PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE 1 Jan Nehyba http://dzftds8z9s83c.cloudfront.net/wordpress_images/images/production/394/original/Communication-f rom-Classroom-into-the-Workplace.jpg?1377553328 Když se řekne komunikační axiómy? SEDNĚTE SI A KOUKEJTE… NELZE NEKOMUNIKOVAT Každé chování je forma komunikace Najdete nějaký příklad kdy to tak není? http://www.pgcon.ch/sites/default/files/bilder/Watzlawick_web_1.png DIGITÁLNÍ A ANALOGICKÁ FORMA KOMUNIKACE Analogová komunikace (příběhy, obrazy, imaginace a metafory, spíše funkcí pravé mozkové hemisféry). Digitální komunikace (racionální, logicko-pojmová, spíše funkcí levé mozkové hemisféry). http://www.mindfortherapy.com/uploads/2/3/2/7/2327733/1760630.jpg?429 DVĚ ROVINY KOMUNIKACE Obsahová rovina komunikace - to, co sdělujeme (informace) Vztahová rovina komunikace - určuje povahu vztahu mezi účastníky komunikace (definování vztahu) Vztahová rovina velmi výrazně ovlivňuje obsahovou rovinu. vztahová obsahová Žáci s učitelkou Ivanou procházejí jazykové cvičení; měli za úkol doplnit do slov předponu s- nebo z-. Ž Jaroslav: Zvolit zástupce, z. U: Dobře, Dominiku. Ž Dominik: Spočítat hotovost, s. U: S, dobře. Další, Lucka. Ž Lucka: Slevit vstupné… U: Slevit vstupné. Ž Lucka: z. U: A jéje. Tak co tam bude, slevit. Ž Lucka: Asi s. U: Jak se řekne, jak se napíše sleva? Žáci ze třídy sborem: S. U: S, takže od sleva je slovo příbuzné slevit. Takže slevit musíme napsat s. Ale pozor, (otáčí se k tabuli a rozevírá ji) mám tam ještě jeden výraz. Takže podívej se, učili jsme se tvoření slov. ( píše na tabuli „sleva – slevit“ ) Sleva, z toho vzniká výraz slevit. Tím, že vlastně ke kořenu přidám jinou příponu. (naznačuje prstem dělení slova) Ale, jak potom řeknu výraz, něco zlevnit? Jak to mám napsat? Žáci ze třídy sborem: Z. VON THUN (2005) PŘÍKLAD Manželé v autě stojí na křižovatce, blikne zelená. Žena řídí, muž je spolujezdec. Muž řekne: „Hele, už je zelená…“ Co může sdělení znamenat v jednotlivých rovinách: Informace o tom, že na semaforu naskočila zelená. „Potřebuješ mou pomoc, protože nejsi příliš dobrá řidička…“ „Jsem nervózní, už teď máme zpoždění.“ „Tak už rychle nastartuj a šlápni na to!“ Vztah: Věcný obsah: Sebeprojev: Výzva: SYMETRIE A KOMPLEMENTÁRNÍ/ASYMETRIE V KOMUNIKACI •Proč jsi to udělal? Vaše příklady… • • •Co se stalo? Jak se to stalo? Vaše příklady… CIRKULARITA V KOMUNIKACI „Reakce jedinců na reakce jiných jedinců" (Bateson, 1958). V interakci učitel-žák (žáci) nelze přesně určit začátek a konec, protože tyto interakce nelze chápat kauzálně. Neplatí tedy když A tak vždy B. 1) 2) nebo lineární cirkulární