Příprava na výuku s využitím živých obrazů Ročník: 3. Předmět: Čtení Téma vyučovací hodiny: Hlavní město Praha Cíle: Žák ve skupině vytvoří dva živé obrazy. Žák vyznačí na plánku Pražský hrad a jiné památky. Mezipředmětové vztahy s jinými vyučovacími předměty: prvouka, dramatická výchova Pojmová analýza: hlavní město, plánek Operační analýza: Žáci čtou. Žáci převypráví příběh. Žáci odpovídají na otázky. Žáci ve skupinách vytváří živé obrazy. Žáci vyznačují významná místa na plánku. Žáci hodnotí. Pomůcky: čítanka, plánek města, pastelky Podrobný scénář výuky: 1. Úvod Pozdravení, kontrola připravených pomůcek, seznámení s cíli hodiny. 2. Hlavní část a) Motivace Přečtení Pověsti o založení Prahy od Pavla Dvořáka (děti již znají pojem pověst z hodin čtení). Text žáci přečtou společně, učitel vyvolává. Během čtení si žáci na fólii podtrhávají všechna jména. Po přečtení textu žáci svými slovy reprodukují děj příběhu a odpoví na otázky vztahující se k textu: 1) Kdo byl podle pověsti otcem Libuše? 2) Jak se jmenovaly Libušiny sestry, čím vynikaly? 2) Najděte v textu věty, které vyslovila Libuše, když poslala vladyky pro Přemysla. Naučte se je nazpaměť. b) Živé obrazy Žáci se rozdělí do 4 skupin podle lístečků, které si vylosují (4xKrok, 4xLibuše,4xKazi, 4xTeta). V těchto skupinách mají za úkol vytvořit dva živé obrazy. První obraz bude znázorňovat situaci, jak Libuše posílá vladyky pro Přemysla. Druhý obraz bude znázorňovat, jak Libuše určila místo, kde přikázala postavit rad a město nazvala Prahou. Žáci na vytvoření obrazů, spolupráce ve skupinách, budou mít dostatek času. Jednotlivé skupiny předvedou své obrazy ostatním spolužákům, ti mají za úkol obraz popsat, kdo koho znázorňuje, o jaký obraz se jedná apod. Žáci o obrazech diskutují. Po znázornění všech skupin žáci zhodnotí, co nového se dozvěděli, jak se jim obrazy povedly, co by udělali jinak apod. c) Práce s plánkem Žáci do dvojic dostanou plánek města. Jejich úkolem je určit o jaké město se asi jedná, najít a vyznačit hrad o kterém je v pověsti zmínka a jinou barvou vyznačit další významná místa, která znají. 3. Závěr Hodnocení v kruhu na koberci. Sebehodnocení a hodnocení žáky- „Jak se ti dnes dařilo? Co zlepšíš? Koho pochválíš/ nepochválíš?“