Stručná anotace předmětu Cílem předmětu je: - aplikace znalostí a předmětů fyzické geografie ČR a socioekonomické geografie ČR na příkladech v terénu; - osvojení praktických dovedností pro přípravu a realizaci terénní výuky formou školního výletu nebo terénního cvičení pro žáky základní školy; - zařazení této formy terénní výuky do ŠVP a tematického plánu výuky zeměpisu. Osnova 1. Přípravná fáze - Organizační část – doprava, ubytování, základní pokyny, bezpečnost; - Odborná část – plánování trasy, příprava itineráře vzhledem k mapovým podkladům a regionálním zvláštnostem navštívených míst. 2. Realizační fáze - Vedení určeného dne, zpracování zadaných úkolů, vedení terénního deníku, dokumentace trasy; 3. Závěrečná fáze - Zpracování terénního deníku, zpracování získaných materiálů, prezentace navštívených míst, hodnocení, zpětná vazba, začlenění do ŠVP školy. Po terénní výuce student schopen: - Aplikovat obecné pojmy z fyzické a socioekonomické geografie v navštíveném regionu přímo v terénu. - Vysvětlit vazby mezi přírodními a antropogenními systémy na příkladu navštíveného místa, např. vysvětlit lokalizační faktory rozmístění obyvatelstva a ekonomických aktivit v kontextu historických i současných událostí. - Využít relevantní data a mapové podklady pro geografickou analýzu ve vybraném regionu. - Interpretovat přírodní a socioekonomické jevy v krajině a využít je ve výuce zeměpisu na ZŠ. - Orientovat se v terénu s ohledem na zásady bezpečného pobytu ve venkovním prostředí. - Aplikovat základní kvalitativní metody geografického výzkumu (sběr dat z primárních zdrojů). - Na základě navštívených míst zpracovat návrh na jeho aplikaci ve školním prostředí ZŠ. - Seznámit širší laickou veřejnost s obsahem absolvované terénní výuky. Příloha: TERÉNNÍ DENÍK – výstup z terénních praxí KGE Odborná a didaktická část Přípravná fáze: - Popis plánované trasy nebo tras společně s mapovou přílohou, počtem kilometrů, převýšením a stručným nárysem komplexní geografické charakteristiky navštívených míst. - Zajištění dopravního prostředku. - Zajištění noclehů. - Propočet nákladů na jednoho účastníka. - Bezpečnost při cykloturistice, pěší turistice, vodácké turistice, jiném druhu turistiky. - Doporučené pojištění - Dopis rodičům. Realizační fáze: - Vedení poznámek k trase, pořizování fotodokumentace. - Zastávkové a zajímavé body na trasách – atraktivity cestovního ruchu, dominanty, orientační body a jejich stručný popis. - Pokud je k dispozici GPS, exportovat prošlou trasu a její výškový profil trasy – korekce skutečně projeté trasy oproti plánované trase. - Cena a hodnocení kvality ubytování a dalších služeb. - Vypracování zadaných úkolů (zadaných na konkrétní praxi). - Vedení zadaných dnů odborně i technicky. - Hodnocení vedoucího dne. - Charakteristiku krajiny na trase můžete zpracovat podle návodu k hodnocení a rozpoznání struktury krajiny (uvedeno podle J. Kolejka, 3013. Přírodní neboli primární struktura krajiny – vzniká působením přírodních faktorů a procesů a sestává ze systému synergeticky propojených složek (komponenty: voda, vzduch, horniny a zeminy, reliéf, energie, půda a biota) a dílčích územních jednotek vykazujících zákonité stavy v prostoru a v čase. Ekonomická neboli sekundární struktura krajiny – představuje antropogenní nadstavbu tvořenou mozaikou forem využití ploch (land use, resp. land cover), jejíž podstatu dokládají prostorově uspořádané plochy lesa, orné půdy, luk a pastvin, zástavby různého určení, trvalých kultur a mnoha dalších, ovšem vždy diferencované kvality. Humánní neboli terciární, resp. sociální struktura krajiny – reprezentovaná rozmanitými v prostoru lokalizovanými společenskými a individuální zájmy, limity a rozvojovými motivy, ale také i demografickými a sociálními parametry území. Duchovní (spirituální neboli kvartérní) strukturu – symbolický prostorový vzor, emocionálně přijímaný jako "genius loci" krajiny daný jak imaginárními, tak skutečnými událostmi (bojiště, pobyty významných osobností, pověsti, hudba, pohádky apod. (Propojení FG a SG aspektů – FG charakteristika krajiny ve vazbě na hospodářské činnosti v krajině s využitím lokalizačních faktorů.) Závěrečná fáze · Zpracování dokumentace z realizační fáze výuky – doladění terénního deníku. Tvorba prezentace k realizované výuce.