Zdravá škola Cíl programu Škola podporující zdraví •Cílem kurikula je, aby se děti již od mateřské školy naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým dovednostem chránícím zdraví. •Tento cíl mají naplňovat i všichni dospělí, kteří jsou ve škole nějakým způsobem angažováni ( vedení školy, učitelé, zaměstnanci, rodiče ). •Podstatou projektu Zdravá škola je vytvoření zdravého prostředí v našich školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a zdraví podporujícímu chování. •Autoři projektu chápou školu nejen jako místo pro vzdělání, ale i jako jedno z prostředí pro podporu zdraví a šíření myšlenek zdravého života. •Smyslem vytvoření sítě zdravých škol je postupné naplňování vize, podle níž má každé dítě a každý mladý člověk právo být vzděláván ve škole podporující zdraví. • Konkrétní úkoly •Rozvoj stylu a rozvíjení možnosti samostatné a poučené volby v péči o vlastní zdraví. •Orientace na zdravý životní styl celé komunity, školy, obce ( úprava školního režimu a osnov, organizace a způsobu vyučování ). •Kultivace vztahů uvnitř školy ( rozvíjení sociálních dovedností žáků i učitelů s cílem dosáhnout zlepšení atmosféry školního života ). •Budování neformálních vztahů k rodičům a obci ( zvyšování prestiže školy, zlepšování informovanosti rodičů, vedoucí k větší důvěře ke škole a k větší snaze spolupracovat ). • Zásady programu •vytvoření po všech stránkách zdravého prostředí ve škole včetně kultivace vztahů uvnitř školy •výchova ke zdravému životnímu stylu včetně orientace na zdravý životní styl celé komunity i obce •spolupráce se sociálními a odbornými partnery, z nichž nejvýznamnější jsou rodiče • • Základní principy Projektu Zdravá škola •Autoři knihy Program podpory zdraví ve škole ( 1998 ) uvádějí tři základní pilíře •Pohoda prostředí •Zdravé učení •Otevřené partnerství Pohoda prostředí •Pohoda věcného prostředí – všestranná a vyvážená nabídka podmínek příznivých pro pohodu věcného prostředí školy, tříd a všech učeben ; mají být vybaveny tak, aby splňovaly požadavky účelnosti, estetičnosti, bezpečí i hygieny a aby byly přístupné, podnětné a funkční. •Pohoda sociálního prostředí – chování by mělo vyjadřovat humanistické postoje lidí, pomáhat vytvářet pozitivní klima školy, podporují otevřenou komunikaci a vstřícnost, úctu, důvěru, snášenlivost, ochotu pomoci, trpělivost. •Pohoda organizačního prostředí – organizace všech činností ve škole je v souladu s požadavky režimu dne, střídání práce a odpočinku, zdravé výživy a aktivního pohybu. • • Zdravé učení •Smysluplnost – dbát na praktickou využitelnost toho, co se děti naučí, východiskem jsou zkušenosti dětí a jejich zájmy ; vyučování je organizováno do tematických bloků, které umožňují autentické a prožitkové učení i změnu metod práce •Možnost výběru, přiměřenost – možnost zvládnout základní i rozšiřující učivo způsobem, který odpovídá jeho typu inteligence a osobnosti ; učivo je věkově přiměřené a vyvážené z hlediska poměru rozumové, citové a sociální výchovy •Spoluúčast a spolupráce – použití metod a forem, které nabízejí využití demokratických principů, efektivní kooperace a spoluúčasti dětí •Motivující hodnocení – poskytovat všem dětem dostatek údajů o tom, jak se jim daří uskutečňovat vlastní rozvoj, v podobě zpětné vazby, ocenění a podpory ; vytváří nekonkurenční a nesoutěživé prostředí, snaží se o posílení dětské sebedůvěry, samostatnosti, odpovědnosti a nezávislosti na vnější autoritě • Otevřené partnerství •Škola – model demokratického společenství – snaha o změnu hierarchicky uspořádaných vztahů ve vztahy partnerské, umožňují zážitek demokratického života •Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce – otevření školy navenek vůči veřejnosti, stát se kulturním a vzdělávacím centrem obce • •