PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 2 – JARO 2017 Reflexe je „mentální proces spočívající ve snaze strukturovat nebo restrukturovat určité zkušenosti, problém nebo stávající znalosti či vhledy.“ Sebereflexe * vnitřní komunikace se sebou samým * introspektivní poznávání sebe sama * východisko formování vlastní osobnosti a procesu učení * sebereflexi lze rovněž chápat jako konfrontaci našeho reálného ideálního já K čemu učitel potřebuje dovednost sebereflexe? Jedná se o jednu z klíčových pedagogických kompetencí. Proč? * Učitelé mají při plnění úkolů svého povolání značnou svobodu volby a velký prostor pro vlastní soud; situace se proměňují a musí se stále znovu vyhodnocovat. * Je předpokladem efektivního rozhodování. * Umožňuje efektivní řešení problémových pedagogických situací. * Je východiskem pro profesní rozvoj učitele. Zpětná vazba (feedback) se chápe jako korekční informace člověku, který se chce dozvědět, jak probíhá proces, na němž se podílí. (Mareš & Křivohlavý, 2009) Zpětná vazba má čtyři aspekty: * regulativní – umožňuje řízení žákovy činnosti podle určité strategie s daty získanými na začátku, v průběhu a na konci procesu, * sociální – učitel i žák si ujasňují vzájemné postoje, * poznávací – učitel lépe pozná žáka a naopak, žák pozná lépe učivo i sebe sama, * rozvojový – žák zpětnou vazbu využívá a vzdělává a vychovává sám sebe. Ze školní třídy Zdroj: Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, s. 135. OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ * Potřebují žáci zpětnou vazbu neustále? Co je vnitřní zpětná vazba? * Je-li žákovi poskytnuta zpětná vazba, znamená to, že ji využije? Své tvrzení doložte. ÚKOL NA 3. SEMINÁŘ Přečtěte si na níže uvedené stránce část Hodnocení a sebehodnocení žáků. Lze tento text označit jako zpětnou vazbu? Svůj názor zdůvodněte. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10223/virtualni-hospitace-vychova-k-obcanstvi-prava-ditete.html/