Pedagogická komunikace REFLEXE VYUČOVACÍ HODINY Z HLEDISKA PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACE Východiskem pro zpracování úkolu je virtuální hospitace v hodině, kterou naleznete na: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/8179/VIRTUALNI-HOSPITACE---GEOGRAFIE-HYDROGEOGRAFIE.html/#video_hos pitace Vypracujte reflexi hodiny v rozsahu tří stran, která bude zahrnovat řešení níže uvedených úkolů. Při práci využívejte odborné zdroje dle seznamu literatury. 1. Charakterizujte atmosféru, která panuje ve vyučovací hodině, svá tvrzení doložte příklady. 2. Zhodnoťte, kolik času je v hodině určeno pro práci učitele, kolik pro práci žáků. Svá zjištění komentujte ve vztahu k odborné literatuře (srov. Švaříček, 2011; Šeďová, Švaříček, & Šalamounová, 2012). 3. Zapište alespoň 10 otázek, které učitel v průběhu hodiny položil. U každé z nich uveďte, o jakou kognitivní náročnost se jedná. V případě otázek s nižší kognitivní náročností se je pokuste přeformulovat tak, aby splňovaly vyšší nároky na kognici žáků (srov. Švaříček, 2011). 4. Jak hodnotíte komunikaci vyučujícího se žáky? Využijte kritéria obsažená v hodnoticím archu (Mareš a Křivohlavý, 2009) a svá stanoviska zdůvodněte. Vybraná literatura: Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy: Dostupné z http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/121/223