Výsledek obrázku pro death of socrates Dějiny estetiky – 17. století a klasicismus Klasicismus •umělecký směr v Evropě 17. a 18.st. • •Hlavní znaky •navázal na ideály renesance •pevný systém estetických pravidel a norem •souvisel s racionalistickou filozofií •důraz na rozumovou kázeň a střídmost •tužby jedince musí ustoupit před společenskými normami •snaha o návrat k uměřenějším a klasičtějším formám • • Hlavní rysy estetických teorií v období klasicismu • a) krása je objektivní, je vlastností reálných předmětů • b) krása závisí na vhodných proporcích (harmonii) • c) při posuzování krásy je nejdůležitější rozum • d) krása je přítomná v přírodě i v umění • e) umění se má řídit přesně danými pravidly • f) antická díla jsou vzorem vrcholného umění Architektura •Hlavní znaky • •jednoduché zdobení •např. trojúhelníkové štíty •rovné čisté linie •antické sloupy • • Výsledek obrázku pro stavovské divadlo •budovy – banky, nemocnice, divadla, francouzské parky a zahrady • • • Výsledek obrázku pro versailles park Malířství •pevná kresebná linie •světlo modeluje tvary •celek působí klidně, přísně, vyrovnaně a pateticky •důraz na objektivitu •vyvážená kompozice •antické náměty Nicolas Poussin • Výsledek obrázku pro Nicolas Poussin apollon Jacques Louis David • Související obrázek Výsledek obrázku pro jacques Louis David marat Estetické teorie - umělci •Nicolas Boileau-Despréaux • •dílo - Umění básnické (1674) – inspirace antikou, stalo se vzorem a myšlenkovým základem pro 150leté období klasicismu ve Francii, dává obecné rady básníkům: •autor se má vyvarovat extrémů, •obrátit se k zdravému rozumu, •měl by se stranit jednotvárného stylu a přízemnosti, •smysl vět by neměl zaostávat za zvukem veršů • •rozum je hlavním kritériem umění a vkusu •krása je jednoduchá, prostá a přirozená • • • • Autoři klasicistních dramat •Jean Racine •tvůrce psychologických tragédií •teoretické myšlenky - důraz na rozum a zdravý úsudek, poezie má morální cíle, zároveň by měla bavit a vzrušovat Výsledek obrázku pro faidra Pierre Corneille •v jeho tragédiích konflikt povinnosti a osobního citu, jednání hrdinů musí vykazovat racionální rysy - ctí společenské normy • ale •umění se má především líbit jak dvoru, tak i lidu Související obrázek Estetické teorie filozofů 17. století •René Descartes •naše vkusové soudy jsou zcela subjektivní • •Co je krásné? - je třeba vystříhat se extrémů, krása určitých poměrů spočívá v tom, že jsou lépe dokazatelné v matematickém smyslu • •snaha o přírodovědné vysvětlení estetického zážitku – vědecká perspektiva • Thomas Hobbes •„nic nemůže být v mysli, co nebylo dříve ve smyslech“ • •představa subjektivnosti všech soudů •lidská mysl posuzuje a vytváří umění – naše hodnocení závislé na emocích • •klíčová role fantazie v estetickém vnímání Gottfried Wilhelm Leibniz •poznání krásy je založeno na vkusu •umíme říci, co je pěkné, ale nedovedeme to racionálně vysvětlit •později krásno odvozuje z míry, proporcí a čísel • Výsledek obrázku pro kashan