Řešení konfliktů http://cdn1.drprem.com/life/wp-content/uploads/sites/5/2013/02/3-girls.jpg Co je konflikt? • •Konflikt znamená střetnutí dvou nebo více navzájem se vylučujících či protichůdných sil a tendencí. –Konflikt je mezi lidmi nevyhnutelný a přirozený –Konflikt nutně neznamená „boj“ – –Jaké typy konfliktu vás napadají? • 1) Druhy konfliktů •Sociální pohled (od koho ke komu konflikt míří): • Intrapersonální (vnitřní konflikt). • Interpersonální (učitel-žák, žák-žák, učitel-učitel, učitel-rodič). • Skupinové konflikty – uvnitř skupiny lidí. • Meziskupinové – konflikty mezi dvěma • skupinami lidí. • Konflikt mezi jedincem a skupinou. • •Obsahový pohled (zdroje konfliktu): • • •konflikt vztahový nesympatie vůči druhé osobě •konflikt strukturální mocensky nevyvážené organizační struktury •konflikt hodnot •co je dobré a co je zlé, správné a nesprávné •konflikt informací •odlišné zdroje a interpretace údajů •konflikt zájmů střet odlišných potřeb •Pozice •Zájmy •Zájmy •Prostor pro dohodu •„Okamžitě vypni to rádio!” (pozice), která může znamenat: „Potřebuji se soustředit a to rádio mě vyrušuje.” (zájem) •Hlubší než zájmy jsou potřeby. •Pozice a zájmy •Potřeby Varianty pozic a zájmů •Společný zájem – sdílí jeden společný zájem (například: učitel chce klid v hodině žák chce volnost v hodině, ani jeden nechce, aby se někomu něco stalo ) •Mimoběžné zájmy – zájmy stran si vzájemně nebrání (chci o přestávce se bavit s kamarádem z druhé třídy, učitel chce během hodiny pořádek) •Protichůdné zájmy – navzájem se vylučují (např. dva návrhy na jeden školní výlet) •Pozice 1 •Pozice 2 •Zájem 2 •Zájem 1 •Společný zájem •Pozice 2 •Pozice 1 •Mimoběžné zájmy •Pozice 1 •Pozice 2 Možná struktura řešení konfliktu 1.Začít metakomunikovat o konfliktu 2.Zjistit o co jde (ze všech stran konfliktu) 3.Navrhnout postupy na řešení 4.Co je každý ochoten udělat pro řešení konfliktu 5.Zhodnotit řešení • Výsledek obrázku pro going to balcony 1.Začít metakomunikovat o konfliktu – - „vystoupit“ z konfliktu komunikovat o komunikaci, tedy mluvit o konfliktu který nastal. • 2.Zjistit o co opravdu jde • A)Pozice: Jak se kdo chová a jak prezentuje svůj názor na ven v určité situaci. . B)Zájmy: Důvod proč něco chci. K čemu tím vlastně směřují? •C) Potřeby: Zájmy většinou vycházejí z potřeb – z toho co se člověku nedostává. 3. Navrhnout postupy na řešení •Zásady: –1. Vědět co chci – 2. Dozvědět se co chtějí ostatní – 3. Pokusit se uspokojit všechny strany –Jak by měla vypadat dohoda? Jaká je pro tebe ideální stav řešení problému? – orientace na řešení –Zaměřit se při řešení na to co máme společného. –Mít připravenou nejlepší možnou alternativu s kterou bych souhlasil, pokud bych neprosadil to co nejvíce chci – –Pokusit se oddělit lidi od problému, konflikt řešit věcně. (Pokud se nejedná o vztahový konflikt). –Hypotézy v komunikaci – jak předcházet nedorozumění –Pokusit se vnímat ostatní účastníky jako spojence, kteří mohou přispět k řešení konfliktu a ne jako protivníky. –Mohu změnit chování pouze jediného člověka a sice moje. Rita McLeod – •Neefektivní komunikace: –analýza: Kdybys dbal o to,… –kritika: Takhle je to špatně, to se dělá… –hodnocení: ty jsi chytrý, líný, dobrý, špatný… –hrozby: Jestliže to okamžitě neuděláš… –pravidla a normy: Měl bys… –projevy nadřazenosti: Já vím, co je správně… • 4.Co je každý ochoten udělat pro řešení konfliktu –konkrétní odpovědnost – – 5.Zhodnocení řešení –úspěšné /neúspěšné, zkušenosti,… – – – –Více zde: http://www.pdcs.sk/sk/publikacie/riesenie-konfliktov.html – •Inspirace: •https://www.ted.com/talks/william_ury?language=cs •