Strategický management a marketing Podnikání •soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku Podnik •Podnik vystupuje jako organizačně ucelená jednotka. Jeho vnitřní články (útvary, divize, pracovní skupiny…) mají pouze podmíněnou samostatnost, danou rozsahem delegování pravomoci a odpovědnosti z podnikového vedení. Jednotlivé podniky se od sebe vzájemně liší ať už velikostí (od několika desítek zaměstnanců až po několik tisíc), tak svým zaměřením (výroba, správa, služby atd.). • Společné rysy podniků a firem •Podniky mají několik charakteristických vlastností. Můžeme je popsat, dle potřeby, z několika hledisek: •1. výrobně-technického - technická samostatnost; podnik je technologicky relativně uzavřený celek. Z tohoto hlediska jde o systém spojení lidí a výrobních prostředků v procesu. Podnik ke své práci potřebuje pracovníky a výrobní zařízení, dále energii, pohonné hmoty, suroviny, hotové výrobky jiných firem nezbytné k realizaci svých cílů. • Společné rysy podniků a firem •2. sociologického - kolektiv lidí, soubor vzájemných mezilidských vztahů, prostředí, v němž se rozvíjí sociální vztahy všech jeho členů (zaměstnanců i zaměstnavatelů). Vytváří se zde pocit sounáležitosti s podnikem, zainteresovanosti na jeho činnosti, pocit hrdosti na vykonanou práci, ale i odpovědnost za správné fungování celého podniku. • Společné rysy podniků a firem •3. organizačního - každý podnik má svoji specifickou organizační strukturu. •4. právního - podnik se nachází v právním prostředí, řídí se psanými i nepsanými zákony země, v níž působí. Je právnickou (případně, zřídka i fyzickou) osobou, která disponuje právní subjektivitou, z čehož pro něj plyne celá řada práv, ale i povinností. •5. ekonomického – princip samofinancování- financování • Plán •Zaměření na účel (cíle, poslání) řízeného procesu nebo organizační jednotky •Stanovení cesty, jak ho ve stanoveném čase a na požadované úrovni dosáhnout •Podstatné východisko úspěšné podnikatelské činnosti •Dělení podle různých hledisek, užívají se současně Podle šíře záběru – komplexnosti •Poslání firmy – nejobecnější •Plány závodů, provozů, oddělení, odborů… •Plán dílčí činnosti – podoba konkrétních úkolů Podle funkční oblasti •Oblast: • Výroby •Zdrojového zajištění •Prodeje •Finančních výsledků Podle časového horizontu realizace •Strategické •Taktické •Operativní Tvorba a realizace plánu •Součinnost •analýzy výchozí situace včetně zdrojů •rozhodování o volbě některého z možných postupů za definitivní •implementace resp. postupná realizace v konkrétních podmínkách Cíle základní(goal) •Jednoznačně formulovány •Stanoven způsob jejich dosažení – měření •Časový horizont realizace •Vazby na návazné – podmiňující cíle • • Podnikatelská strategie (ps) •Je plánovací informační základnou pro stanovení cílů rozvoje firmy a postupů pro jejich dosažení •Je otevřeným systémem sladěných záměrů a předpokladů pro rychlé a efektivní reakce na měnící se možnosti podnikatelského uplatnění Moderní sloupy západní manažerské literatury •H. Igor Ansoff •Gary Hammel a C.K. Prahalada •Michael E. Porter • •Výborná učebnice: •John A. Pearce a Richard B. Robinson: Strategické řízení H. Igor Ansoff •Implanting Strategic Management ( „Zavádění strategického řízení“) •1984, inovace 1990 •Rozpracování postupů identifikace signálů podnikatelských příležitostí • Gary Hammel a C.K. Prahalada •Competing for the Future („Soutěžení o budoucnost“) •1994 •Strategické vytváření a zhodnocení podnikatelských příležitostí Michael E. Porter •„Competitive Strategy“ („Konkurenční strategie“) 1980 •„Competitive Advantage („Konkurenční výhoda“)1985 •Vymezení působení konkurenčních sil, volba konkurenčních strategií, rozbor hodnotového řetězce, vytváření konkurenčních výhod • • PS •Vázána na podnikatelský celek (podnik, firmu) •Rozkládá se (dekomponuje)na dílčí části •Corporate strategy – celopodniková strategie •Business strategy – oborová s. •Functional s. – dílčí, funkcionální s. PS - tvorba a realizace •Vzájemně se podmiňující celek dílčích etap •Sedm základních etap • Sedm základních etap •A. Stanovení poslání – mise firmy •B. Rozbor výchozího stavu – silných a slabých stránek firmy •C. Rozbor zdrojů a vytvoření specifických podnikatelských předností firmy •D. Stanovení soustavy cílů •E. Formulace scénářů a výběr vhodné podnikatelské strategie •F. Prověření vhodnosti zvolené strategie •G. Realizace strategie A. Stanovení poslání – mise firmy •Navazuje na vizi •Má sjednocovat představu vlastníků, vedení a pracovníků •Základní záměry, ekonomický účel a společenský smysl budoucí podnikatelské činnosti •Deklarováno vrcholovým vedením •Pro vlastní kolektiv spolupracovníků i pro ostatní partnery – akcionáře, státní správu, dodavatele, banky,… B. Rozbor výchozího stavu – silných a slabých stránek firmy •Vhodné postupy porovnání s možnou konkurencí •Kritické vyhodnocení: 1.Reálné pozice firmy 2.Informací o rozhodujícím podnikatelském okolí 3.Informací o předpokladech využití případných podnikatelských příležitostí, tj. vyhodnocení silných a slabých stránek Hodnotový řetězec •Nástroj k zajištění (dlouhodobé) konkurenční výhody •Návazný soubor činností, jejichž účelem je připravovat, vyrábět, prodávat a službami podporovat výrobek na trhu •Rozčleňuje podnik do strategicky významných činností •Dává orientaci, jak cílevědomě vytvářet konkurenční výhodu Hodnotový řetězec •Primární činnosti – tvorba výrobku, jeho prodej, dodání kupujícímu a následný servis •Podpůrné činnosti – napomáhají primárním činnostem i sobě navzájem tím, že obstarávají koupené vstupy, technologii, pracovní síly a rozličné celopodnikové funkce • Zdroj konkurenční výhody •Identifikují rozdíly v hodnotových řetězcích: 1.Nízké náklady 2.Výrazná diferenciace vůči významné konkurenci některými přednostmi, které ocení zákazník • SWOT Interní faktory Externí faktory Silné stránky (S) •Zdroje •Jedinečnost produktu •Technická úroveň • • • Slabé stránky (W) •Kvalita pracovníků •Špatná pověst •Kvalita produktu Příležitosti (O) •Podmínky trhu •Chyby konkurence •Politická situace •Dotační tituly Přístup SO •Ofenzivní přístup z pozice síly •Využít všechny příležitosti silného postavení Přístup WO •Opatrný přístup •Posilování pozice •Sdílet příležitost se spolehlivým spojencem • Nebezpečí (T) •Silná konkurence •Diskriminační opatření •Riziko nestability trhu Přístup ST •Využít pozice síly -K blokování nebezpečí -K zastrašení konkurence •Rezervy vůči riziku Přístup WT •Ustoupit •Kompromisy •Spokojit se s málem •Likvidovat podnikatelský záměr Analýza konkurence •Porterova analýza •Benchmarking •Mapa strategických konkurenčních skupin Porterových 5 konkurenčních sil •Hrozba vstupu nových konkurentů •Hrozba substituce •Vyjednávací schopnost kupujících •Vyjednávací schopnost dodavatelů •Rivalita mezi současnými konkurenty • Porterovy generické strategie 1.Vůdčí postavení při nízkých nákladech 2.Vůdčí postavení při diferenciaci 3.Koncentrační strategie (na náklady nebo na diferenciaci) Benchmarking •Proces, který porovnává úroveň výkonu určitých činností mezi jednotlivými organizacemi s cílem získat nové poznatky a zjistit, jaké jsou možnosti pro zlepšení. •Sběr informací •Konfrontace získaných dat •Nalézání nových myšlenek •Zlepšování procesů Analýza zákazníka - Metoda STP •Segmentace (Segmentation) •Zacílení (Targeting) •Odlišení ( Positioning) Segmentace •Členění trhu do skupin zákazníků podle jejich chování •Potřeby, nákupní chování •Geografie •Demografie • Zacílení •Výběr nejatraktivnějšího segmentu • Odlišení •Vymezení produktu vůči konkurenci •Odlišení nabídky Analýza dodavatelů •Dostupnost a náklady na materiál •Dostupnost a náklady na energie •Dostupnost a náklady na pořízení kapitálu •Dostupnost a náklady na pracovní síly • Vztah dodavatel-odběratel •Single sourcing – omezuje se počet dodavatelů,dodavatelský vztah je nahrazován vztahem partnerským •Princip výrobního partnerství – od vývoje výrobku, přes výrobu až po likvidaci C. Rozbor zdrojových možností rozvoje a vytvoření specifických podnikatelských předností firmy •Posouzení silných a slabých stránek a konkurenčních výhod a nevýhod v souvislosti se zdrojovými předpoklady •Vytvoření konkurenční pozice na uvažovaných podnikatelských polích pro určitý časový horizont Analýza BCG OTAZNÍKY HVĚZDY BÍDNÍ PSI DOJNÉ KRÁVY Analýza BCG •Dojné krávy – produkty s vysokým podílem na pomalu rostoucích trzích, generují prostředky, které lze použít na rozvoj hvězd a otazníků •Bídní psi – nízký podíl na pomalu rostoucích trzích, spotřebitelé peněz •Hvězdy – produkty s vysokým podílem na rychle rostoucích trzích, vyžadují prostředky na reklamu •Otazníky – produkty s nízkým podílem na rychle rostoucích trzích, vyžadují značné zdroje, nejistota Analýza 4P •Produkt •Price •Place •Promotion • Analýza hodnotového řetězce •Vstupní logistika •Výrobní proces •Výstupní logistika •Marketing a prodej •Služby D. Stanovení soustavy cílů •Cíle je třeba sladit, tj. vyloučit konfliktnost •Úkol pro vrcholový management •Pro každý cíl určit parametry: üObsahová náplň üČasový horizont üVyjádření způsobu dosažení üVyjádření způsobu měření üVazba na soustavu plánů Varianty soustavy cílů • Charakter cílů Úroveň vedoucích pracovníků Hierarchie řízení Poslání firmy Strategické cíle firmy Cíle jednotlivých funkčních oblastí – výroby, prodeje…. Cíle dílčích organizačních útvarů – divize, závody… Cíle dílčích organ. útvarů – úseky, odbory, provozy… Cíle jednotlivých pracovišť Správní rada, majitel Vrcholové vedení Vedoucí pracovníci středních úrovní řízení Vedoucí pracovníci nejnižších úrovní Příklady zájmů interních a externích skupin • Zájmové skupiny Zájmy ovlivňující cíle vlastníci vedoucí řídící pracovníci ostatní pracovníci dodavatelé zákazníci stát, společnost •zisk •zhodnocení kapitálu •pravomoc, vliv, prestiž •finanční ohodnocení • •mzdy a platy •sociální jistoty •pracovní zařazení, uplatnění kvalifikace •zařazení v kolektivu, mezilidské vztahy •stabilní možnosti prodeje •výhodné prodejní podmínky •platební podmínky •prodej kvalitního zboží •výhodné ceny •platební podmínky •daňový přínos •zajištění pracovních příležitostí •sociální jistoty a služby •přínos pro společnost E. Formulace scénářů a výběr vhodné podnikatelské strategie •Jako celku i dílčích diferencovaných strategií jednotlivých oborů (business s.) a oblastí činnosti (functional s.) Business strategies – podle oborů •Ofenzivní strategie •Strategie „druhého nejlepšího“ •Strategie defenzivní •Strategie zůstatkové • Functional strategies – podle činností •Marketingové s. •Finanční s. •Výrobní s. •Výzkumně – vývojové s. •Personální s. F. Prověření vhodnosti zvolené strategie •Princip navigační změny – reakce na měnící se podmínky (příležitosti, hrozby konkurence) G. Realizace strategie •Přeměna záměrů na realitu podnikatelské praxe •Záměry se mohou účelově adaptovat na měnící se podmínky •Průběžné vyhodnocování plnění strategie a případné přehodnocování iteračním procesem dříve zmíněných etap •V hospodářské realitě dochází k prolínání jednotlivých uvedených etap SWOT Interní faktory Externí faktory Silné stránky (S) •Zdroje •Jedinečnost produktu •Technická úroveň • • • Slabé stránky (W) •Kvalita pracovníků •Špatná pověst •Kvalita produktu Příležitosti (O) •Podmínky trhu •Chyby konkurence •Politická situace •Dotační tituly Přístup SO •Ofenzivní přístup z pozice síly •Využít všechny příležitosti silného postavení Přístup WO •Opatrný přístup •Posilování pozice •Sdílet příležitost se spolehlivým spojencem • Nebezpečí (T) •Silná konkurence •Diskriminační opatření •Riziko nestability trhu Přístup ST •Využít pozice síly -K blokování nebezpečí -K zastrašení konkurence •Rezervy vůči riziku Přístup WT •Ustoupit •Kompromisy •Spokojit se s málem •Likvidovat podnikatelský záměr Rozdílnost přístupu podnikatelského jednání v průběhu životního cyklu výroby Odhad průběhu prodeje Podnikatel- ský přístup zavedení růst zralost nasycení pokles SO Maxi-maxi Získat či blokovat odbytová pole Ofenzivně obsazovat odbytová pole Ofenzivně udržovat odbytové možnosti Zhodnotit odbytové pozice Zabezpečovat další výrobkovou generaci ST Maxi-mini Zachytit se na odbytovém poli, vytvářet rezervní varianty odbytu Snažit se obsadit méně nebezpečná odbytová pole, jistit se proti riziku Z pozice síly udržovat zavedený odbyt Z pozice síly zhodnocovat odbyt Zabezpečovat pole pro další výrobkovou generaci WO Mini-maxi Navazovat odbytovou koalici Dělit se o projednané odbytové možnosti Snažit se zhodnotit možný odbyt, opatrnost v investicích Využít disponibilní příležitosti podle pozice a zájmu konkurence či partnerů Podle konkurence buď ustoupit nebo se snažit zabezpečit budoucí odbyt WT Mini-mini Opatrně navazovat odbytové koalice Snažit se podílet na rozdělení odbytových polí Snažit se využít odbytové možnosti, ale bez nároků na velké dodatečné zdroje Koalice nebo ústup (podle konkurence) Podle jednání konkurence a partnerů se podílet na odbytu nebo vyklidit pole Typy strategií •Strategie dle aspektu agresivity •Porterovy generické strategie •Rozvojové strategie •Strategie na úrovni řízení • Strategie dle aspektu agresivity •Strategie ofenzivní •Strategie "druhého nejlepšího" na trhu •Strategie defenzivní •Zůstatková strategie Strategie ofenzivní •Podnik první ve výrobě nového produktu •Podmínka: –Silná výzkumná a vývojová základna –Úspěšná komercializace podniku •Rizika a neúspěchy plynou z: –Nedostatečné marketingové zajištění –Nesprávné konstrukční a technologické řešení –Nezajištění potřebných zdrojů – Strategie druhého nejlepšího na trhu •Mírně ofenzivní, strategie follow me •Firma v těsném závěsu za vedoucím podnikem •Flexibilní reakce na tržní změny •Náklady na výzkum a marketing • Strategie defenzivní •Hromadná produkce již zavedených produktů •Inovace produktů • Strategie zůstatková •Realizace ve zbytkových oblastech trhu • Typy strategií •Strategie dle aspektu agresivity •Porterovy generické strategie •Rozvojové strategie •Strategie na úrovni řízení • Porterových 5 konkurenčních sil •Hrozba vstupu nových konkurentů •Hrozba substituce •Vyjednávací schopnost kupujících •Vyjednávací schopnost dodavatelů •Rivalita mezi současnými konkurenty • Porterovy generické strategie 1.Vůdčí postavení při nízkých nákladech 2.Vůdčí postavení při diferenciaci 3.Koncentrační strategie (na náklady nebo na diferenciaci) Typy strategií •Strategie dle aspektu agresivity •Porterovy generické strategie •Rozvojové strategie •Strategie na úrovni řízení • Rozvojové strategie •Neustálé inovace vedou k prosazení podniku na trhu •Reaktivní –Reagují na potřeby trhu •Kreativní –Vyvíjení nových výrobků –Zvýšení kvality Typy strategií •Strategie dle aspektu agresivity •Porterovy generické strategie •Rozvojové strategie •Strategie na úrovni řízení • Strategie na úrovni řízení •Strategie na úrovni korporace •Strategie na úrovni podniku – byznysu •Strategie na funkční úrovni Strategie na úrovni korporace •Strategie stability •Růstová strategie –Přímá expanze –Vertikální integrace –Horizontální diverzifikace –Laterální diverzifikace •Strategie zpomalení Strategie na úrovni podniku •Strategické byznys jednotky •Konkurenční výhody • Functional strategies – podle činností •Marketingové s. •Finanční s. •Výrobní s. •Výzkumně – vývojové s. •Personální s. Konkurence •Pružina podnikatelské aktivity •Podstatný zdroj podnikatelského rizika •Jak s konkurencí: üŽít üZápolit üVyhnout se jí üSpolupracovat s ní • Systémově organizované informační zajištění •Nutné pro znalost záměrů a možností konkurence •Nutné pro strategické i taktické rozhodování • Informace pro strategické rozhodování •Rozvoj potencionálních podnikatelských příležitostí •Snaha konkurenčně významných partnerů participovat na nich •Oblast – podnikatelských cílů, silných a slabých stránek, nových služeb, výzkumu,vývoje, změn rozsahu výroby a technicko –ekonomických parametrů (kvalita, dodací lhůty, cena,náklady,…) •Východisko pro rozhodnutí – jak žít s konkurencí Informace pro taktické rozhodování •Informace o operativních marketingových příležitostech a hrozbách – 4P Soustava návazných plánů •Propojení všech tří dimenzí činnosti firmy: •Vertikální dimenze (propojení v hierarchii) •Horizontální dimenze (specifikace dílčích plánů na různé jednotky stejné úrovně) •Časová dimenze (specifikuje horizont provádění a kontroly dílčích plánů • •Vymezuje se tak plánovací prostor – planning place Řízení podle cílů - MBO „Management by objectives“ •Procesu formulování cílů na jednotlivých hierarchických úrovních se vždy účastní vedoucí pracovníci nižší úrovně řízení •Jsou stanovena pravidla pro zajištění zpětné vazby a kontrolu plnění cílů jednotlivých úrovní •Z úrovně plnění cílů se ve vertikální dimenzi řízení vyvozují příslušné závěry Varianty soustavy cílů • Charakter cílů Úroveň vedoucích pracovníků Hierarchie řízení Poslání firmy Strategické cíle firmy Cíle jednotlivých funkčních oblastí – výroby, prodeje…. Cíle dílčích organizačních útvarů – divize, závody… Cíle dílčích organ. útvarů – úseky, odbory, provozy… Cíle jednotlivých pracovišť Správní rada, majitel Vrcholové vedení Vedoucí pracovníci středních úrovní řízení Vedoucí pracovníci nejnižších úrovní Z hlediska investičních cílů a záměrů se strategie dělí na: •Z hlediska investičních cílů a záměrů se strategie dělí na: •Růstové (growth); •Stabilizační/obranné (hold/defend); •Zvratové (turnabout/turnaround); •Útlumove/sklizeni (harvest); •Strategie na ukončení podnikání (divest/liquidate) Strategie růstová •používají firmy, které mají produkty a trhy na začátku životního cyklu nebo ve fázi před stadiem zralosti •vyžaduje vyšší investice •spojena s vyšší rizikovostí a krátkodobě může vést k nižší efektivitě •jedním z postupů, jak rozhodovat o strategii růstu, je Ansoffova matice •uskutečňuje několika formami: a.vlastnimi silami (internal development) b.spoluprací nebo vytvářením strategických aliancí Strategie stabilizační •Používány firmami, které jsou spokojeny se svým výkonem a soustřeďují se na plnění stanovených cílů •Mají dvě alternativy, a to •udržení zákazníků •reagování na činnosti konkurentů Strategie udržení (holding strategy) •Zachovat současný podíl na trhu •Současná úroveň vstupních zdrojů a manažerské snahy nebudou zvýšeny, což znamená, že funkční strategie bude pokračovat tak, jak byla prováděna dříve, a se stejnou úrovní nákladů • Obranné strategie (defending strategy) •Snížení pravděpodobnosti napadení firmy konkurentem •Firmy mohou použít více způsobů obrany: •Zvýšení strukturálních překážek, zesílení hrozby odvetných opatření, snížení motivace k napadení • Strategie zvratové (turnabout/turnaround) •Mají firmě pomoci zastavit pokles míry zisku, tržního podílu, tržní ceny akcii atd., tedy určitého úpadku •Nejčastějšími příčinami je nevyhovující management firmy, špatné finanční řízení, nesprávný odhad poptávky, nezdařilá expanze, vstup nových konkurentů atd •Firma na tento stav může reagovat použitím několika zvratových strategií: 1.změnou managementu 2.snižováním nákladů a zvyšováním efektivnosti 3.zeštíhlením firmy 4.vstupem na nové trhy 5.vytvářením nových tržních segmentů 6.transformací podniku na základě tvorby nového poslání Strategie útlumová/sklízení (harvesting strategy) •Vhodná pro firmy na zralých a stagnujících trzích •Zaměřena na maximalizaci obchodních výsledků •Zahrnuje kontrolované snížení míry investic tak, aby bylo dosaženo zlepšení krátkodobých finančních toků •Snižování tržního podílu •Snižování zásob aj. •Strategii používají firmy, které budou muset s největší pravděpodobnosí zrušit své aktivity na některých trzích Strategie na ukončení podnikání (divest/liquidate strategy) •Jsou používány v souvislosti s prodejem nebo likvidací firmy •Úzce souvisí se strategií ústupu z trhu •Strategie zaměřená na prodej •Strategie zaměřené na likvidaci Strategie zaměřená na prodej (divest strategy) •Musí být realizována dříve, než dojde k úpadku firmy •Prodej firmy může byt uskutečněn tak, že se firma prodává celá nebo po částech •Likvidace firmy může byt dobrovolná, kdy dojde k dobrovolnému ukončení podnikání •Nucená -například na základě rozhodnutí soudu v důsledku předlužení firmy • Strategie zaměřené na likvidaci (liquidate strategy) •mohou mít dvě formy: 1.Skutečnou likvidaci firmy 2.Formální zánik firmy/podniku fúzí, změnou právni formy apod. • Strategie ústupu z trhu •Může být realizována rušením výroby některých produktů •Opouštěním některých trhů •Propouštěním zaměstnanců •Omezováním vývoje apod. •Existují tři možné strategie: 1.Divestace (divestment) – zbavováni se majetku 2.Revitalizace/restrukturalizace (turnaround) 3.Likvidace (liquidation) – firma opustí upadající trh • Strategické sítě (strategic network) •Představují nejúčinnější způsob, jak nejlépe obstát ve stále větší konkurenční soutěži Způsoby vytváření strategických sítí •Joint venture - podniky zůstávají nezávislé, ale vzniká podnik třetí, ve kterém se dělí majetkový podíl a rozhodovací pravomoci •Licencing - propůjčení práva k využívání nehmotného vlastnictví, jež zůstává v majetku původního vlastníka •Převzeti (akvizice) -více podniků se dohodne odkoupit majetkový podíl v jedné nebo více společnostech, aby získaly přístup k novým trhům, výrobkům, know-how, zdrojům, výzkumům, zvýšeni hodnoty akcií atd.; •Franšizing - určitý druh licenční smlouvy •Sloučení (fúze) - více podniků spojuje účelově zdroje, aktiva, know-how apod., a vzniká tak podnik třetí, ve kterém se dělí majetkový podíl a pravomoc rozhodovat dle dohody, staré podniky pak zaniknou Koncepce marketingového řízení •Výrobní •Výrobková •Prodejní •Marketingová Výrobní koncepce •Vychází z hlavního a jednoduchého předpokladu,že zákazníci upřednostňují levné a dobře dostupné produkty •Důraz na efektivní výrobu a distribuci •Základním předpokladem pro fungování – poptávka převyšuje nabídku Výrobková koncepce •Vychází z předpokladu, že zákazníci budou kupovat produkty, které jsou kvalitní a velice spolehlivé •Věnuje se maximálně zdokonalování výrobku Prodejní koncepce •Založena na co největším rozšíření výrobku •Předpokládá, že zákazník si koupí zboží, kterého je všude dost Marketingová koncepce •Společnost analyzuje a hledá potřeby a požadavky potencionálního zákazníka •Dokáže uspokojit požadavky rychleji a lépe než konkurence Spotřebitelsky orientovaná marketingová koncepce •Vychází z prozkoumání potřeb trhu, a tedy ne z produkčních možností firmy, a směřuje k uspokojení těchto potřeb •Zboží a služby jsou chápány jako prostředky směřující k uspokojení potřeb, nikoliv jako konečné potřeby Cílově orientovaná marketingová koncepce •Zaměřena na splnění hlavních cílů firmy •Těmito cíli mohou být např. zisk, stanovené procento podílu firmy na trhu,obrat atd. Integrovaný marketingový přístup •Dochází ke koordinaci všech činností spojených s produkcí zboží či služeb •Zahrnují vývoj produktu, výzkum a rozvoj, výrobu, finance, marketing, personalistiku, kontrolu atd. Koncepce společenského marketingu •V centru pozornosti stojí řešení aktuálních problémů •Vzniká v důsledku kritiky marketingové koncepce, které je vyčítána dravost v uspokojování vyvolávání potřeb a přání bez ohledu na společnost jako takovou •Cílem je zlepšeni kvality života a společenská odpovědnost •Představuje dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k životnímu prostředí i ke společnosti, kde podnikají Sociálně ekologická koncepce •Modifikací koncepce společenského marketingu •Důležitou roli v ní hraje státní, nepřímá podpora ekologicky čisté nabídky, a zejména pak poptávky •Iniciuje vznik nových technologií, materiálů a výrobků s cílem životní prostředí nejen chránit, ale podílet se i na jeho regeneraci • Sociálně etická koncepce •Další modifikace •Přináší nové pohledy na problémy podnikání • Holistický marketingový koncept •Založen na vývoji, designu a implementaci marketingových programů, procesů a aktivit, přičemž uznává jejich šíři a vzájemné závislosti •Holistický marketing uznává, že v marketingu záleží na všem – a že široký a integrovaný pohled je často nezbytný Vztahový marketing (relationship marketing) •Má za cíl vybudování vzájemně výhodných vztahů s klíčově důležitými stranami – zákazníky, dodavateli, distributory a dalšími marketingovými partnery, aby získal a udržel s nimi obchodní vztahy •Konečným výstupem vztahového marketingu je jedinečné aktivum každé společnosti označované jako marketingová síť a skládající se z firmy a ji podporujících zainteresovaných subjektů – zákazníků, zaměstnanců…, se kterými se jí podařilo navázat vzájemně prospěšné obchodní vztahy Integrovaný marketing (integrated marketing) •V organizaci nastává ve chvíli, kdy marketeři připravují marketingové aktivity a chystají marketingové programy vytvářející, komunikující a poskytující hodnotu zákazníkům s vědomím toho, že „celek je větší než součet jeho jednotlivých částí •Integrovány musí být i jednotlivé marketingové dílčí mixy a marketingový mix jako celek Interní marketing (internal marketing) •Zajišťuje, aby každý ve firmě zastával vhodné marketingové zásady, zvláště vedení •Má za úkol přijímat, zaučovat a motivovat schopné zaměstnance, kteří chtějí dobře sloužit zákazníkům •Je nutné si uvědomit, že marketing není jen záležitostí jediného pracovníka nebo oddělení či útvaru, ale je záležitostí všech •Prostupuje vizí, misí a celým strategickým plánováním Sdílený marketing (cause- -related marketing) •Další forma společenského pojetí marketingu •Podporuje řešení problémů určité cílové skupiny ve společnosti •Příklad: program společnosti Avon, zaměřený na „tažení proti rakovině prsu“ Marketingová koncepce (marketing conception) •Vychází z hypotézy, že firma jako celek by měla zaměřit své úsilí na uspokojování cílového zákazníka se ziskem •Spočívá na čtyřech hlavních pilířích: 1.na soustředění se na trh 2.orientaci na zákazníka 3.koordinovaném marketingu 4.výnosnosti Okruhy základních marketingových konceptů •Potřeba, přání, poptávka •Cílové trhy, positioning a segmentace •Nabídky a značky •Hodnota a uspokojení •Marketingové kanály •Dodavatelský řetězec •Konkurence •Marketingové prostředí