Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz -atmosféra x klima - }Klima školní třídy: dlouhodobější emocionální naladění, zobecněné postoje a vztahy ve třídě, míra integrity, spolupráce a pohody ve třídě, kterou vnímají specifickým způsobem žáci i učitelé (Švec, 1996) }Atmosféra školní třídy: krátkodobé, situačně podmíněné sociální a emoční naladění ve třídě (Lašek, 2007). Vyjadřuje spíše okamžitý stav, vzniklý pod vlivem specifických podnětů. Může se měnit i v průběhu dne, v rámci předmětů, s příchodem jiného učitele - - -zajišťují originalitu, jsou prvkem motivace, mohou být nástrojem k dosahování cílů -učitel a žáci jako součást atmosféry školní třídy -atmosférotvorné prvky: hudba, zvuky, přítmí, přednesové čtení apod. -atmosférotvorné aktivity: seznamovačky a ice-breakery -pravidla naší třídy -… } -aktivity, při kterých se opakují či jinak zvýrazňují jména a vlastnosti jednotlivých účastníků (např. jméno + vlastnost, která začíná na stejné písmeno, báječná Barbora). -cílem je dozvědět se jména všech ostatních a zapamatovat si je (proto organizujeme více aktivit tohoto typu) -důležité je, aby informace byly přidávány dobrovolně, nenuceně a aby nebyly příliš osobní (např. místo odkud pocházím, oblíbené jídlo, apod.). -příklad: žáci vytvářejí podle daných kritérií řadu (např. podle měsíce narození, podle délky vlasů apod.) } }ledolamy, hry na prolomení ostychu }mají uvolnit napětí účastníků, kteří se navzájem neznají, navodit osobnější atmosféru, částečně odstranit odstup mezi účastníky } }je nutné brát v úvahu s jakou skupinou pracujeme a všímat si i problémů, které mohou nastat u jednotlivců (ne každý zvládá blízký osobní kontakt s neznámými lidmi) } }příklad: žáci mají za úkol nastoupit do tvaru, který zadá učitel. Mohou komunikovat verbálně i neverbálně, ale mají omezený časový limit ( 3 – 5 minut, záleží na učiteli ) } http://www.skola-chrast.net/tridy/3b/pravidla_1.jpg }Adaptační kurzy umožňují vzájemné poznání žáků a učitele/ů, vytvoření sociálních vazeb a nalezení svého místa ve skupině před nástupem do školy. Urychlují adaptaci žáků vstupujících do nových třídních kolektivů, podílí se na navození atmosféry radosti, tvůrčí spolupráce, tolerance a vzájemné úcty ve skupině. (Kudláček, Valenta, Magerová, 2004). } }Příklad: Černá K.: Motýl aneb Školní výlet na začátku roku. Komenský 02/2013. } }Jak (ne)poskytovat zpětnou vazbu? }Zeman je ožrala, lhář a hulvát }(http://www.pritomnost.cz/cz/spolecnost/834-zeman-je-ozrala-lhar-a-hulvat) }Potřeby obou stran a pocity, které s nimi souvisí. }Cílem srozumitelně vyjádřit své potřeby a pocity, a na druhou stranu umět také naslouchat pocitům druhých. }„Všechny urážky, nadávky, odsuzování či obviňování jsou jen velice nešťastná vyjádření nenaplněných potřeb.“ } } }snižuje šance, že dostaneme, co chceme }zvyšuje to pravděpodobnost agresivity či násilí } }„Nesnažte se cíleně někoho něco naučit nebo ho změnit. Narazíte tak akorát na odpor.“ } } }Nejen při řešení konfliktů je důležitá schopnost odlišovat názor od faktu. }Díky tomu nebudete mít tendenci ostatní posuzovat a snáze přijdete na kloub potřebám a motivacím na pozadí jejich činů či chování. }Máte-li například konflikt, v němž říkáte, že někdo moc mluví, není to faktický popis situace, ale jen váš názor, vaše zhodnocení. }V nenásilné komunikaci se neužívá slov dobrý/špatný či moc/málo, protože takové věci vidí každý jinak a nelze je objektivně zhodnotit. 1)Pozorování a popis situace bez hodnocení či posuzování. 2)Pocit, který to vyvolává. 3)Potřeba, která je nenaplněna. 4)Prosba na druhou stranu, aby onu potřebu naplnila. }Pokud mluvíme s ostatními o svých potřebách, aniž bychom to rušili kritikou, vznášením požadavků, vytváříme tak nejvhodnější podmínky, aby naši potřebu ostatní naplnili. }1) Vysvětlete rozdíl mezi atmosférou a klimatem školní třídy. }2) Jaké seznamovací aktivity a ice-breakery byste použili pro navození atmosféry ve vaší třídě? }3) Využili byste ve své třídě „Pravidla naší třídy“ zformulovaná žáky? Uveďte pro a proti. }4) Jakou roli může mít „ticho“ v atmosféře školní třídy? }