Novoplatonismus Střední Platonismus - první století našeho letopočtu • •FILÓN ALEXANDRIJSKÝ 25 př. n. l. - 40 n. l. • •rozvíjí nábožensko-filosofickou koncepci • •snažil se sloučit moudrost Starého zákona s myšlením řecké filosofie = syntéza židovského a řeckého myšlení • Chápání umění a reality jako symbolu Chápání umění a reality jako symbolu •metoda alegorického výkladu Starého zákona a řecké filozofie • • •snažil se dokázat, že mají v podstatě stejný obsah • • •ve Filónových spisech vystupuje do popředí symbolika, zatímco očividný význam Písma se vytrácí Úvahy o duši a bohu •Bůh je nepoznatelný • •bůh je svrchovaná dokonalost - ztotožňuje boha a logos • •dualita duše a těla - tělo je žalář a smrt je vysvobození • •přiblížit bohu se můžeme pouze ve stavu extáze NOVOPLATONISMUS - učení o stupňovitosti jsoucna (3. st. n. l.) •v tomto období se filozofie stává teologií • •Novoplatonismus usiluje o to, aby se stal alternativou ke křesťanství • •důraz na prožívání a emoce (odklon od rozumu) • •Novoplatonismus má mystický charakter • •ztotožňování duchovního s dobrým a tělesného se zlým • • • • Plotínos •jeho filozofie založena na duchovní bázi • •jeho spisy - Ennenady (devítky) - 6 dílů po 9 částech • •nový pojem Jedno (Hen) = všeobjímající bytí – spojení nejvyšších idejí (pravda, krása, dobro) • •Jedno (Hen) – je základem světa • • • • Stupňovité uspořádání bytí • •1) Jedno •2) Duch •3) Duše světa •4) Individuální duše •5) Hmota • •člověk cítí touhu po návratu do nejvyšší sféry bytí (Jedno) • •řešení = cesta kontemplace – několik stupňů poznání • • 1. Očištění se od smyslovosti • 2. Osvícení, v němž se duše povznese nad vše hmotné • 3. Extáze, která vede k nazření podstaty (hen) Estetika - koncepce krásy • •Ukazatelem krásy není harmonická vyváženost • •Krása spočívá ve vnitřní duchovní kráse předmětu • •Pouze duše dokáže rozeznat krásu Umění •Umělecké dílo je odrazem ducha • •Umělec vkládá do materiálu ideu, která pochází z vyšší sféry bytí • •Umění stojí mezi fyzickým světem a duchovní sférou • •Nejdůležitější a nejvlastnější úlohou umění je vytváření krásy Vliv Plotínova myšlení na estetiku umění ve středověku •Vypracoval podrobný soubor pravidel pro malířství • •Malířství se musí vyhýbat zobrazování toho, co je důsledkem nedokonalosti našeho zraku • •Zobrazování věcí ve stejné rovině, rovnoměrné osvětlení, ideální forma a barva objektu, pohled zblízka… • •Malířství musí ukazovat jen zářivý povrch věcí Synagoga Dura-Európos – (3. stol. n. l.) – nástěnné malby Hlavní znaky tohoto typu malířství •Postava separována od svého okolí • •Eliminace hloubky obrazu • •Tělesa ztrácí svou hmotnost • •Zobrazení duchovního světa • •Reálné formy nahrazeny schématy Byzantské umění (6. st. n. l.) -San Vitale v Ravenně