Barokní estetika Baroko •vznik v Itálii • •konec 16. století až polovina 18. století • •rozšíření do střední Evropy, Španělska • •koexistuje s klasicismem • • Barokní estetika •baroko není příliš teoreticky reflektováno • • •pravidla barokní estetiky lze odvodit z umění samotného • • •Renesance (ideály rozumu, logiky, harmonie) x baroko (barokní člověk se obrací k bohu a citům) Důraz na city a vášně •Náboženské války (protestantismus) • •Bloudění barokního člověka – složitý vztah k víře • •Církev musí člověka znovu připoutat k víře • (prostřednictvím umění) • • • • Exaltované až hysterické náboženské zanícení •zatímco religiozita gotického umění je klidná, vážná a sebevědomá, religiozita barokních výjevů se vyznačuje nervozitou, podrážděností, extází • •Církev již nemá neomezenou moc, panovník stojí nad církví • • • Živost, dynamismus •Baroko – křivky •Renesance – pevné linie Efektnost, bohatost, přepych Důraz na barevnost a světlo •světlo je metaforou boha • • •Technika šerosvitu – kontrasty mezi světlem a tmou •Rubens – obraz – Stařena s rozžhaveným uhlím • •Technika temnosvitu - celý obraz ponořen do temna, jen místa, která mají upoutat pozornost jsou osvětlena zdrojem světla • •Caravaggio – obraz Umučení svatého Matouše Odklon od individualismu k masovosti •epocha masových uměleckých druhů – divadlo, balet, opera • •https://www.youtube.com/watch?v=2Ri38XR-JIE • • • Iluzionismus • •záliba v optických iluzích • • Heinrich Woelfflin – analýza barokní estetiky •baroko na rozdíl od renesance jde „do hloubky • •Renesance realitické znázornění světa (v centru člověk) x baroko znázornění nebe a pekla (věčné hodnoty) • •Charakterizace baroka na základě opozičních dvojic pojmů: •harmonie - disharmonie, úměrnost - přehnanost, statičnost - dynamika, horizontalita - vertikalita, struktura - dekor, uzavřenost - nekonečno, bytí - zdání • • Barokní svět •Theatrum Mundi • •divadlo jednou z ústředních metafor barokního člověka • •celý svět je divadlem, hrajeme před bohem • •úkolem všech druhů umění – ztvárnit iluzi dokonale uspořádaného světa na nebesích • • • • • • • •Andrea Pozzo - Řím, Kostel sv. Ignáce – Oslava sv. Ignáce Memento mori •V baroku neustálé připomínání konečnosti lidské existence • •v umění různá znázornění tance smrti • • •poselství mementa mori: Každý zemře, ale neví kdy, musíme žít tak abychom byli kdykoli připraveni s čistým svědomím odejít. • •memento mori ve výtvarném umění – typické symboly • Vanitas •zobrazení předmětů, které člověk nashromáždil během svého života • • •Různé druhy vanitas: • •1. předměty, které vyjadřují marnost světa (knihy, mince, víno, dýmka) •2. pomíjivost lidského bytí (lebka, přesýpací hodiny, svíčka) •3. symboly vzkříšení a věčného života (obilný klas, vavřínový věnec) •Iluzivnost naší existence - Pedro Calderón de la Barca – Život je sen • Úvahy o umění •Petrus Paulus Rubens • •starověké umění, zejména sochařství je na vyšší úrovni než současné • •Proč: Duch světa je příliš starý a tělo zdegenerované • •Barva by měla převažovat nad kresbou •umělci by měli usilovat o spojení hudby a malířství •malířství by mělo našim očím poskytovat iluzi a klam Gian Lorenzo Bernini •Kladl si dvě základní otázky: • •Existují pravidla umění? - umění není pouze věcí pravidel, ale i talentu a nadšení • •Jaký je vztah umění a přírody? – umělec by měl napodobovat jen ty nejdokonalejší věci v přírodě •Ale - umění může dát věcem krásu, kterou v přírodě nenajdeme •hodnota umění spočívá v iluzi, kterou vyvolává Teoretici •časté odsuzování barokního umění klasicistními teoretiky umění • •ale existují i zastánci • •Pierre Charron • •Rozlišuje dva druhy krásy: •1.Statická – správné proporce a barvy •2.Dynamická – půvab •Upřednostňuje krásu dynamickou (tedy barokní) Jak chápat baroko •Neustálé střetávání barokního a klasického principu napříč celými dějinami umění • •Klasický princip – směřuje ke statičnosti, přesným pravidlům, jasně vymezeným tvarům, souměrnosti, upřednostňuje kresbu a architekturu • •Barokní princip v umění – dynamika, pohybující se tvary, působení na emoce, bohatost výzdoby, okázalost Postmodernismus – Sandy Skoglund - Revenge of the goldfish (1981)