Počítačové hry a umění Estetika počítačových her • •1. Audiovizuální reprezentace • •2. Vyprávění • •3. Herní mechaniky (pravidla) Audiovizuální reprezentace – grafické techniky • •2d grafika (rastr) – pixely • • • •Vektorová grafika - body, přímky, křivky a mnohoúhelníky •3d grafika - polygony Výtvarná stylizace •technika rotoskopie •Prince of Persia - https://www.youtube.com/watch?v=wKgLfqOVHco •Mortal Kombat • • •Využití rozmanitých fyzických materiálů k vytvoření prostředí a postav •Plastelína, papír, skutečné objekty apod. • • •Digitalizace skutečných herců a prostředí – interaktivní filmy • • •Napodobování uměleckých stylů • • •Animovaný film – kresba • • •Rozšířená realita • • Perspektiva •Pohled z první osoby (first person) • •Pohled ze třetí osoby (third person) Genderová analýza pohledu Zpochybnění reprezentace •JODI – SOD - https://www.youtube.com/watch?v=24KQiy0U_Uk • • Vyprávění – čtyři různé typy •1. Evocative Spaces • • • • • • •2. Enacting Stories • •3. Embedded Narrative • • • •4. Emergent Narrative • Herní mechaniky •Systém pravidel, který určuje to, co může hráč ve hře dělat • •Ian Bogost – procedurální rétorika – hra nás přesvědčuje za pomoci nastavených pravidel • • Příklady: • Raid Gaza - http://www.newgrounds.com/portal/view/476393 • Mcdonald Game - http://www.mcvideogame.com/game-eng.html •Metaforická funkce pravidel • •Hry, které přibližují abstraktní pojmy – láska, smutek, samota •Příklad: •Jason Rohrer – Gravitation - http://hcsoftware.sourceforge.net/gravitation/ Umělecké počítačové hry •Jason Rohrer – Passage • • • • • •http://hcsoftware.sourceforge.net/passage/ • • • Molleindustria - Every day the same dream •http://www.molleindustria.org/everydaythesamedream/everydaythesamedream.html • • Tale of Tales – The Path • • • • • • • •https://www.youtube.com/watch?v=zusJYzOOHco • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cardboard Computer - Kentucky Route Zero •https://www.youtube.com/watch?v=q_pgxP7zdPA • • Stanley Parable •https://www.youtube.com/watch?v=lnV7vOEhIOc • • The Chinese Room - Dear Esther •https://www.youtube.com/watch?v=X8_zKPqA3Wc • • Darfur is dying •http://www.darfurisdying.com/ • • • Game Art • Natalie Bookchin – Intruder (1999) • • • • • • • •https://vimeo.com/141229699 • • • • • • • • • • • Cory Arcangel •Landscape Study 4 Nes Home Movies • • • •Super Mario Clouds • • •Super Mario Movie • • • • • • • • • https://www.youtube.com/watch?v=JN-WCA5-Qxs • • • Umělecké modifikace počítačových her •Feng Mengbo – Q4U • • •Velvet-Strike • • •Everything I Do is Art, But Nothing I Do Makes Any Difference • • • • • • • • • • • • http://chris-reilly.org/art/everything-pt2/ • • • Návrat těla a fyzického prožitku do počítačových her • Volker Morawe, Tilman Reiff - Painstation • • •Riley Hamond – What It is without the Hand that wields it • • • • • • • • https://www.youtube.com/watch?v=cmYC-KFiDZg • • • • •Wafaa Bilal – Domestic Tension • • • • • • • • • • •Petra Vargová – Dead or Alive 2 • • • • • • •https://vimeo.com/116558680 • Úkol •Analýza vybrané hry z hlediska audiovizuálního zpracování, typu vyprávění a využitých herních mechanik (Co nám sdělují herní mechaniky? Podporují příběh? Ztvárňují realisticky problémy, o kterých se ve hře hovoří?) • •Rozsah: 2 normostrany • •1. Dis4ia - https://jayisgames.com/games/dys4ia/ •2. The Republia Times - http://dukope.com/play.php?g=trt •3. Every Day the Same Dream - http://www.molleindustria.org/everydaythesamedream/everydaythesamedream.html • •