PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 5 – JARO 2017 HAPTIKA 1. Řecké „haptein“ znamená ____________________________________ 2. Haptický kontakt bývá ovlivněn kulturou, ze které daná osoba pochází. Uveďte příklad. ___________________________________________________________________________________________________ _______________________________________ 3. Napište, jakým typem taktilního kontaktu v sociální interakci může být vyjádřeno: a) přátelství___________________________________________________________ b) povzbuzení_________________________________________________________ 4. Uveďte, jakou emoci nebo signál může vyjadřovat a) kopnutí pod stolem___________________________________________________ b) stisk ruky___________________________________________________________ 5. Jaký je rozdíl mezi dotykem přímým a nepřímým? _____________________________ GESTIKA Co sdělujeme, využíváme-li následující gesta? a) zdvižení ruky s roztaženou dlaní __________________________________________ b) zdvižení obou rukou s otevřenými dlaněmi ___________________________________ c) rozevřená ruka s ukazovákem a palcem do kroužku____________________________ d) pokrčení (pozdvižení) ramen _____________________________________________ e) kývání hlavou do stran __________________________________________________ f) kývání zdvižené ruky s otevřenou dlaní _____________________________________ g) zdvižení zaťaté pěsti____________________________________________________ h) zdvižený ukazovák _____________________________________________________ i) sezení s předklonem ____________________________________________________ MIMIKA A VIZIKA – podrobnější informace zde: https://prezi.com/zpj635cw_vzl/vizika-rec-oci/ KINEZIKA - nauka o pohybech těla v sociální komunikaci - na rozdíl od kineziky jsou gesta v komunikačním procesu významně stabilizována NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE SHRNUTÍ download.php (1366×728) • Výrazy tváře – mimika • Kulturně normalizované výrazy, pohyby hlavou a rukou – gestika • Tělesný kontakt, dotyky – haptika • Tělesný postoj – posturika • Pohyby rukou, nohou a trupu – kinezika • Vzdálenost, zaujímání prostorových pozic – proxemika • Pohledy očí – vizika • Tón hlasu a další neverbálními aspekty řeči – paralingvistika • Oblečení, fyzické aspekty vlastního zjevu ÚKOL: Jako dlouholetí pozorovatelé učitelů určitě nebude mít problém napodobit typické postoje učitele ve vyučovací hodině. Co tyto postoje vyjadřují? Jak se nazývá disciplína zabývající se tělesnými postoji?