Sokratés, Platón, Aristotelés SOKRATÉS 470 - 399 př. nl. •Sokrates reprezentuje poslední fázi přechodu od kosmologického pozorování přírody ke kritickému pozorování lidského jednání • •úkolem člověka je neustálé hledání pravdy - božský úkol • •zaměření na etiku - tázal se po pojmech z oblasti morální • •chce znát vymezení pojmů, které běžně užíváme Sokratovská metoda socrates_and_the_socratic_method_by_hotcheeto89-d4hzal6 •promyšlené kladení otázek občanům města • •tyto otázky mají pomoci druhému dospět k pravdě Jednotlivé fáze jeho metody •1. Vybídnutí k diskuzi • •2. Vyslechne argumenty protivníka • •3. Přechod do útoku - formuluje vlastní odpovědi na otázky, jež nebyly zodpovězeny • •cíl - vyjasnění pojmů Sokratés je učitelem nevědění •svým zkoušejícím tázáním Sokrates dovede druhého k poznání, že nic neví - otřese jeho jistotami • • • • • • •“Vím, že nic nevím.” Pojetí krásy •Krásné je pouze to, co je účelné • •“A co zlato? V čem je jeho krása, vždyť zlatý šíp je k ničemu? • • PLATÓN 427 - 347 př. nl. •žákem Sokratovým • •Zkoumá povahu našeho světa – svět je rozdělen do více rovin • •1. Ideje – ideální formy věcí •2.fyzické objekty a jevy, které vnímáme svými smysly •3. Stíny – odrazy objektů a faktů Podobenství o jeskyni •Tímto podobenstvím ilustruje svou teorii o povaze světa - https://www.youtube.com/watch?v=69F7GhASOdM • • • Radikální dualismus •Dialog Faidros – zde formuluje svou teorii rozpomínání • •Duše nejprve pobývá v nebi, v říši idejí, ale pak postupně padá do fyzického těla • Pojem umění •umění přišlo na svět jako dovednost a vynalézavost • •Platónovo pojetí umění je řemeslné • •Umění musí být vyvážené • •Umělci pouze reprodukují věci a jejich pravá podstata jim uniká Platónova teorie mimese •Kritika iluzionismu •Umění napodobuje reálné předměty, které jsou zase nápodobu pravých idejí – umění je stín stínu • •Hiearchicky uspořádané druhy napodobení • • 1) nejvyšší forma napodobení je příroda • 2) božské obrazy a iluze - sny • 3) tvoření reálných věcí • 4) pak lidské obrazy věcí • • •Umění je dle Platóna užitečné snad jen při výchově •Jediný druh umění, který by mohl Platón uznávat je abstraktní umění • Pojem krásy •krásno existuje jako idea = je věčné • •krásno stojí na vrcholu světa idejí • •materiální věci jsou pouhým odleskem této ideje krásy • •Krása je nadsmyslová • • • Láska •Láska neodlučitelně spojena s krásou • •Stupně krásy: • 1) krásné tělo milované dívky •2) krása duše •3) krása mravů a zákonů •4) krása poznatků a věd •5) krásno absolutní • Ideální stát - Atlantida ARISTOTELES 348 - 322 př. nl. • •zakládá vlastní školu peripatetickou (Lykeion) • •Aristoteles empirik x Platón věří v ideální formy • •Aristoteles shrnuje dosavadní poznání (věd) • •věří v racionalitu člověka Metafyzika • •Překonává Platónův dualismus • •vyhlašuje ale jiný dualismus - mezi látkou a formou • •každá věc je spojení látky a formy – vzniká bytí • • Poetika •Pojem Mimésis •podstatou umění je napodobování • •umění vzniká vynalézavým napodobováním zákonů přírody, dovršuje to, co příroda započala • •obraz a zobrazovaný předmět se nemusí plně shodovat, neboť umělec má svůj vlastní vnitřní svět, vkládá do umění něco ze sebe • •Tvorba umění je kreativním činem Aristotelova poučka týkající se výstavby dramatu •Správné drama = jednota děje, času, místa KATARZE •katarze je rozhodným momentem, jiným pohledem na životní jevy • •intenzivní prožitek díla, který nás očistí od negativních emocí • •nejúčinnější emoce vyvolává silný konflikt • •Příklad – Král Oidipus Estetika a filozofie antické technologie •pojem techné – umění, věda, řemeslo, znalost -speciální naučená dovednost či odbornost •v antice technologie pojímána jako něco co vzbuzuje údiv •technologie neměla praktický účel •hravý charakter vynálezů - https://www.youtube.com/watch?v=rzKhqt5IRnM • • • Vědecké středisko v Alexandrii – Múseion (3.stol. p. n. l.) Archytás z Tarentu (okolo 400 p.n.l.) – dřevěná holubice Ktesibios (3.stol. p. n. l.) •Vodní hodiny • •Vodní varhany - https://www.youtube.com/watch?v=LBhk5KFwLVc • • Hérón z Alexandrie •Větrná koule • • Technologické selhání • •Proč Řekové selhali v praktické aplikaci technologických vynálezů? • 1.Technologie jako zdroj údivu 2.Nedostatečné výrobní postupy 3.Práce otroků