Příprava na výuku Ročník: třetí Třída: 3.A Počet žáků: 23 Předmět: Prvouka Téma vyučovací hodiny: Jak se pohybujeme – KOSTRA Vypracovala: Soňa Rotscheinová Třídní učitel: Mgr. Hana Zavadilová Škola: Cyrilometodějská církevní základní škola Brno, Lerchova 65, Brno Výukové cíle s využitím Bloomovy taxonomie v doméně kognitivní, psychomotorické a afektivní: Kognitivní: - Žák popíše kostru lidského těla (lebka, páteř, pánev, kostra horní končetiny, kostra dolní končetiny) - Vysvětlí, k čemu člověk potřebuje kostru Psychomotorické: - Žák předvede zadaná slova divadelní formou „živé obrazy“ Afektivní: - Žák vyjádří (prezentuje) svůj nápad, vyjádří svůj názor - Žák ocení práci svých spolužáků Rozvíjené kompetence: Kompetence k učení – operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Kompetence k řešení problémů – vyřeší problémové cvičení. Kompetence komunikativní – používá správné termíny a výrazy související s daným tématem, vysvětlí termín, který použil, dokončuje věty. Kompetence sociální a personální – podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu. Kompetence pracovní Pomůcky: obálky se zadanými úkoly, učebnice Pojmová analýza: nové pojmy – lebka, páteř, pánev, kostra horní končetiny, kostra dolní končetiny, rentgen Podrobný scénář výuky Úvod: (2 min) - Uklidnění třídy - Pozdrav - Seznámení s cíli: „Dnes se budeme učit o lidské kostře“ - Organizace třídy: 4 skupiny – rozdělení podle barvy kartiček – nechám žáky rozdat Hlavní část: (30 min) - Motivace: „Kdo měl někdy něco zlomeného?“, „Jak vám to ošetřili?“ - Vyvození nového učiva - Aplikační úkol: Rozdám dětem do skupinek obálky s úkoly Instrukce: „Otevřete si obálku a podívejte se na lísteček č. 1“ „Kdo chodí do dramatického kroužku?“ - Vysvětlím, co jsou živé obrazy - Úkoly v obálce 1. Živé obrazy - Žáci mají 10 min na nacvičení živých obrazů: (lebka, páteř, hrudní koš, kostra horní končetiny, kostra dolní končetiny, pánev) - „Na pomoc si otevřete učebnici“ – chvíli je ale nechám, aby si poradili sami a přišli na to, že mohou použít učebnici“ - Prezentace živých obrazů – po skupinkách u tabule – všichni hádáme, co žáci předvádí 2. Zjistěte, jaká je nejdelší a nejsilnější kost v lidském těle. 3. Odkud kam vede páteř? 4. Jak nazýváme skupinu živočichů, která má páteř složenou z obratlů? - „Všichni se teď krásně posadíme“ – ukážeme si, jak správně sedět a zopakujeme návyky pro správné držení těla během psaní a práce na pc Závěrečná část (13 min) - Shrnutí učiva: „K čemu nám slouží kostra?“ - chci, aby děti samy vyvozovaly - Reflexe: „Co si zapamatovala Mariánka? Co si zapamatoval Venoušek?“ Sebereflexe Co se mi podařilo: - Podařilo se mi žáky namotivovat a zvýšit jejich zvědavost tím, že zadané úkoly byly v obálce. - Podařilo se mi zorganizovat rychle 4 skupinky bez zbytečných dohadů a prodlev. - Žáci si také dobře zapamatovali pojmy, které byly cílem hodiny. - Podařilo se mi naplnit cíle hodiny. Co se mi nepodařilo: - Nepodařilo se mi přesně vysvětlit, jak mají žáci předvádět živé obrazy, a proto vznikly zbytečné prodlevy. - Zadané otázky byly pro děti příliš jednoduché (použila jsem otázky z učebnice), dle mého názoru by žáci zvládli i náročnější úkoly, kde by museli více přemýšlet.