1. Vývojová psychologie – vymezení, metody, základní pojmy Pojetí vývoje: fylogeneze, antropogeneze, kulturní geneze, ontogeneze, aktuální geneze Činitelé vývoje; vztah dědičnosti a prostředí Evoluční biologie – Ch. Darwin Základní cíle oboru; metody – longitudinální a průřezový výzkum, anamnéza a katamnéza, srovnávací studie dvojčat, osoby v extrémních podmínkách Vývojová změna 2. Periodizace psychického vývoje Celoživotní („life-span“, biodromální) periodizace (E. Erikson), historické periodizace (J. A. Komenský – „školy“) Vývojové mezníky – biologické, psychologické, sociální Kritická a senzitivní vývojová období; vývojové (tranzitorní) krize Vymezení vývojových období podle M. Vágnerové Pojetí vývojových úkolů, krizí a konfliktů E. Eriksona 3. Raný vznik citové vazby (pouta, přilnutí… attachment; J. Bowlby, M. Ainsworthová) Východiska: etologie – K. Lorenz – imprintingFáze vzniku vazby (před vznikem, zárodky, vyhraněná citová vazba, záměrný vztah a partnerství) – časové vymezení Principy: vnitřní pracovní model (vztahů a sebe) Typy vazby (jistá, nejistá – vyhýbavá, odmítavá/ambivalentní, dezorganizovaná) – okolnosti vzniku, projevy; Test neznámé situace – Strange situation test, SST, chování dětí s různým typem vazby v testu 4. Citová a sociální deprivace v dětství (Z. Matějček, J. Langmeier) Podmínky vedoucí k deprivaci; případy extrémní izolace („vlčí děti“…), hospitalismus, deprivace v rodině Základní vývojové potřeby podle Z. Matějčka Typické projevy deprivace v různých věkových obdobích (od dětství po dospělost) Typy deprivovaných dětí (relativně kladně přizpůsobený, se zvýšením intenzity nenasycených potřeb, apatický/útlumový, se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, typ sociálně hyperaktivní a sociálně provokativní)