Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz }Beze slov či společně se slovy jako doprovod }Účinnost oproti verbální komunikaci } }Mimoslovní sdělení: }Vizika }Kinezika }Haptika }Gestika }Mimika }Proxemika }Paralingvistika }Posturologie } }doprovází a podporuje verbální sdělení }oslabuje verbální sdělení }zesiluje verbální sdělení }odporuje verbálnímu sdělení }nahrazuje verbální sdělení }vyjadřuje naslouchání (nebo opak) }vyjadřuje stanovisko }reguluje průběh dialogu }vyjadřuje subjektivní stav }vyjasňuje vztah } } }Typickými příkladem je mechanismus učitelova vyvolávání žáků, které může být realizováno pokývnutím, pohledem, pohybem dlaně, ukázáním prstem či krátkým předsunutím brady, a přitom ve všech těchto podobách plní tutéž funkci, jako kdyby ze strany učitele zaznělo: }„Co si myslíš ty, Lucko?“ }Nebývá jí věnována taková pozornost jako verbální komunikaci }Zviditelnění myšlení a role v procesu učení }Výklad, během něhož učitel gestikuluje je pro žáky výrazně přínosnější – žáci gestikulujících učitelů při práci s učivem více gestikulují a tím si učivo „osahají“ (Šalamounová, 2013). }Gestika aktivuje stejné spoje neuronů, jaké jsou používány při řeči (Šalamounová, 2013). } }verbální projev učitele není jediným na informace bohatým kanálem, který žáci přijímají – souběžně s ním sledují také vizuální sdělení učitele, prostřednictvím něhož přesně interpretují, ve které komunikační fázi se právě vyučovací hodina nachází. }můžeme identifikovat individuální a objektivizovanou složku gestiky }přes individuální způsob konstruování vizuálních sdělení však vizuální komunikace učitelů obsahuje tytéž vzorce }vizuální akty učiteli napomáhají především ve výkladu žákům, kde jejich prostřednictvím může zdůrazňovat jednotlivé informace, vizualizovat }gesta hrají roli nejenom při sdělování informace, ale také při kognitivní konceptualizaci }Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71. }https://journals.muni.cz/pedor/article/view/711/669 } }Šalamounová Z. (2013): Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení }http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/495/645 }