Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz } } }odlišná organizační forma od hromadného vyučování }záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci musí spolupracovat, musí spolu komunikovat }využívá poznatků sociální psychologie a sociální pedagogiky o tom, že práce ve skupině usnadňuje učení, motivuje a umožňuje regulovat činnost jejích členů } }Učitel postupuje formálně a s minimálním efektem nebo tuto formu přeceňuje, očekává, že se dobré výsledky dostaví automaticky, bez ohledu na zvláštnosti cílů, učiva, sociálních vztahů mezi žáky }Učitel nedokáže sestavit, takové žákovské skupiny, jejichž složení by odpovídalo požadovaným úkolům }Učitel neumí zorganizovat počáteční, etapu skupinové práce. Navozuje skupinovou práci stereotypně (např. pokynem: Poraďte se ve skupinách) }Učitel neumí vhodně řídit, průběh skupinové práce } } } }pokud se kooperace ve skupinách nedaří }naznačte vhodný postup }přiřaďte žákům role ve skupině }buďte po ruce, ale pokud to není třeba, do práce skupin příliš nezasahujte }pokud chcete mluvit ke všem, přerušte práci skupin: ◦tleskáním ◦zvonečkem/gongem ◦zhasnutím světel ve třídě }mějte připravenou drobnou aktivitu pro nejrychlejší skupiny }reflexi zaměřte na procesy i na výsledek }Náhodně }Podle kamarádství }Podle kritéria } A) homogenní } B) heterogenní }Ÿ vysvětlit zadání, definovat skupinový úkol }Ÿ vymezit pravidla skupinové práce }Ÿ vymezit kritéria hodnocení }Ÿ stanovit časový limit pro práci }Ÿ působit jako moderátor a poradce }Ÿ monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin }Ÿ umožnit skupinám zažít úspěch }Ÿ nabídnout prostor pro závěrečnou reflexi }metody podání učiva }problémové metody }projektové metody }metody pracovní, laboratorní práce }metody opakování a procvičování }nácvik poznávacích procesů, motorický trénink (sportovní činnost ap.) }řešení výchovných problémů týkajících se žákovského kolektivu }Jaká témata z Vašeho oboru jsou vhodná pro skupinové vyučování a jaká naopak vhodná nejsou? }Jak by se lišil úvodní postup ve skupinovém vyučování oproti hromadnému vyučování? }Na základě jakých kritérii byste tvořili skupiny pro skupinové vyučování? } }