Orientační test školní zralosti – verbální myšlení (Jirásek) Dětem pouze klademe otázky (hodnocení v závorkách jej jen pro nás, nedáváme dětem na výběr) Test je pouze orientační, navíc neaktualizovaný… 1. Které zvíře je větší – kůň nebo pes? (kůň = 0 b., pes = -5 b.) 2. Ráno snídáme a v poledne …? (obědváme, jíme polévku, knedlíky a maso = 0 b, svačíme, večeříme, spíme a jiné chybné odpovědi = -3 b.) 3. Ve dne je světlo, v noci je …? (tma = 0 b., špatné odpovědi = -4 b.) 4. Obloha je modrá, tráva je …? (zelená = 0 b., špatné odpovědi = -4 b.) 5. Třešně, hrušky, jablka, švestky, to je …? (ovoce = 1 b., špatná odpověď = -1 b.) 6. Proč se před příjezdem vlaku zavírají podél trati závory? (aby se vlak nesrazil s autem, aby pod vlak nikdo nevběhl = 0 b., špatná odpověď -1 b.) 7. Co je to Praha, Beroun, Plzeň? (města = 1 b., nádraží = 0 b., špatná odpověď = -1 b.) 8. Kolik je hodin? – ukázat na papírových hodinách 6.15, 7.55, 11.20 (dobře určeno = 4 b., určeno jen čtvrt, celá, hodina správná = 3 b., nezná hodiny = 0 b.) 9. Malá kráva je telátko, malý pes je …, malá ovce je …? (štěňátko, štěně, jehňátko, jehně = 4 b., jen jeden ze dvou údajů = 0 b., špatná odpověď = -1 b.) 10. Podobá se pes více kočce nebo slepici? Čím, co mají společného? (kočce, má 4 nohy, chlupatý ocas, drápy – stačí jedna podobnost = 0 b., kočce – bez udání podobností = -1 b., slepici = -3 b.) 11. Proč má každé vozidlo brzdy? (dva důvody – brzdit z kopce, zpomalit v zatáčce, zastavit v případě nebezpečí srážky, zastavit při ukončení jízdy = 1 b., jeden důvod = 0 b., špatná odpověď – např. to by nejelo bez brzdy = -1) 12. Čím se sobě podobají kladivo a sekera? (dva společné znaky – jsou ze dřeva a ze železa, mají topůrko, je to nářadí = 3 b., jedna podobnost = 2., špatná odpověď = 0 b.) 13. Čím se sobě podobá veverka a kočka? (určení, že jsou savci nebo dvou společných znaků = 3 b., jeden společný znak = 2 b., špatná odpověď = 0 b.) 14. Čím se liší hřebík a šroub?¨ (šroub má závity = 3 b., šroub se šroubuje a hřebík zatlouká nebo šroub má matku = 2 b., špatná odpověď = 0b.) 15. Fotbal, skok vysoký, tenis, plavání jsou …? (sporty = 3 b., hry, cvičení, tělocvik, cviky, závody = 2 b., špatná odpověď = 0 b.) 16. Jaké znáš dopravní prostředky? (tři pozemní dopravní prostředky a letadlo nebo loď = 4 b., tři jen pozemní dopravní prostředky nebo úplný výčet – i s letadlem nebo lodí, ale až po vysvětlení termínu „dopravní prostředek“ = 2 b., špatná odpověď = 0 b.) 17. Čím se liší starý člověk od mladého? Jaký je rozdíl mezi nimi? (tři znaky = 4 b., jeden nebo dva rozdíly = 2 b., špatná odpověď – má hůl, kouří = 0 b.) 18. Proč lidé pěstují/provozují sporty? (dva důvody = 4 b., špatná odpověď – aby něco uměli, to se vsadí a vyhrají peníze = 0 b.) 19. Proč je nemravné (nesprávné, špatné) vyhýbat se práci? (ostatní na někoho musí dřít – nebo jiné vyjádření, toho, že je tím poškozen i někdo jiný = 5 b., je líný nebo málo vydělá a nemůže si nic koupit = 2 b., špatná odpověď = 0 b.) 20. Proč se musí na dopis nalepit známka? (platí se tím za doručení – dopravu toho dopisu = 5 b., ten druhý by musel zaplatit pokutu = 2., špatná odpověď = 0 b.) Výsledky testu je součet bodů (+ a -) dosažených v jedné otázce. Klasifikace: 1……….+24 a výš 4……….-1 až -10 2……….+14 až +23 5……….-11 a nižší 3……….0 až +1