správně zareagovat; zkušený učitel se z podobných situací umí poučit. Účastníci pedagogické komunikace: vychovávající a vychovávaný http://propator.websnadno.cz/5_karikatura_ucitel_na_prevychovu.jpg ??? Koho můžeme zařadit do kategorie vychovávající, koho do kategorie vychovávaný? ÚKOLY K ZAMYŠLENÍ 1. Popište příklad (s nímž jste se setkali v roli žáka či studenta) a) optimální pedagogické komunikace, b) nevyhovující, nesprávné pedagogické komunikace. 2. Uveďte, v čem spočívají (ve vztahu k pedagogické komunikaci či sociální komunikaci vůbec) vaše silné a slabé stránky.