Mladší školní věk “Tento výukový materiál vznikl za přispění Evropské unie, státního rozpočtu ČR a Středočeského kraje“ vypracovala: Mgr. Monika Řezáčová 20.7.2009 Mladší školní věk • období od šesti do deseti/jedenácti let • začíná vstupem do školy • před nástupem se zjišťuje ŠKOLNÍ ZRALOST 1. fyzická zralost 2. kognitivní vyspělost 3. sociální a citová vyspělost Fyzická zralost • první strukturální přeměna, změna tělesné stavby • děti dosáhnou rukou přes hlavu na ušní lalůček = filipínská míra • změna tělesných proporcí (hlava není proti tělu již tak velká, hrudník je protažený, trup zploštělý) Kognitivní vyspělost • analytické myšlení • racionální přístup ke skutečnosti • logické zapamatování • ovládnutí odposlouchané hovorové řeči • rozvinutí jemné motoriky ruky a vizumotorické koordinace • zájem o zaměstnání s cílem • snaha o dodržování pokynů, vůlí ovládaná pozornost (krátkodobá) Sociální a citová vyspělost • dosažení relativní emocionální stability (méně impulsivních reakcí) • potřeba dítěte stýkat se s vrstevníky a podřizovat se zájmům a konvencím dětské skupiny • touha seberealizace (nástup do školy) Orientační test školní zralosti Kresba postavy • postava musí mít hlavu, trup a končetiny • hlava je s trupem spojena krkem • postava má vlasy, uši, oči, nos a ústa • paže jsou zakončeny pětiprstou rukou Napodobování psacího písma Obkreslení skupiny bodů Počítání do 10 (20) Básnička, říkanka Tělesný vývoj a rozvoj motoriky • období latence (klidu), zpomalení růstu i hmotnosti (kolem 8. roku věku) • posiluje se odolnost organismu, zvyšuje se objem srdce, hmotnost mozku, zdokonaluje se činnost svalů a kloubů • pohyby – účelnější, přesnější, rychlejší, koordinovanější, (radost z pohybu) • zájem o sport, pohybovou aktivitu Vývoj poznávacích schopností • dítě chce pochopit a poznat svět (ne pasivní příjem informací, ale aktivní účast na poznávání) • vytrvalost, zvídavost • vnímání – cílevědomé, zaměřené na poznávání vlastností předmětů a jevů • 10.-11.rok – vnímání stejně přesné jako u dospělého (zraková ostrost, rozlišení barev a velikosti, sluchová a hmatová citlivost) • představivost – dítě rozlišuje fantazii od skutečnosti • paměť - na počátku šk.docházky neúmyslná, mechanická, bezprostředně spojená s vnímáním (názornost), později záměrné zapamatování, racionalita, logický úsudek • pozornost – rozhoduje o kvalitě ostatních poznávacích procesů (úspěšnost x neúspěšnost ve škole) • na počátku školní docházky – krátkodobá, spontánně zaměřená, převládá vzruch nad útlumem (neschopnost odolávat rušivým vlivům) • vůlí ovládaná pozornost je vyčerpávající (čím nižší třída – tím častější buzení pozornosti, krátkodobé úkoly, různé formy práce, relaxační chvilky, hra ve výuce) Myšlení • stadium konkrétních operací - dítě dokáže pochopit zahrnutí prvků do tříd, rozřazuje předměty podle kritéria, chápe zachování množství, příčinné vztahy • dítě je schopno pracovat v názorně předmětové rovině (musí vidět skutečné předměty nebo jejich zobrazení) Řeč • dítě prakticky ovládá mateřský jazyk (interindividuální rozdíly ve slovní zásobě, skladbě řeči, výslovnosti) – záleží na podnětnosti prostředí (zejména rodiny) • učí se psát a číst – zpočátku velmi náročné – vyžaduje souhru funkcí analyzátorů (sluchového, zrakového, kinestetického) – podmíněno kvalitou smyslů Emocionální vývoj a socializace • ústup lability a impulzivity, schopnost seberegulace • dítě chápe širokou škálu citů, emocionální stránka má vliv na úspěšnost a spokojenost (i ve škole) • rozvoj vyšších citů (estetické, etické, sociální, intelektové) • trvá značná citová ovlivnitelnost • hodnotová orientace a sociální kontrola – zpočátku labilní, závislé na situaci a autoritě • morální vývoj – silně ovlivněn výchovnými postupy • sebepojetí – kladné hodnocení – významné pro duševní výkonnost i celkové zdraví dítěte a vytváření vlastní identity • podstatný je subjektivní pocit úspěšnosti či neúspěšnosti ve škole (trvalejší neúspěch – ohrožení hodnoty vlastního „já“ – pocity méněcennosti, bezmocnosti, úzkosti) Školní docházka – role žáka • období extroverze, kolektivního života a vztahů • pro dítě – nové společenské postavení, odpoutávání se od rodiny, zájem o sebe a o úspěch ve škole, později zájem o kolektiv ve třídě, pocit odpovědnosti, rozvoj kamarádských vztahů, trvalých přátelství • oddělené chlapecké a dívčí skupiny (rozdílné aktivity) •vztah k učiteli – zpočátku velmi nekritický (obdiv, náklonnost, ale i strach) Hlavní činnosti mladšího školního věku učení a práce – plnění zadaných úkolů • hra – diferencovanější, oblíbené hry: konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské (se složitějšími pravidly), slouží k relaxaci a odreagování od školních povinností • počátky zájmů – zpočátku přechodný charakter, dítě zkouší různé aktivity Děkuji za pozornost Literatura a zdroje: Vývojová psychologie pro dětské lékaře – J.Langmeier Vývojová psychologie pro učitele – PhDr.E.Krejčíková Vybrané problémy psychologie zdravotnické činnosti – kolektiv autorů Speciální psychologie – V.Čechová, A.Mellanová, M.Rozsypalová Vývojová psychologie – D. Trpišovská, V. Heřmanová www.sosbn.cz www.yarousch.cz www.szs.tabor.indos.cz www.szsuo.cz http://www.dic-saop.cz/picts/spc3.jpg http://tbn0.google.com/images?q=tbn:o8owe8_B6Ve0JM:http://www.i enter.cz/upload/download/1124_b.jpg http://www.babinet.cz/obr2/PaP_deti%20v%20centru%20mensi_0080 307.JPG https://www.zdravcentra.cz/zc/img/On-lineknihovna/Test_clovek.jpg http://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/pastelka.jpg http://blog.etarget.sk/wp- content/uploads/2009/04/1084968_star_box.jpg http://matfiz.xf.cz/obrazky/PAG124806_cteni_o_psani_il.jpg