5. Plánování a hodnocení kvality výuky zeměpisu Petr Knecht Studijní literatura Lambert, D., & Balderstone, D. (2010). Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience (2nd ed.). London: Routledge. Kap. 4 a 5. (Maňák & Švec, 2003, s. 31) Metody a strategie pro vizuální typy žáků Zdroj: Lambert & Balderstone (2010, s. 32). Metody a strategie pro auditivní typy žáků Zdroj: Lambert & Balderstone (2010, s. 32). Metody a strategie pro kinestetické typy žáků Zdroj: Lambert & Balderstone (2010, s. 32). Handout: 12 principů efektivních vyučovacích hodin zeměpisu Lambert, D., & Balderstone, D. (2010). Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience (2nd ed.). London: Routledge. s. 17. 9. Učitel geografie a jeho profesní rozvoj Petr Knecht Profesní rozvoj: cesta k úspěšné kariéře Po této přednášce budeme schopni: • Vysvětlit, proč je profesní rozvoj učitele důležitý a nezbytný. • Pojmenovat nebezpečí spojená s absencí příležitostí k profesnímu rozvoji. • Porozumět klíčovým etapám nově navrhovaného kariérního systému. • Zdůvodnit, proč může být výzkum geografického vzdělávání jednou z dalších cest k profesnímu rozvoji učitelů. Jaký bych chtěl být učitel? • Kdo/co může na cestě k vašemu ideálu pomoci? • Jak je možné akcelerovat cestu k dosažení vašeho ideálu? Pozor, je třeba rozlišovat mezi osobním rozvojem a profesním rozvojem. Kariérní systém: návrh 2017 • Ve školním roce 2017/2018 by měl vstoupit v platnost nový kariérní řád • http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/karierni-rad • http://www.nidv.cz/cs/download/kariera/vystupy /karierni_systemu_ucitelu_- _metodicka_prirucka_pro_ucitele.pdf Teorie vs. praxe Výzkum v didaktice geografie… • Vyžaduje hlubší porozumění pro to, „co doopravdy jest“ v souvislostech toho, „jak by to mohlo či mělo být“ = teorie vs. praxe. • V karierním systému bohužel chybí orientace na seriózní výzkum ve školní třídě. • Prosím, otevírejte výzkumníkům dveře, jsou s vámi na jedné lodi. • Zkoumejte, publikujte, prosím. Děkuji vám za pozornost.