1. Spor mezi teorií a praxí geografického vzdělávání Příklady dobré a nedobré praxe a jejich zhodnocení. Reflexe klíčových témat probíraných na semináři k učitelské praxi. Petr Knecht Teorie vs. praxe Po této přednášce budeme schopni: • Vysvětlit, proč je vztah mezi teorií a praxí složitý a prakticky neřešitelný. • Plodně přemosťovat vybrané mezery mezi teorií a praxí geografického vzdělávání. • Uvědoměle reflektovat vybrané problémy praxe s oporou o teorii. Teorie vs. praxe Didaktika geografie… • Jako aplikační vědní disciplína usiluje o vliv na praxi. • Vyžaduje hlubší porozumění pro to, „co doopravdy jest“ v souvislostech toho, „jak by to mohlo či mělo být“. Úryvky z pedagogických deníků… • „V ten okamžik jsem si říkal, proč se člověk musí tak stresovat tři roky na bakaláři a pak jít čtvrtý rok na praxi, když stejně nic neumí, jelikož jsme brali cokoli jiného než to, co se děcka ve škole normálně učí.“ Úryvky z pedagogických deníků… • „O přestávkách si beru dohled na chodbě, což je poměrně nudné, jelikož jen chodím dokola a dívám se, kde se co děje. Jak moje doprovázející učitelka říkala, je to velmi obtěžující, když se potřebuje připravit na další hodinu a něco pojíst, ale zároveň je to nutné.“ Úryvky z pedagogických deníků… • „Na jejím stylu výuky se mi velmi líbí, že si dokáže sjednat pořádek a klid, má docela velkou autoritu.“ Úryvky z pedagogických deníků… • „Žáci na mě nepohlíželi nikterak zvláštně, nebo dokonce divně.“ Úryvky z pedagogických deníků… • „Učitelka se ptá jak na fakta, která by si měli žáci zapamatovat, ale také podněcuje v žácích myšlení v souvislostech, za což jsem velmi ráda, že žáci vcelku umějí. Ptá se často otázkami „proč?“ a žáci musejí opravdu přemýšlet a dávat do souvislosti fakta, která znají z teorie.“ • „… tím neříkám, aby žáci nic nevěděli, ale jestliže se naučí logicky myslet, používat moderní technologie, tak jim souvislosti budou naskakovat a nebudou se muset učit látku nazpaměť.“ Který z výroků je pravdivý? A proč? Úryvky z teorie… • „Výzkumy ukázaly, že úspěšné řešení problémů závisí významně na kvalitě struktur konkrétních oborových vědomostí. To je v rozporu s názory příznivců obratu ke kompetencím, kteří kladou velký důraz na osvojení na obsahu nezávislých technik řešení problémů. […Je třeba klást důraz] na strukturu dostatečně dobře osvojených vědomostí, ze kterých se vynořuje nebo vyrůstá schopnost řešit komplexnější kognitivní úlohy. (Štech, 2013, s. 626) Úryvky z pedagogických deníků… • „… když jsem v jedné třídě, tak sleduji různé učitele v různých hodinách. Jejich přístupy k vyučování, tak k žákům a mám možnost srovnávat. Je to pro mě trochu jako velký švédský stůl, ze kterého si vybírám a beru, co se mi líbí, ostatní vypouštím.“ Didaktika geografie (teorie i praxe) … a mnohé další kvalitní zdroje jsou dostupné ve studovně PdF MU Didaktická znalost obsahu? Závěrem: stále to platí? „Dělej to jinak!“ „I práce může bavit!“ „Nenechej se odradit!“ Co vzkazují žáci začínajícím učitelům? Literatura k tématu Povinná: Koťa, J. (2012). Traktát o vybraných problémech teorie a praxe v oblasti pedagogických věd. Pedagogická orientace, 22(3), 336–352. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-336 Pro fajnšmekry: Slavík, J., Janík, T., Najvar, P. & Píšová, M. (2012). Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. J. Korthagena et al. Pedagogická orientace, 22(3), 367–386. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-3-367